Co se stane s vaším tělem, pokud přestanete jíst polotovary?

Co se stane s vaším tělem, pokud přestanete jíst polotovary?
Hrášek si dejte raději čerstvý nebo mražený. Konzervovaný obsahuje hodně soli • Autor: iStock.com
5. ledna 2018 • 14:00

Takzvané průmyslově zpracované potraviny neboli polotovary jsou všude kolem nás. Musíme je ale konzumovat, nebo se jim dá úplně vyhnout? Mrazírenské boxy jsou plné pochutin s obsahem různých chemických látek, soli, cukru a dalších konzervantů. Odborníci na výživu samozřejmě doporučují potraviny konzumovat v co nejvíce přirozeném stavu. Proč?

Nezdravé příměsi v některých jídlech navíc mohou vést ke zvýšenému riziku vzniku nemocí srdce a cév či cukrovky. Navíc nejsou zrovna moc prospěšné ani naší štíhlé linii. Lékaři také podotýkají, že pokud průmyslově zpracované potraviny z našeho jídelníčku vyjmeme, v našem těle se budou dít velmi pozitivní změny.

Oslovená nutriční terapeutka Sandra Figalová pro Moje zdraví uvádí, že vyhnout bychom se měli pokud možno všem potravinám, které obsahují přidaný cukr, sůl, masným polotovarům a uzeninám, instantním pokrmům, sušenkám i cukrovinkám a dalším pochutinám.

„Je dobré, pokud potravina obsahuje co nejméně aditiv, ale někdy je třeba myslet na to, že potravina byla zpracována z důvodu, aby byla zajištěna její mikrobiologická nezávadnost. Příkladem může být například pasterace či sterilace mléka, konzervace ovoce a zeleniny a další. Tyto potraviny jsou ke konzumaci vhodné. Na obalech se soustřeďme na to, aby potravina obsahovala co nejméně přidaných složek a preferujme vždy čerstvé suroviny a základní potraviny,“ vysvětluje Figalová.

A dodává: „V našem jídelníčku bychom měli preferovat vždy čerstvé základní potraviny, jako jsou ovoce a zelenina, obiloviny (nejlépe celozrnné), maso, mléko, vejce, ořechy a semínka. Nezapomínejte také na jejich vhodnou technologickou úpravu.“ Samozřejmě polotovary úplně vynechat nemusíte. Pokud z nich bude vaše strava složená z 10 procent, můžete být naprosto v klidu.

Pozor na dopamin a závislost

Další důležitou otázkou je, proč bychom tyto potraviny vlastně neměli konzumovat? Zpracováním se z nich totiž ztrácí živiny, vláknina i voda. Mění se i způsob, jak je naše tělo přijímá a tráví. Sice se díky nim můžeme cítit lépe, obsahují totiž látku dopamin, která podporuje dobrou náladu. V mozku tak cítíme, že je nám dobře, ale naše tělo naopak „protestuje“. Chybí mu totiž již zmiňované živiny, vláknina a minerální látky. To může nakonec vést až k obezitě. Zmiňovaný dopamin totiž podporuje nekontrolovanou závislost na určitém druhu jídla. Takže z jídelníčku musí pryč i hamburgery, nezdravé sendviče, koblihy či další sladké pečivo.

Abstinenční příznaky

Pokud přestanete průmyslově zpracované potraviny jíst, může to vést ke zvýšené únavě a podrážděnosti. Například lidé, kteří konzumují spoustu kofeinových nápojů, budou nějakou dobu skutečně „trpět“. U těchto jedinců se totiž budou objevovat bolesti hlavy. Stejný účinek může mít i náhlý nedostatek cukru. Specialisté ale potvrzují, že tyto příznaky obvykle netrvají dlouho a náš organizmus si na naše nové stravovací návyky velmi rychle zvykne.

Na chuť nijak nezpracovaných potravin si samozřejmě musíte také zvyknout. Jsou totiž skutečně „jiné“ a možná vám nebudou připadat moc kořeněné či sladké. Rozhodně to nesmíte vzdávat a musíte za každou cenu vydržet. Vaše snaha totiž bude časem po právu odměněna, uvidíte. Vaše tělo bude zbaveno přílišného množství sodíku a cukru, a vy se tak budete cítit mnohem lépe. Odborníci také zmiňují, že regenerace našich chuťových pohárků může trvat 10 až 15 dní.

Problémy s trávením

Na novou dietu si stejně jako chuťové pohárky musí zvyknout i žaludek. Všechny změny ve vašem organizmu jsou v tomto případě samozřejmě vždy jen pozitivní. Vaše tělo bude najednou přijímat mnohem víc vlákniny, která se například při zpracování ovoce z potravin vytratí. To může tělu způsobit některé gastrointestinální komplikace, jako jsou nadýmání či průjem. S tím si ale nedělejte starosti. Těmto prospěšným změnám se totiž naše střeva a žaludek velmi rychle přizpůsobí.

Bez polotovarů zhubnete

Popisované změny vašeho jídelníčku jsou prospěšné i pro naší tělesnou váhu. Po odstranění tuků a cukrů totiž budete hubnout. Takže návštěva fitness centra je samozřejmě alespoň dvakrát týdně důležitá, ale ve spojení s vaší dietou půjde vaše váha dolů mnohem rychleji.

Budete mít více energie

Pokud průmyslově zpracované potraviny skutečně vynecháte, budete se navíc cítit mnohem lépe, budete mít lepší náladu, budete energičtější a dokonce budete i lépe spát a to vás samozřejmě bude motivovat nepolevit.

Samozřejmě je ale důležité, abyste měli zajištěný minimální denní limit pro přísun sodíku a cukru. Proto je dobré se vždy o změně jídelníčku poradit se specialistou.



Autor: Daniel Mareš
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.