Otékají vám v horku nohy? Tyhle triky vám přinesou úlevu | Moje zdraví

Otékají vám v horku nohy? Tyhle triky vám přinesou úlevu

  • Otékají vám v horku nohy? Tyhle triky vám přinesou úlevu
    Autor: istock.com
    17. června 2019 • 06:00

    Snažíte se v parných letních dnech nasoukat do oblíbených sandálků, ale nedaří se vám to? Na vině budou oteklé nohy, které se vzrůstajícími teplotami trápí tisíce lidí. Proto vám také přinášíme rady, jak se nepříjemných otoků zbavit.

    V létě dokáže pohled na nevzhledné a oteklé kotníky pěkně vyděsit. Panika ale není na místě, otoky nohou v horkém počasí jsou přirozenou reakcí organismu. Naše žíly se při vyšších teplotách roztahují, aby umožnily plynulý průtok krve. Při dlouhém sezení ji ale nestíhají pumpovat zpátky do srdce, a tak se vlivem gravitace hromadí právě v nohou. To má za následek nevzhledné a nepříjemné otoky, které jsou ale naštěstí jen přechodné a naše zdraví nijak neohrožují.

    Nezapomeňte ale, že otoky nohou mohou mít i vážnější příčiny, než jsou letní vedra. K lékaři zajděte ve chvíli, kdy se k nim přidá mravenčení, noční křeče nebo pokud otoky trvají delší dobu.

    Inspirujte se devíti přírodními způsoby, jak zmírnit otoky nohou v horkém počasí:

     

  • Dejte si nohy na stůl

    Pravda, v kanceláři mezi lidmi to půjde asi jen těžko, ale jde o jednu z prvních věcí, které byste měli udělat, až se vrátíte po práci domů. Nohy byste měli zvednout nad úroveň srdce alespoň 34 x denně po dobu 30 minut. Když večer uléháte do postele, dejte si pod ně polštář.

     

  • Vyhýbejte se slunci

    My víme, snadno se to řekne, ale realita bývá jiná, a vy určitě nemůžete zůstat celé dny zavření doma jen proto, že je horko. Pokud ale víte, že jste na otoky náchylní, snažte se alespoň vyhýbat přímým slunečním paprskům. Držte se v klimatizovaných místnostech, mějte po ruce ventilátor, pravidelně se osvěžujte termální vodou a ochlazujte si alespoň ruce a tváře ve studené vodě. Určitě se vyhněte horkým koupelím a saunám. Sprchujte se spíš vlažnou vodou, a než se osušíte, dopřejte vašim nohách aspoň chviličku pod studeným proudem vody. Tím se v nich zlepší cirkulace krve.

  • Buďte aktivní

    Nadměrné a intenzivní cvičení v horku může přispět k otokům nohou, ale jemné cvičení nebo chůze podporuje krevní oběh, což je přesně to, co potřebujete. Snažte se ale cvičit v chladnějších hodinách, tedy například brzy ráno nebo později večer. Pro oteklé nohy je obzvláště dobré plavání, protože vás nejen ochladí, ale také jemně protáhne, což rozproudí krev ve vašich žilách. Tlak vody navíc prospívá krevnímu oběhu. Pamatujte si také, že když sedíte, neměli byste mít nohu přes nohu, což se týká většinou hlavně žen.

  • Dodržujte pitný režim

    Bez ohledu na to, co děláte, neomezujte množství vody, které pijete. Nedostatek tekutin způsobí, že se ve vašem těle zvýší koncentrace soli, takže ji bude chtít vyrovnat zadržováním vody. Snažte se proto vypít alespoň 8 až 10 sklenic vody denně, případně ji doplňte o osvěžující citron nebo okurku.

  • Zaměřte se na jídelníček

    Jak už jsme řekli, sůl je v případě otoků nohou vaším nepřítelem. Zkuste se proto vyhýbat jídlům, které ji obsahují ve velkém, jako jsou polévky, omáčky, chipsy, uzená masa a průmyslově zpracované potraviny. Naopak se zaměřte na konzumaci ovoce a zeleniny a vyzkoušejte potraviny, které fungují jako přírodní diuretika. Zvyšují totiž produkci moči, a tím poskytnou úlevu od zadržování tekutin. Patří mezi ně červená řepa, listová zelenina (salát, špenát), dýně, zelené fazolky, chřest, cibule, citrony nebo ananas.

  • Vyzkoušejte kompresní punčochy

    V těch největších vedrech se do nich určitě nebudete chtít soukat, ale noste je, jakmile se trochu ochladí. Zmenšují rozšíření žil a zvyšují průtok krve, což pomáhá bránit hromadění tekutin v dolních končetinách.

  • Dopřejte si masáž

    Nemusíte hned utrácet za maséra. Své nohy si můžete namasírovat i sami, a to nejlépe jemnými krouživými pohyby oběma rukama směrem od kotníků vzhůru ke kolenům. Můžete přitom použít i oleje, mezi ty nejlepší při otocích nohou patří mátový, grapefruitový nebo mandlový.

  • Dodejte tělu hořčík

    Hořčík je důležitý minerál pro krevní oběh, takže není divu, že jeho nedostatek může vést k otokům. O vhodném přípravku i dávkování se poraďte se svým lékařem nebo lékárníkem. 

  • Otoky nohou může zhoršovat hned několik faktorů. Tady je jejich přehled:

    - nadměrné solení (způsobuje nerovnováhu soli a vody v těle, kterou se náš organismus snaží vyrovnat zadržováním vody, což vede k otokům)
    - dlouhé sezení nebo stání (chůze pomáhá pumpovat krev z nohou)
    - vyšší věk (jak stárneme, náš krevní oběh je pomalejší a srdce je méně efektivní v pumpování krve do tepen a žil, což usnadňuje hromadění vody v dolních končetinách)
    - těhotenství (způsobuje vyšší tlak na stěny cév, protože se ženské tělo musí vyrovnat s větším množstvím tekutin, stejně jako s nárůstem hmotnosti)

Autor: Marie Bezděková
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.