Vyrážíte autem na dovolenou? Tenhle zdravotní manuál byste měli znát | Moje zdraví

Vyrážíte autem na dovolenou? Tenhle zdravotní manuál byste měli znát

Vyrážíte autem na dovolenou? Tenhle zdravotní manuál byste měli znát
Autor: istock.com
12. července 2021 • 12:00

Že alkohol za volant nepatří, je jasné, ale víte, na co dalšího si dát pozor? Máme pro vás manuál na cesty, abyste se vždy bezpečně a ve zdraví vrátili domů.

Doba dovolených je tady a mnozí odjíždíte na dlouhé cesty. Možná netušíte, že vám za volantem dokáží ublížit i energetické nápoje vypité na povzbuzení a nevyspání má úplně stejný účinek jako alkohol. Přečtěte si dobré rady před cestou. Konečně se dá trochu více cestovat. Jenže sednout si za volant a řídit dlouho vůz, jen z čiré radosti, že se už někam smí, není jen tak. Jednou má kamarádka takto odřídila cestu z Athén do Prahy na jeden zátah, a ač se střídala s mužem po třech hodinách a ten druhý se mezitím prospal, už by to neudělala. Jízda přes noc nesmírně zvyšuje riziko nehod, i když si člověk připadá čilý a v pauze si trochu odpočine.

Cestovní pojištění: Na co si dát pozor?VIDEO 

Nevyspalost může být smrtící

Není náhoda, že odborníci z Evropské spánkové společnosti jasně řekli, že únava je pro řidiče stejným rizikem jako alkohol. „Vyčerpání, ospalost nebo pokles pozornosti zaviní totiž až třetinu dopravních nehod,“ zdůrazňuje se v jejich vyjádření. Správné je, když si v takovou chvíli najdete sjezd ze silnice a na chvíli se prospíte, než budete pokračovat dál. Káva vám totiž pomůže jen na chvíli a poté spíš způsobí útlum. Co vše vám může způsobit ospalost? Jednak vám zpomaluje reakce. Brzdná dráha se v tu chvíli prodlužuje až o několik metrů, což může být smrtící pro vás i pro okolí. Zhoršují se vaše rozhodovací schopnosti, a to velmi podobně, jako byste si dali skleničku alkoholu nebo měli kocovinu. Dokonce někdy ani policie u velmi nevyspalých lidí nepozná, zda si to „šněrují“ po silnici pod vlivem nějaké návykové látky, nebo vlivem ospalosti, a jsou pak často překvapeni, že test na drogy i alkohol jim u takového člověka vyjde negativně. Velmi ospalí lidé se ve skutečnosti chovají podobně jako podnapilí. „Nebezpečí řízení pod vlivem alkoholu si řada lidí uvědomuje, ale smrtelné nebezpečí řízení v ospalosti si přizná málokdo,“ varuje ve svých pokynech pro řidiče organizace věnující se dopravní bezpečnosti BESIP.

Moderní auta ukolébají

„Paradoxem je, že čím komfortnější je řidičská kabina a ovládání vozidla, tím dříve upadá řidič do útlumu a řídí jako ve snu. Proto také není překvapující zjištění, že únava způsobuje mnohem více nehod než opilost. Rovněž lidský zrak ztrácí značné procento rozeznávacích schopností právě při jízdě za snížené viditelnosti. Kupodivu se to týká i mladých řidičů,“ uvádí BESIP.

Podpatky překážejí

Byli byste překvapeni, kolik dopravních nehod umí způsobit právě podpatky zaklesnuté pod důležitými pedály. Kdo si nechce kupovat speciální přezůvky na řízení do auta – ano, takové existují – je dobré, když bude dbát na to, že se přezuje před usednutím za volant do obyčejných tenisek. A platí to i pro muže, kteří obvykle mívají tvrdou podrážku boty. Zkuste si představit, jak by se vám řídilo v pohorkách. Neucítíte správně reakci auta a jeho pedály a tvrdá bota vám nedá šanci zareagovat rychle.

6 otázek a odpovědí o opalovacích krémech, které potřebujete v létě znátVIDEO 

Nastavení volantu a sedadla

Za volantem si nikdy nezapomeňte zvýšit sedadlo, což je jedna z geniálních funkcí nových aut, přisunout se pak blíž a nastavit si volant. Dříve na to konstruktéři aut moc nemysleli. Lidé menšího vzrůstu a hlavně ženy mají kratší ruce než muži, špatně se jim pak ze snížené sedačky ovládá vozidlo a sleduje dění okolo, když sedí příliš nízko a daleko od čelního skla nebo se do něj musejí předklánět.

Jak je to s léky

Platí sice zákon o tom, že lékaři by měli nahlásit své pacienty například s epilepsií nebo příliš mnoha dioptriemi, aby od dopravního inspektorátu dostali speciální povolení řídit s omezením, ve skutečnosti to lékaři moc neaplikují a řeší to v případech, pokud je to například nutné kvůli psychické poruše u řidiče. Co je ovšem podstatné, jsou léky za volantem. „Řízení pod vlivem opiátů, například u onkologických pacientů, je sice možná trochu diskutabilní, ale stanovisko Vědecké rady České lékařské komory je jasné: Je lepší, aby pacienti opiáty svévolně nevyřazovali. Vidíme jako lékaři větší nebezpečí v tom, že by lidé měli bolesti a řídili by pod vlivem abstinenčních příznaků z vysazených léků. Příznivější zkrátka je, že se pacienti léčí pod dohledem lékaře, než aby to nedělali a léky před jízdou vysadili. A mimochodem, teď se dost politicky diskutuje, jak to bude s pacienty řidiči, kteří mají lékařsky předepsané léčebné konopí, to bude zajímavé sledovat,“ říká anesteziolog a lékař z ambulance bolesti Zdeněk Mrozek. Pozor bychom si měli dát i na některá antidepresiva.

Než něco spolknete

Zdeněk Mrozek dodává, že spíš by dal větší pozor na volně prodejné přípravky, jako je třeba obyčejný Kinedryl. „Ten sice pomůže zmírnit cestovní nevolnost všem ostatním v autě, ale řidiči nepatří, může způsobit ospalost a únavu,“ varuje lékař. Nicméně na většině léčivých přípravků tato upozornění pro řidiče najdete, tak je dobré si ještě před cestou přečíst příbalový leták, i když máte pocit, že lék znáte a že je přece „obyčejný“ a bezpečný. Zároveň pozor na léky, které musíte brát a nesmíte si je zapomenout vzít: Například u diabetiků jde jednoznačně o inzulin, protože diabetické kóma je také příčinou nehod. A stejně tak MUDr. Mrozek varuje řidiče i před takzvanými bezalkoholovými pivy, protože i piva tohoto typu obsahují stopové množství alkoholu, takže dát si jich několik najednou může u řidiče znamenat problém jak s policejní kontrolou, tak při samotném řízení.

S energy drinky opatrně

Výživový poradce Tomáš Heřt varuje také před dnes dost populárními energy drinky. Jeden z prvních byl vyroben už japonskou firmou Taisho někdy v roce 1962, takže tu s námi existují už hodně dlouho. A obsahoval pochopitelně taurin, jako většina těchto koktejlů. Ovšem díky době, jak dlouho tu s námi jsou, je vědci stihli dobře prozkoumat. V Česku navíc podle Tomáše Heřta nikdo nereguluje obsah kofeinu v těchto nápojích, což je druhá nejčastější složka nápoje spolu s taurinem a obvykle L-karnitinem. Takže se může stát, že například jako těhotná žena se předávkujete a můžete tak ublížit i svému dítěti. Proto je třeba vzít vážně doporučení o omezení těchto nápojů pro určité skupiny konzumentů. Záludný je mechanismus účinku energy drinků. „Pokud si jich řidič postupně dá pár po sobě a nabuzujících látek je už příliš, může už ho po hodině, dvou rozbolet hlava, začne být podrážděný nebo zmatený, pocítí třeba i křeče v břiše a nevolnost. Ale hlavně zažívá zpočátku falešný pocit, že je naprosto v pohodě, ač je ve skutečnosti unavený. To může vést k dopravním nehodám, když bude mít takový řidič pocit, že najednou mu jde všechno,“ upozorňuje výživový poradce.

Chytré vychytávky pro letní pohoduVIDEO 

Co pít a jíst za volantem

Podle Tomáše Heřta je ideální čistá voda a dopřát si můžete šálek kávy. Což ovšem není nijak zvlášť osvěžující, takže doporučení pro vás zní: rozpuštěný multivitamin nebo domácí citronáda. Tedy vymačkaný citron ve vodě s trochou medu nebo jiného sladidla osvěží lépe a zdravěji než přeslazené nápoje koupené u benzinové pumpy. Druhá věc je jídlo a na to je také dobré myslet předem. Řidiči si to neuvědomují, ale hlad je na delších trasách rizikový faktor. Jako první pomoc poslouží sušenky, ale lepší je si připravit sendvič z celozrnného pečiva, který vás zasytí na delší dobu.

Kdo špatně vidí, je na silnici nebezpečný

Jestliže trpíte nějakou oční vadou a neřešíte ji správně, jste nebezpečný řidič. Tito lidé také rychleji ztrácejí koncentraci a hůře reagují v krizových momentech. „Mnoho řidičů si neuvědomuje, že má problém se zrakem. Často se setkáváme s tím, že své schopnosti přeceňují. Mezi první příznaky patří unavené oči, častější bolest hlavy, ostření na vzdálenější předměty či neschopnost řídit za tmy,“ uvádí Kristýna Štěbetáková, optometristka společnosti Alensa.cz.

Pozor na binokulární vidění

Jedním z častých problémů řidičů je i binokulární vidění, tedy schopnost vidět předmět oběma očima současně a koordinovaně. Ve skutečném životě se porucha projevuje jako špatný odhad vzdálenosti, rozostření zraku anebo bolest hlavy. Špatný odhad vzdálenosti je problémem především při parkování či předjíždění aut. Porucha binokulárního vidění se vyskytuje i u lidí, kteří na první pohled vidí bezchybně. Zjištění této poruchy je náročnější, protože často nebývá předmětem preventivních prohlídek. Požádejte proto svého lékaře či optometristu i o toto vyšetření.

Malý test:

Nejste si jistí, jestli je váš zrak v pořádku? Zkuste za dobrých světelných podmínek přečíst na autech před sebou jejich SPZ nejméně ze vzdálenosti 25 metrů. Jde přibližně o pětinásobek délky vašeho auta. Jakmile SPZ dokážete bez větších nepříjemností přečíst, váš zrak je v pořádku. V případě, že se musíte při čtení značky namáhat a zaostřovat, je lepší vyhledat optometristu či lékaře. Jakmile vás zastaví policie a vy máte shodou okolností kontaktní čočky, ale na řidičském průkazu máte vyznačené, že nosíte brýle, mohou vás pokutovat.

Šero a tma jsou nepřítelem

Dopravní nehody se nejčastěji dějí mezi 18. hodinou večerní až 6. hodinou ranní. „Stmívání a šero způsobují, že vlnová délka světla se zkracuje. Světlo se tak více láme. Výsledkem je stav, kdy se vám dočasně zhorší vidění do dálky. Je proto vhodné používat polarizované sluneční brýle. Jestliže nosíte dioptrické brýle, pak fotochromatické. Dobrým pomocníkem je i antireflexní vrstva,“ radí optometristka.

Speciální úpravy skel

Polarizovaná skla – polarizované brýle bychom měli mít při řízení vždy po ruce. Speciální filtr zabraňuje nepříjemnému odrazu slunečního světla přímo do očí a následnému oslepení. Polarizované brýle zabraňují tomu, aby horizontální záření pronikalo do očí, a tím i chrání zrak. Díky této užitečné funkci můžeme vidět jasnější barvy, máme lepší kontrast a odlesky jsou eliminovány. Polarizované brýle mohou být jak sluneční, tak dioptrické. Fotochromatická (samozabarvovací) skla – mnozí z nás volí samozabarvovací dioptrická skla. Důvod je velmi jednoduchý. Jen jedny brýle můžeme používat při různých světelných podmínkách, a to i v případě, že je slunečné počasí, ale i tma anebo vyjíždíte z tunelu. Dioptrické brýle s takovými vlastnostmi se dokážou ztmavit až na úroveň slunečních brýlí. Když se ocitneme v přítmí, brýle vyblednou do původní podoby. Antireflexní vrstva – řízení v noci je pro naše oči namáhavé. Dobrým pomocníkem je právě antireflexní vrstva. Efektivně eliminuje odrazy a záblesky světel, zvyšuje kontrast vidění a snižuje únavu očí. Tato úprava skel současně odpuzuje mastnotu na sklech. Díky tomu tak budou brýle čistější po delší dobu. Antireflexní vrstva může být přidaná na všechna dioptrická skla. A rada na závěr pro majitele dioptrických brýlí. Před delší cestou mimo domov není od věci vzít si rezervní kus. Nikdy totiž nevíte, zda si je v autě třeba nechtěně nerozsednete nebo je jinak nezničíte či úplně neztratíte.

Celý článek si můžete přečíst v aktuálním čísle časopisu Moje zdraví, který koupíte na stáncích. Předplatné pořídíte z pohodlí vašeho domova na www.ikiosek.cz/mojezdravi nebo přes predplatne.cnc@cpost.cz.

Obálka časopisu Moje zdraví pro dvojčíslo červenec - srpen • Autor: CNC

Autor: Lenka Petrášová, Marie Hejlová
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.