Deset kroků, kterými snížíte riziko rakoviny o 40 procent!

Deset kroků, kterými snížíte riziko rakoviny o 40 procent!
Prevencí rakoviny je i udržování zdravé váhy • Autor: iStock.com
31. května 2018 • 06:00

Obezita přímo souvisí s dvanácti druhy nádorových onemocnění. Vyplývá to z nové zprávy Světového fondu pro výzkum rakoviny. Potvrzují se tak předchozí studie a pozor  potvrzuje se také to, že každý člověk může výrazně snížit riziko onemocnění rakovinou! Jak?

Světový fond pro výzkum rakoviny (World Cancer Research Fund  WCRF) potvrdil: Obézní lidé jsou více ohroženi rakovinou, konkrétně jejími dvanácti druhy. Jsou to nádory dělohy, vaječníků a prostaty, nádory prsu, žaludku, slinivky, jater, žlučníku, nádory střev a konečníku, ledvin, jícnu a úst.

"Potvrzuje se nám to, co jsme věděli již dříve," říká onkoložka Elisa Bandera, jedna ze spoluautorek zprávy. Obezita se spojovala se sedmi druhy rakoviny, nyní je prokázána souvislost s dalšími pěti typy.

Z toho plyne jasná zpráva: Pokud si budete držet zdravou váhu, budete méně ohroženi rakovinou. A pokud přidáte i další doporučení WCRF, která s obezitou přímo nesouvisí, snížíte riziko onemocnění podstatně více, až o neuvěřitelných 40 procent. Jaká konkrétní opatření tedy pomohou člověku riziko onemocnění rakovinou snížit?

Podle WCRF by každý měl:

  • udržovat zdravou váhu
  • více se hýbat a méně času sedět
  • jíst celozrnné výrobky, zeleninu, ovoce a luštěniny
  • vyhýbat se tučným vysoce kalorickým jídlům
  • omezit konzumaci červeného a průmyslově zpracovaného masa, jako jsou například uzeniny
  • omezit sladké nápoje
  • vyhnout se alkoholu
  • nespoléhat se na to, že proti rakovině pomohou vitamíny z potravních doplňků
  • kojit své děti šest měsíců
  • dodržovat veškerá doporučení lékařů, pokud už člověk rakovinou onemocní

Většinu těchto doporučení jste asi již slyšeli, ať v souvislosti s obezitou, onemocněními srdce a cév nebo s dalšími chorobami. Možná vás zarazí věta o potravních doplňcích. "Některé potravní doplňky, jako například vitamínové preparáty, jsou opravdu důležité, například během těhotenství," uvedla Elisa Bandera pro health.com. "Zároveň je ale na trhu spousta takových, které slibují prevenci proti rakovině, ačkoliv neexistují žádné důkazy, že by skutečně fungovaly. Navíc mohou komplikovat léčbu u pacientů, kteří už rakovinou onemocněli."

Dobrá zpráva také je, že i když nezvládnete dodržovat vše, vyplatí se to. "V tomto případě platí, že lepší něco než nic," říká lékařka. "Třeba v případě fyzické aktivity může být těžké najít si hodinu na cvičení denně. Je ale důležité vědět, že i když to nebude hodina, ale deset minut teď a deset později, je to užitečné. Musíte někde začít."

WCRF aktualizuje doporučení pro prevenci rakoviny jednou za 10 let. Nové pokyny budou prezentovány tento týden na Evropském obezitologickém kongresu ve Vídni. V současnosti umírá na rakovinu každý šestý člověk, v roce 2035 se očekává nárůst úmrtnosti na celých 58 procent. Proč? Protože čím dál tím více zemí přijímá "západní" životní styl, který je charakterizován především sedavým způsobem života a nevhodnou stravou (průmyslově zpracované potraviny, bílý cukr, nadměrné množství soli, nezdravé tuky, sladké nápoje a alkohol).

Autor: Pavla Skurovcová
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.