Tohle jste ještě nezkoušely: 4 tipy, jak zvládnout menstruační bolesti | Moje zdraví

Tohle jste ještě nezkoušely: 4 tipy, jak zvládnout menstruační bolesti

Tohle jste ještě nezkoušely: 4 tipy, jak zvládnout menstruační bolesti
Autor: istock.com
18. června 2021 • 17:00

Už máte zase své dny, probouzíte se stočená do klubíčka a přemýšlíte, jak zvládnete všechny své povinnosti, když vás trápí bolesti břicha a křeče. Tyhle pocity zná spousta žen a není divu, že nás dokáží vykolejit a zkazit náladu. Jak z toho ven?

Většina žen má křeče před a během menstruačního cyklu. „Bolesti, známé také jako dysmenorea, se objevují kvůli uvolňování molekul zvaných prostaglandiny,“ vysvětluje Nicole Williams, gynekoložka a zakladatelka Gynekologického institutu v Chicagu. „Prostaglandiny způsobují kontrakci dělohy a uvolnění její sliznice, kterou vaše tělo již nepotřebuje,“ vysvětluje. „Tato bolest je obvykle horší na začátku cyklu, první 1–2 dny, kdy musí děloha tvrdě pracovat, aby se zbavila přebytečné tkáně,“ říká lékařka. 

VIDEO 

V takových chvílích ženy často sáhnou po léku proti bolesti a termoforu. Problém ale je, že jakmile se bolesti objeví, může už být příliš pozdě na to, aby je skutečně zastavily. Naštěstí existuje několik účinných způsobů, jak tomu předejít, a přispět tak k dlouhodobé úlevě.

Připravte se dopředu

Podle lékařky je ze všeho nejdůležitější, aby se ženy na svůj cyklus připravily. To znamená, že by měly zahájit „léčbu“ ještě předtím, než menstruace přijde. Proto doporučuje užít zhruba 600 mg léku proti bolesti typu Ibuprofen, a to už den před začátkem menstruace.

„Tímto způsobem můžeme účinněji bojovat s účinkem prostaglandinů, aniž bychom obětovaly schopnost dělohy dostat přebytečnou sliznici z těla ven,“ vysvětluje gynekoložka. „Vždycky říkám svým pacientkám, je těžké zastavit vlak, jakmile jednou opustí stanici,“ dodává.

Pokud dopředu nevíte, kdy vaše dny přijdou, můžete si vzít léky s obsahem acetaminofenu (o jeho výběru se poraďte v lékárně), který zabírá na bolesti zad, svalů i hlavy.

Pomůže vám pohyb

Chápeme, že nejspíš nemáte chuť cvičit, když jsou vaše bolesti tak zlé, že byste nejradši zůstaly celý den v posteli. Lékaři se ale shodují na tom, že pravidelné cvičení dokáže problémy zmírnit, a to ve chvíli kdy vás to „popadne“, ale i z dlouhodobého hlediska. „I když se to zdá být neintuitivní, cvičení vám může pomoci,“ říká lékařka.

A jak si to odborníci vysvětlují? „Zvyšováním průtoku krve zvyšujete produkci endorfinů, což může pomoci při stresu a bolestech,“ vysvětluje lékařka s tím, že kardio cvičení je zvláště účinné při zmírňování menstruačních potíží. Podobný účinek ale může mít i mírnější forma pohybu, třeba jóga. Polohy jako pes hlavou dolů, můstek nebo luk vám mohou přinést žádanou úlevu. „Tyto pozice totiž protahují spodní část pánve a mohou zmírnit některé z nejzávažnějších křečí,“ dodává lékařka.

Vyhněte se nezdravým jídlům

Tahle rada taky nevypadá zrovna vábně, přesto je velmi důležitá. A nejde jen o to, co jíte během menstruace – záleží i na tom, jak se stravujete během celého měsíce. Vytváření zdravých stravovacích návyků – jako třeba vyřazení sladkých potravin – může být dlouhodobým řešením menstruačních obtíží, protože snižuje zánět v těle, což vede k méně závažným bolestem. Můžete vyzkoušet také tabletky hořčíku, případně zvolit středomořskou stravu plnou ryb a zdravého olivového oleje.

Užijte si orgasmus (s partnerem nebo sama)

Ať už máte partnera nebo jste single, dobrou zprávou je, že orgasmus může pomoci snížit vaše bolesti. Jak jsme uvedli, způsobuje to zvýšený průtok krve do dělohy a uvolňování chemických látek, které navozují příjemný pocit, jako jsou oxytocin a dopamin. Vaginální penetrace – ať už je to pomocí prstů, vibrátoru nebo penisu – může také zvýšit práh bolesti.

Gynekoložka dodává, že dalším důvodem, proč vám může pomoci orgasmus, je to, že uvolňuje svaly. „Dobrý orgasmus s jeho kontrakcí a uvolněním svalů je v mé knize vždy vítán!“ říká. Dva světoví výrobci vyhlášeného vibrátoru a menstruačního kalíšku provedli dokonce studii o účincích masturbace na menstruační cyklus a zjistili, že pro 43 % účastníků byl tento způsob „léčby“ účinný, celkově 90 % účastníků by doporučilo masturbaci k mírnění menstruačních bolestí.

Měsíc v životě ženy: Nejvíc sexy jsme při ovulaci, PMS z nás dělá hromádky neštěstíVIDEO 

Kdy vyhledat odbornou pomoc?

Existuje několik známých příznaků, kdy byste v případě menstruačních potíží měly vysadit ibuprofen a navštívit lékaře.

„Měly by být zkontrolovány jakékoli přetrvávající, zhoršující se nebo nepředvídatelné křeče nebo ty, které nezpůsobuje přímo menstruace,“ radí gynekoložka. To znamená, že pokud vaše křeče přetrvávají nebo se zhoršují během celého cyklu nebo po prvních několika dnech menstruace, může to být důvodem k obavám a měly byste raději zajít na kontrolu.

Silná bolest v průběhu periody může být také známkou vážného problému, jakým je endometrióza. Tento někdy oslabující stav je důsledkem toho, že se děložní tkáň odlučuje do pánve, což může způsobit velmi silné křeče a dokonce i bolest mimo menstruaci. Tato nemoc může být velmi zákeřná, protože někdy způsobuje dokonce neplodnost.

Autor: Marie Bezděková
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.