Vědci zjistili: Je zdravější horká káva, nebo studená?

Vědci zjistili: Je zdravější horká káva, nebo studená?
Vypít tři až čtyři šálky kávy denně je ještě v normě. Víc už je závislost • Autor: iStock.com
16. listopadu 2018 • 06:00

Návyky milovníků kávy se mění i s ročními obdobími. V létě se pijí spíše ledové kávy či malá rychlá espressa na ex. V zimě si naopak vychutnáváme spíše různá „latéčka“ či flat whity. Pozor, nová studie ale naznačuje, že horká káva by mohla být mnohem zdravější než ta studená, je na tom aspoň špetka pravdy, nebo nás zase někdo jen balamutí? To se hned dozvíte.

Studie, o které mluvíme, byla publikovaná v časopise Scientific Reports a stojí za ní výzkumníci z filadelfské Univerzity Thomase Jeffersona. V článku se mimo jiné dočteme, že američtí experti srovnávali kyselost a antioxidační aktivitu teplé a studené kávy. Dobrou zprávu máme hlavně pro vyznavače horké kávy. Ukázalo se totiž, že její pití skýtá pro náš organismus vyšší úroveň antioxidační aktivity.

Pro vysvětlení uvádíme, že se předpokládá, že právě antioxidanty se podílejí na často uváděných zdravotních pozitivech jednoho z nejoblíbenějších nápojů na světě. Jedná se o prevenci srdečních obtíží, cukrovky a s tím spojené předčasné smrti. Horká káva je tak pro nás podle téhle studie skutečně fajn, no, není to úžasná zpráva?

Její teplota vás zase tolik pálit nemusí

Raději ale ještě přehnaně nejásejte. Autoři studie v ní totiž sami uvádějí, že jsou potřeba ještě další výzkumy, které jasně potvrdí, že síla antioxidantních účinků kávy se dá měřit podle její teploty, způsobu a délky vaření. Ve studii se dále například dočteme, že kyselost kávy byla té studené i teplé velmi podobná.

Přitom starší výzkumy uváděly, že ta studená je méně kyselá než teplá, a proto je prý vhodnější pro naše zažívání. Zřejmě to ale není pravda. Podle nové studie je tak hladina pH u studené i teplé kávy velmi podobná a pohybuje se v rozmezí od 4,85 do 5,13. Takže pokud jste kvůli výše uvedeným důvodům raději svůj oblíbený šálek teplé kávy oželili, dělali jste to s největší pravděpodobností zbytečně.

Dejte si spíš pozor na to, kolik kávy vypijete

Ale nebojte, i studená káva je stále fajn. Navíc při jejím pití nebudete mít takové pokušení k ní zobat nějaké větrníky, špičky, indiány či mnohem sofistikovanější cukrovinky. Jen si dejte pozor, abyste na svém oblíbeném nápoji nebyli závislí, i to se může stát. Takže vězte, že ten, kdo denně pravidelně vypije tři až čtyři šálky kávy, je ještě v normě.

Pokud ale vypijete dvanáct a více šálků za den, už se jedná o závislost. No, nevíme, jestli je to možné, ale obecně se uvádí, že ten, kdo vypije až sto šálků silné kávy za jeden den, se může otrávit kofeinem. To už je ale opravdu přehnané číslo. Také je dobré vědět, že kofein začíná v organismu působit zhruba jednu až dvě hodiny poté, co se dostane do krve.

 

Autor: Daniel Mareš
 
720p 480p 360p 240p

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.