Češi jedí třikrát více soli, než je zdravé. Proč tělu škodí?

Češi jedí třikrát více soli, než je zdravé. Proč tělu škodí?
Nadměrné solení může zhoršit astma • Autor: istockphoto.com
9. srpna 2018 • 08:00

Češi přijímají až třikrát více soli, než doporučuje Světová zdravotnická organizace (WHO), a dvanáctinásobek množství nezbytného pro kvalitní život. Z 80 procent se na tom podílí sůl přidaná do potravin při výrobě. Kolik soli denně můžeme ještě ve zdraví sníst a kde se ukrývá?

Zdravotní rizika nadměrného dlouhodobého příjmu soli zahrnují kromě srdečně-cévních nemocí jako je infarkt myokardu a cévní mozková příhoda v důsledku vzestupu krevního tlaku a poškození cév i jiné vážné hrozby, například rakovinu žaludku.

Sůl vám může nevratně poničit ledviny tak, že selžou a je nutná dialýza nebo transplantace. Zvýšené vylučování sodíku (chemická značka Na) jakožto součásti soli (chlorid sodný - NaCl) způsobuje i větší ztráty vápníku z kostí a rozvoj osteoporózy.

Řídnutí kostí

Na „řídké“ kosti si přehnanou konzumací lahůdek z fastfoodu, chipsů a koly zakládají už děti, neboť většina kostní hmoty se tvoří v dospívání. V souvislosti s chronickým „přesolením“ se vám může zhoršit astma (sůl dráždí hladkou svalovinu průdušek), můžete trpět otoky, migrénou nebo tinnitem (šelesty, hučením, pískáním v uších) či závratěmi. A v neposlední řadě konzumace slaných jídel vede k tloušťce, neboť slaná chuť je návyková, nutí k přejídání a přesolené potraviny a pokrmy navíc často bývají i tučné.

Lidské tělo se bez sodíku neobejde, tento prvek je klíčový pro regulaci hospodaření s vodou a udržení stálého vnitřního prostředí organismu. Sodík je prvek esenciální, tělo si ho netvoří, ale přijímáme ho prakticky se vším, co sníme nebo vypijeme. V různých potravinách a vodách je sodík přirozeně obsažen v různých množstvích, tento přirozený obsah nás však na zdraví nijak neohrožuje a tvoří pouhých 10 procent celkového příjmu sodíku. Dalšími 10 procenty se na celkové spotřebě podílí sůl, kterou používáme při vaření nebo si ze slánky sypeme do jídla.

Kde se skrývá nejvíce soli?

Největší „nálož“ soli, tedy 80 procent jejího příjmu, se rekrutuje z průmyslově upravených potravin. To jsou v podstatě všechny „nečerstvé“ potraviny, tedy zjednodušeně řečeno vše, co není „surové“ jateční maso, vejce, mléko, obilí, ovoce a zelenina. 

Nejvíce soli můžeme očekávat v potravinách, do nichž ji výrobci přidávají ve snaze zlepšit jejich chuť, vzhled, soudržnost (sůl váže vodu a ovlivňuje vlastnosti lepku - zvyšuje lepivost těsta) nebo prodloužit trvanlivost (sůl je konzervant, brzdí růst bakterií).

Mezi takové patří hlavně šunky, párky, uzené maso a jiné masné produkty, dále sýry, chléb a pečivo, potraviny konzervované a v nálevech, instantní polévky a omáčky, polotovary, hotová (zmražená) jídla, kořenicí směsi se solí a dochucovadla (sójové, rybí… omáčky, kečupy), dosolované pochutiny jako oříšky, mandle, olivy, chipsy, ale i některé druhy cereálií, některé zeleninové šťávy a kakaový prášek.

Orientačně lze konstatovat, že čím větší technologickou úpravou projde původní, výchozí surovina, tím vyšší obsah soli v hotovém výrobku můžeme očekávat. Zároveň může být takto „proměněná“ potravina problematická i z hlediska obsahu tuků, jednoduchých cukrů, nežádoucích přídatných látek („éček“) a podobně. 

Čtěte etikety

2,5 g soli (NaCl) = 1 g sodíku (Na)

5 g soli (2 g Na) = maximum denní spotřeby doporučené Světovou zdravotnickou organizací (WHO)

1,25 g soli (0,5 g Na) = minimální denní příjem pro dobré fungování organismu

16,6 g soli (6,6 g Na) = denní dávka soli u českých mužů (ženy: 10,5 g soli)

5 g soli = jedna kuchyňská lžička (včetně soli v potravinách, a to přirozeně obsažené i uměle dodané) .

Zajímá vás, ve kterých sýrech je nejvíce soli? Které zařazovat do jídelníčku pravidelně a které jen svátečně? Čtěte následující článek:

Odborná spolupráce: MUDr. Marie Nejedlá, Státní zdravotní ústav, www.szu.cz

Článek vyšel v původním znění v tištěném magazínu Moje zdraví.

Autor: Dita Váchová
 
720p 480p 360p 240p

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.