7 tipů, jak nakopnout imunitu a vyhnout se nachlazení | Moje zdraví

7 tipů, jak nakopnout imunitu a vyhnout se nachlazení

7 tipů, jak nakopnout imunitu a vyhnout se nachlazení
Autor: Shutterstock
27. října 2021 • 12:00

Podzimní počasí udeřilo v plné síle a bacily útočí ze všech stran. Braňte se jim a posilujte svou obranyschopnost. Základem je správné fungování imunitního systému, který funguje jako štít před bacily. Poradíme vám 7 triků, jak podpořit silnou imunitu a vyhnout se podzimnímu nachlazení.

1. Jezte zdravě

Pestrá strava bohatá na vitamíny a minerály je základ. I když se snažíte jíst vyváženě, na podzim není ke škodě sáhnout také po vitaminech a minerálech v podobě doplňků stravy. Naprostým základem je vitamin C neboli kyselina askorbová, která posiluje obranyschopnost organismu a snižuje náchylnost k infekčním onemocněním. V přírodní podobě ho najdete v rakytníkové šťávě, šťávě z černého bezu, v kysaném zelí, v čerstvém ovoci a zelenině, nebo ho koupíte v lékárně. Dále je důležitý vitamín D, který máme ze sluníčka. S příchodem zimních měsíců jej najdete v doplňcích stravy, nebo zvyšte příjem tučných ryb, vajec, másla a hovězího masa. Z minerálů vsaďte na zinek a silný antioxidant selen. Oba jsou součástí důležitých enzymatických procesů v těle, a jejich nedostatek oslabuje obranyschopnost. Zinek má také protizánětlivý účinek a stabilizuje hladinu cukru v krvi.

10 způsobů jak podpořit imunituVIDEO 

2. Zkuste homeopatika

Podpořit imunitu můžete i prostřednictvím homeopatických léků, které jsou v předcházení nemocem velmi užitečné a mohou se i vhodně doplňovat s vitamíny či doplňky stravy na imunitu. Mezi nejčastěji lékaři používané patří například:

Silicea 9 C – lék posiluje celkově imunitní systém, podává se 5 granulí denně během období se zvýšeným výskytem infektů. Oscillococcinum – jde o lék podporující všeobecně protivirovou imunitu. Používá se také pro léčbu chřipkových stavů. Preventivně se užívá 1 dávka (tj. 1 tuba) 1x týdně. Echinacea angustifolia 5 C – vysušuje hlen na sliznicích dýchacích cest a stimuluje především protibakteriální imunitu. Podáváme v ředění 5 C 1x denně 5 granulí. Influenzinum 9 C – podává se během období viróz a zejména chřipkových epidemií v dávce 5 granulí denně.

3. Hodně spěte

Ideální délka spánku je individuální, ale uvádí se zhruba sedm až osm hodin denně. Podstatná je nejen délka, ale také kvalita spánku. Ložnice by měla být zatemněná, tichá a především bez rušivých elementů jako jsou rozzářené obrazovky, které blokují vylučování hormonu melatoninu, který dává tělu pokyn ke spánku.

4. Hýbejte se

Pohyb je prospěšný nejen pro silnou imunitu. Každého baví jiná forma cvičení, ale důležité je, že se hýbete. Můžete zkusit procházku podzimní přírodou, dát si do těla v posilovně, nebo se jen protahovat.

5. Neflámujte

Alkohol, cigarety a ponocování neprospívají nikomu, proto se vyhýbejte večírkům a pijte alkohol pouze výjimečně a střídmě. Opatrně také s denní dávkou kofeinu.

6. Buďte v pohodě

Stres a úzkost vedou k vyplavení stresových hormonů kortizolu a adrenalinu, které oslabují imunitní systém. Naučte se relaxační techniky a správné dýchání, které vám pomohou ustát stresovou situaci. S psychickou pohodou vám mohou velmi dobře pomoci i už zmiňovaná homeopatika. „Lékem číslo jedna pro „intoxikované“ stresem tam, kde je hlavní zdroj stresu především pracovní přetížení, je lék Nux vomica 15 C“, radí MUDr. Eliška Bartlová, praktický lékař a homeopat.

7. Pečujte o svá střeva

Obranyschopnost sídlí ve střevech, kde se nachází 70 % všech imunitních buněk. Proto se o ně starejte a dopřávejte jim porci probiotik. Ta najdete v jogurtech, kefírech, kysaném zelí, ale můžete také koupit probiotika ve formě doplňků stravy.

Autor: redakce Moje zdraví
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.