Kolaps z horka – co k němu přispívá, a jak se ho vyvarovat?

Kolaps z horka – co k němu přispívá, a jak se ho vyvarovat?
Hlavní radou, jak přežít horko, je hodně pít a nepřetěžovat organizmus • Autor: iStock.com
31. srpna 2018 • 12:00

Tropické dny, které jsme v uplynulých týdnech v České republice zažili, snad nikdo nesnáší jen tak. Člověk se cítí unaveně, malátně a na venkovní sportovní aktivity nemá ani pomyšlení. Přesto se řada odvážlivců na vyjížďky na kole či několikakilometrové běhy stále vydává. Takoví si ale koledují o jediné – o kolaps z horka. Víme, jak se ho vyvarovat.

Kolaps z horka je způsobený přetížením organismu. „Dochází ke ztrátě vědomí a totálnímu vyčerpání,“ podotýká pro Moje zdraví praktická lékařka Lucie Nováková s tím, že mezi nejběžnější podobné případy patří úpal, úžeh či dehydratace.

Podívejme se nejprve na uvedený úpal. „Tohle samozřejmě není žádná novinka. Je způsobený delším pobytem na přímém slunci. Přivodit si jej můžeme při obyčejném ležení na dece u bazénu. Častěji se ale objevuje ještě v kombinaci s nějakou sportovní aktivitou, kdy se pak náš organismus rychleji zahřívá,“ vysvětluje lékařka.

A pokračuje: „Právě kvůli tomu existují naše potní žlázy – při přílišném vypětí se pocením snaží náš organismus zchladit. Pot ale zdaleka všechno nevyřeší. Proto se při přehřátí organismu mohou lidem objevovat mžitky před očima, rozbuší se jim srdce a mohou slyšet i hučení v uších. Projevují se též už zmiňovaná malátnost, nevolnost i pocity na zvracení. To vše může nakonec vést ke ztrátě vědomí. „Kvůli tomu všemu dochází i k zhuštění krve, což může vést například k infarktu,“ připomíná Lucie Nováková.

Prevence úpalu a úžehu

Podle Novákové je potřeba nechodit zejména v odpoledních hodinách na přímé slunce a dodržovat pitný režim. Například při sportovních výkonech by měli lidé konzumovat i iontové nápoje, které náš organismus posílí a napumpují.

„Zní to asi velmi jednoduše, ale žádná věda to skutečně není. Obecně bychom měli pít čistou vodu bez bublinek. Rozhodně nedoporučuji nějaké slazené limonády. Konzumovat můžeme ale i vodu z vodovodu či tu z prověřené studny či studánky,“ radí lékařka

A dodává: „Naše tělo tvoří voda ze 60 procent, najdeme ji například v kostech i v krvi. Kromě toho, že naše tělo chladí, pomáhá mu také vylučovat různé nežádoucí látky. Bez vody náš organismus jednoduše fungovat nemůže. Kromě výše uvedených problémů může pravidelný nedostatek vody vést až k ledvinovým kamenům.“

A kolik vody bychom měli za den vypít? Jednoznačná odpověď neexistuje, vždy totiž záleží na váze a výšce daného člověka. „Obecně ale platí, že bychom měli vypít asi plus minus dva litry čisté vody. Pít bychom měli v průběhu celého dne a do objemu rozhodně nepočítejte zkonzumované šálky kávy či půllitry piva,“ upozorňuje doktorka.

Takže jaký je závěr? Nic složitého to není – hodně pijte a nepřetěžujte se. Uvidíte, že se budete cítit mnohem lépe. 

Autor: Daniel Mareš
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.