8 příčin bolestí zad, za které si můžeme sami: Která je ta vaše?

  • 8 příčin bolestí zad, za které si můžeme sami: Která je ta vaše?
    A proč bolí záda vás? • Autor: iStock
    22. července 2017 • 06:00

    Koho nikdy nebolela záda, si teď hned musí sáhnout na nos a odpovědět si znovu – Skutečně vás nikdy nezabolela? Pak jste šťastný člověk! Většina z nás se totiž s touto nejčastější bolestí pohybového aparátu setká několikrát za život. Ono totiž existuje mnoho příčin, které ji mohou způsobit. A právě odhalení příčiny pomůže i s odstraněním problému. 

  • Cvičení vám nic neříká

    Obličej
    Uděláme si jednoduchý kvíz. Bolí vás záda? Ano. Cvičíte nebo se jinak hýbete? Ne. Máte sedavé zaměstnání? Ano. Jezdíte často autem namísto přirozeného pohybu? Ano. Jestli i vaše odpovědi byly stejné, potom nejlepším lékem na vaši bolest je cvičení. Možná to někomu bude znít paradoxně, ale záda mohou bolet z tak prostého důvodu, jako je ochablé svalstvo. Svaly totiž drží naši páteř a ta, pokud nemá dostatečnou oporu, bolí. Nemusíte se nikde dřít dlouhé hodiny. Postačí i procházky, plavání, pilates, tancování, posilování. Aby to mělo smysl, měli byste se hýbat aspoň dvakrát týdně. Uvidíte, prospěje vám to i po jiných stránkách.

    Podívejte se na cvičení podle Radky Vandasové, jak zpevnit zádové svalstvo:

    Jak se zbavit faldíku na zádech? Posilujte!
  • Přeháníte to s pohybem

    720p 480p 360p 240p
    Sedm návyků lidí, kteří milují pohyb
    Je těžké říct, kolik pohybu je až příliš, ale je dokázáno, že pokud se přepínáte, mohou to odnést vaše záda. Platí to také v případě, kdy člověk dělá jeden a ten samý sport neustále dokola, a pohybové aktivity jsou tak příliš jednostranně zaměřené. Pokud jste zvyklí jen běhat, občas byste to měli vyměnit třeba za plavání nebo jízdu na bruslích. 
  • Nosíte těžkou kabelku

    Kabelka
    Aniž by nám to docházelo, dennodenně si ničíme záda módními doplňky, jako jsou třeba kabelka nebo špatná obuv. Ženy jsou schopny v kabelce nosit všechny problémy světa, které váží několik kilogramů, čímž nerovnoměrně zatěžují jednu část páteře. Správně by měla mít kabelka, kterou nosíme na rameni, maximálně tři kilogramy. Pokud má více, zkuste si ji přehazovat z jedné strany na druhou, noste ji v ruce, případně si zkuste pořídit crossbody. 
  • Máte špatnou podprsenku

    Faldíky na zádech? Víme, jak se jich zbavit. Zkuste třeba plavání!
    Dalším módním nešvarem, kterého se ženy dopouští a který může vést k bolesti zad, je nošení špatné podprsenky. Jestliže má totiž žena takovou, která jí dobře nepadne, nemá dostatečnou oporu prsou. "Dochází ke špatné opoře prsou, tím pádem se přetěžují hrudní páteř a krční páteř. A od toho bolí hlava, záda nebo mezi lopatkami," vysvětluje problém Martina Hušková, fyzioterapeutka Lékařského domu Praha 7. Správnou velikost podprsenky by měli umět poradit v každém obchodě se spodním prádlem.
  • Máte špatné držení těla

    Infarkt se může projevit i jako bolest zad
    Můj trenér vždycky říká "Dejte si lopatky do kapes," což je jedním z atributů správného postoje. Představte si, jako kdybyste si lopatky chtěli strčit do zadních kapes kalhot. K tomu je ale ještě potřeba se narovnat, mít hlavu vzpřímenou, jako kdybyste si představili, že na šošolce nosíte knihu. Kromě toho ale také věnujte pozornost vašim nohám. Kolena a kotníky jsou postaveny na šířku pánve. Lepší držení těla vám pomůže docílit také cvičení, zejména to zaměřené na CORE neboli vnitřní stabilizační systém. To jsou svaly, které drží vaši páteř. A pokud jsou ochablé, víte, co se stane...
  • Používáte přespříliš elektronických zařízení

    Žena, tablet
    Je těžké se v dnešní době obejít bez používání elektronických přístrojů, jako jsou počítač, mobilní telefon nebo tablet. Akorát, že tato zařízení nám ničí záda. O to horší je, že jsou tomu vystaveny už dnešní děti, které si tak získávají od dětství špatný návyk a už třeba ve dvaceti letech řeší bolesti zad. Proto je potřeba občas odložit své technologické hračičky, vzít si tenisky a vyrazit ven, do reálného světa se hýbat. Také existují aplikace, které vás donutí u prohlížení internetu správně stát. 
  • Sedíte často a špatně

    Celodenním sezením si nezpůsobíte pouze bolest zad, ale i vleklejší a dlouhodobější problémy
    Dnes je, bohužel, až přespříliš povolání v sedě. A většina z nás sedí špatně. Narovnejte se, nohy mírně rozkročte na šíři pánve, špičky by měly směřovat dopředu nebo mírně ven. Břicho stáhněte trochu dovnitř, ramena dozadu dolů, krk vytáhněte nahoru a bradu zastrčte dozadu. "Takto byste si během dne občas měli někde sednout, aby se záda protáhla a aktivovaly se ty správné svaly," vysvětluje fyzioterapeutka Martina Hušková z Lékařského domu Praha 7. Stejně tak je potřeba se občas zvednout, projít se a rozpohybovat se. 
  • Jste ve stresu

    Zbavte se stresu a hubnutí půjde rychleji!
    Může se zdát, že to spolu nesouvisí, ale i naše pocity a vnímání můžou stát za bolestí zad. Jedním z častých strůjců je právě stres, do kterého se většina z nás dostává dnes a denně. "Pokud jsme ve stresu, třeba dostaneme strach z čehokoliv, nervový systém automaticky zareaguje zvýšeným svalovým napětím. Dlouhodobé psychické zatížení nebo nevyřešené psychické problémy se pak mohou projevovat opakovanými bolestmi páteře, především v oblasti krční páteře a ramen," vysvětluje Michaela Tomanová, primářka Rehabilitačního ústavu Brandýs nad Orlicí.
  • Kdy k lékaři?

    Vyzkoušejte místo léků zdravé potraviny!
    Jestliže se snažíte ve svém životě eliminovat všechny tyto špatné návyky, a přesto vás záda bolí, může být problém někde úplně jinde. Tím spíše byste neměli moc dlouho čekat a navštívit lékaře, aby se vašemu pohybovému aparátu podíval pořádně na zoubek. Mnoho problémů s vnitřními orgány se totiž projevuje jako bolest zad. Jestliže ale navštěvujete fyzioterapeuta, tyto obtíže by mu neměly uniknout. 

     

 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.