Nebezpečná dehydratace! V létě může způsobit i vážné autonehody
Doplňování tekutin a hrozbu dehydratace mají lidé nejčastěji spojeny s horkým letním počasím. Zřejmě z toho důvodu, že z nás voda viditelně odchází pomocí potu, což v nás zřejmě evokuje pocit, že ji musíme zase rychle doplnit. Ale k dehydrataci dochází i jindy než pouze v horkém letním počasí a často si to právě neuvědomujeme.
Dehydratace při sportování je naprosto běžná, a hlavně si ji všichni pevně uvědomujeme. Stačí, abyste se hodinu hýbali a nepili, a rázem přijdete zhruba o procento tělesné hmotnosti. I tehdy si ale zřejmě uvědomíte, že je důležité tělu dodat potřebnou vláhu, takže jakmile se dostanete k vodě, snažíte se nedostatek vyrovnat.
Jenže skutečně nebezpečnou se může stát dehydratace při cestování autem. "Když máte puštěnou klimatizaci, tak získáte falešný pocit tepelného komfortu. Je ale vykoupen vysokým výdejem vody. Ať chcete nebo ne, tak se potíte. To klima vás vysušuje, a jak vám proudí nad pokožkou studený vzduch, nemáte pocit tepla ani žízně," varuje Pavel Suchánek, výživový specialista a člen Fóra zdravé výživy. Odvod vody z těla je tak velmi rychlý.
Bolest hlavy není jediná
V případě dehydratace v autě se ale řidič musí potýkat s většími problémy, než je "pouhá" bolest hlavy nebo žízeň. Nedostatek vody v těle v kombinaci s požadavkem vyšší soustředěnosti při jízdě může poškodit fyzickou výkonnost i výkonnost mozku. "Zpomaluje reakce, snižuje soustředění a zvyšuje riziko mikrospánku," vysvětluje Suchánek.
Hůře jsou na tom ženy, které se s následky dehydratace potýkají mnohem častěji než drsnější pohlaví. To proto, že mají mnohem méně svalové hmoty než muži. A protože ty jsou z většiny tvořeny vodou, mají ženy menší zásobárnu tekutin v těle. Dochází tedy sice ke stejnému výdeji energie u obou pohlaví, ale u žen je citlivost na dehydrataci větší.
Pozor na ztrátu pozornosti
Právě nedostatek tekutin může být tedy jeden z důvodů, proč se každoročně zvyšuje nehodovost na silnicích v letních měsících a během prázdnin. Tedy nejen proto, že za volant sedají sváteční řidiči, ale i protože řidiči nepijí tolik, kolik by měli. Abyste těmto nebezpečným stavům předešli, měli byste co dvě nebo dvě a půl hodiny dělat pauzy, abyste dali na chvíli odpočinout unavenému mozku. Během řízení se ale musíte stále hydratovat.
Nedostatek tekutin ale může mít i horší následky, než jsou pouze bolest hlavy a únava. Lze ji rozdělit do tří fází, kdy v té mírné se objeví příznaky výše popsané. Při střední dehydrataci, kdy dochází ke zhruba 4% ztrátě tělesné hmotnosti, se můžou objevit sucho v ústech, úbytek moči, zvýšený tlukot srdce nebo ztráta pružnosti kůže.
Ještě nejde o smrtelný stav, ten je spojený s třetí fází. Tehdy člověk přijde až o 10 a více procent své váhy. Projevuje se extrémním pocitem žízně, absencí moči, zrychleným dýcháním, pocity chladu. V této fázi může dojít k život ohrožujícímu stavu.