Problém s nadměrným nadýmáním. Co pomůže? | Moje zdraví

Problém s nadměrným nadýmáním. Co pomůže?

Problém s nadměrným nadýmáním. Co pomůže?
Skoncujte s nadýmáním • Autor: iStock.com
27. července 2022 • 06:00

Trápí vás často pocit nadměrně nafouklého břicha? Příčinu možná znáte, včerejší oběd nebo večeře. Volba potravin samozřejmě hraje roli, ale také jakým způsobem jíte. Co pomůže při nadměrném nadýmání? Začněte kousat pomalu.

Z těla zdravého jedince odchází plyn až patnáctkrát za den, jedná se o běžný tělesný projev, který nemusíte ani postřehnout. Problém nastává, když je plynatost nadměrná, trápí vás často pocit nafouklého břicha, píchání v boku či bolest v břiše a plynatost se pro život stává obtěžující.

Video se připravuje ...
Bylinky proti nadýmáníVIDEO 

Pokud se ve vašem těle tvoří zvýšené množství plynů, které se následně nedostatečně vstřebávají, případně neodcházejí přirozenou cestou, jedná se o nadýmání. Obvykle se jedná o dočasný problém, který bývá nejčastěji reakcí na nesprávnou stravu, ale mohou za něj i hormony. „V důsledku hormonálních výkyvů mohou být k nadýmání náchylnější ženy, a to zejména v období před menstruací. Běžné je nadýmání v těhotenství a během menopauzy,“ poukazuje na příčinu Martin Kudera, zakladatel Farmy Živina zabývající se zdravým stravováním s ohledem na šetrnost, a dodává, že za zvýšenou plynatostí může stát také alergická reakce na konkrétní typ potraviny, případně nesnášenlivost lepku či laktózy. Jakmile najdete příčinu, můžete začít s léčbou. Základem je nastavit preventivní opatření a vyladit svůj střevní mikrobiom. Toho dosáhnete podle Věry Burešové, hlavní výživové poradkyně center pro výživu a hubnutí NATURHOUSE, tím, že upravíte jídelníček a začnete se hýbat.

Kvalitní jídlo, probiotika a pohyb – základ úspěchu

Nafouklé břicho dokáže znepříjemnit život a mnohým ženám způsobuje frustraci i z estetického hlediska. Co si budeme nalhávat, většina z nás touží po plochém bříšku, zvlášť v plavkové sezóně. Zkuste se proto zaměřit na některé změny v životním stylu, které vám mohou problém vyřešit. Jezte pomalu, vybírejte si kvalitní potraviny, které jsou bohaté na minerální látky, vitaminy a jiné živiny, zbytečně se nepřejídejte a vyzkoušejte probiotické potraviny.

Pomohou probiotika v jídelníčku

Bakterie jsou přirozenou součástí našeho střevního mikrobiomu, přičemž k jeho správnému fungování je nutné, aby ho tvořily „přátelské“ bakterie, respektive ve střevě byl optimální poměr mezi bakteriemi s pozitivním a negativním účinkem. Jak toho dosáhnout? Příjmem probiotických bakterií. „Probiotika pomáhají regulovat fermentační procesy ve střevě, čím zmírňují nadýmání. Najdete je například v kvašené zelenině. Doporučuji pár vidliček kimchi ke každému jídlu a brzy pocítíte jeho přínosy,“ radí Martin Kudera, ale zároveň upozorňuje na účinky při novém zařazování kvašených produktů do jídelníčku. „Pikantní korejský salát kimchi je skvělou prevencí proti nadýmání, ale ze začátku může naopak plynatost způsobovat. Jakmile si však na něj střevo navykne a střevní mikrobiom se ,přenastaví‘ a začne konečně správně fungovat, nadýmání přestane.“

Pozor na pití před i po jídle

I když se říká, že hlad je převlečená žízeň, nesnažte se tělo ošálit tím, že si k jídlu nalijete plnou sklenici vody, aby vás to zasytilo. „Alespoň půl hodiny před plánovaným jídlem, ale i po něm byste neměli pít. Vyzkoušejte to a vaše střeva vám poděkují,“ tvrdí Martin Kudera a dodává, že pokud praktikujete pití vody s citronem ráno nalačno, můžete vyzkoušet alternativu v podobě jablečného octa, ve kterém je ideální poměr probiotik a prebiotik.

Pomalé kousání přikázáno

Když jíte a polykáte, tak se do trávicího traktu dostává současně s jídlem i vzduch, což může být jedním z důvodů nadýmání, zejména pokud jíte příliš rychle. Snažte se proto jíst co nejpomaleji, jídlo si vychutnávejte a pořádně ho rozžvýkejte. „Abyste zlepšili své trávení, měli byste kousat až desetkrát více, než koušete,“ radí Martin Kudera. Samozřejmostí je konzumace kvalitních potravin, ideálně v co nejpřirozenější podobě. Průmyslově zpracované potraviny omezte na minimum!

Pravidelná strava v optimálním množství – ani málo, ani moc

Pokud se ve vašem střevě nahromadí v nadměrném množství plyn, který je tvořený bakteriemi rozkládajícími potravu, způsobuje to problémy. Ulevte proto svým střevům a obecně trávení tím, že budete jíst střídměji. To však v žádném případě neznamená, že máte držet hladovku. Pouze si dopřávejte porce, u nichž víte, že jste schopna je strávit bez potíží. Jezte pravidelně, zdravě a zároveň naslouchejte svému tělu.

Omezte bublinky

Ještě je nutné vrátit se k volbě nápojů, protože při jejich špatném výběru mohou být příčinou nadmutého břicha, zejména pokud se jedná o sycené nápoje. „Bublinky v sycených nápojích jsou tvořeny oxidem uhličitým, což je plyn. Je tedy logické, že když do sebe nalijete půl litru sycené limonády, způsobí to nepříjemný pocit nafouknutého břicha,“ vysvětluje Martin Kudera. Dejte raději přednost čisté vodě nebo neslazenému čaji.

Jídlo potřebuje pohyb

Kromě změny jídelníčku a způsobu, jak jídlo jíte, hraje neméně důležitou roli v prevenci proti nadýmání pohyb. To potvrzuje i Markéta Brožová, hlavní trenérka z fitness centra pro ženy Contours, která říká, že když člověk cvičí, automaticky i lépe tráví. „Pohyb podporuje pohyby střeva a pomáhá i se zpracováním plynu ve střevech. Fyzická aktivita dokonce ulevuje v případě, že už máte problém. Běžte se projít, zajděte si na kruhový trénink nebo sedněte na kolo,“ uzavírá fitness trenérka tipy, jak se vypořádat s nadměrným nadýmáním.

Autor: Petra Kubalová
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.