Čtyři jídla, která vynechte, pokud chcete mít zdravý střevní mikrobiom | Moje zdraví

Čtyři jídla, která vynechte, pokud chcete mít zdravý střevní mikrobiom

Čtyři jídla, která vynechte, pokud chcete mít zdravý střevní mikrobiom
Autor: istock.com
11. března 2020 • 06:00

Střevní mikrobiom se čím dál tím více ukazuje jako jeden z nejdůležitějších činitelů v oblasti fyzického i psychického zdraví. Má vliv na správné fungování imunity, metabolismu, zánětlivost, ovlivňuje i psychiku. Jeho rovnováhu nejvíce ovlivňuje to, co jíme. Prospívá mu pochopitelně strava bohatá na probiotika a prebiotika. Víte ale, které potraviny vašim střevům dobře nedělají?

Špatně fungující střevní mikrobiom může znamenat nejen trávicí potíže. Může mít vliv i na rozvoj kardiovaskulárních onemocnění, rakovinného bujení, zánětů v organismu nebo psychických onemocnění. Strava bohatá na prebiotika a probiotika střevům prospívá. Víte ale, která jídla střevnímu mirkobiomu škodí?

Cukr

Většina lidí má cukr spojený s nadbytečným příjmem kalorií a tím s rizikem obezity. Bílý cukr a jednoduché sacharidy ale rozhodně neprospívají k rovnováze ve střevech. Tato jídla se velmi rychle rozkládají v zažívacím systému, což způsobuje náhlé zvýšení hladiny cukru v krvi. Ten využijí buňky jako zdroj energie pro své fungování. Jsou však také zdrojem paliva pro kvasinky Candida, které díky energii z nich rostou, množí se a vytváří biofilm chránící je před imunitním systémem. „Je známo, že cukr vyživuje kvasinky a ty se pak mohou ve střevech přemnožit,“ říká výživová poradkyně Carielle Nikkel. Může dojít ke kvasinkové infekci, která se pak může rozšířit i ve střevech, v pochvě nebo v ústech.

Zkuste nahradit bílé sacharidy komplexními, jako jsou quinoa nebo pohanka. Obsahují velké množství vlákniny, takže tělu zpracování potravin trvá déle, což udržuje hladinu cukru v krvi stabilní. Ještě lepší je, když sacharidy alespoň částečně nahradíte bílkovinami a tuky.

Vysoce zpracované potraviny

Vysoce průmyslově zpracované potraviny bývají plné umělých konzervantů, barviv, solí i cukrů. Většina těchto složek podporuje chronický zánět v těle a může vést k nerovnováze ve střevech.

Alkohol

Alkohol narušuje rovnováhu střevního mikrobiomu, protože některé střevní mikroby hubí. Některé druhy alkoholu také destabilizují hladinu cukru v krvi: Jeho hladinu na krátkou dobu zvýší, obvykle ale následuje hluboký propad. Tělo si začne říkat o rychlé cukry a to vede většinou ke špatnému výběru potravin. Obvykle totiž sáhneme po něčem hodně sladkém a nezdravém.

Jednostranné diety

Obecně pak střevnímu mikrobiomu neprospívá jakkoliv nevyvážená strava, pokud k ní nemáte žádný vážný důvod, jako je třeba potravinová intolerance nebo alergie. Pokud uvažujete o tom, že byste svá střeva chtěli „čistit“ ovocnými šťávami, vynecháním lepku nebo laktózy, můžete rovnováhu střevního mikrobiomu narušit, a nechat tak prostor těm bakteriím, které zdraví neprospívají. Máte-li podezření, že vám nějaké potraviny nedělají dobře, konzultujte to s praktickým lékařem. Bude se zajímat o to, jak dlouho po požití dané potraviny se necítíte dobře, jak dlouho obtíže trvají a jakého jsou charakteru. Poté, co vyloučí infekční nebo chirurgickou příčinu, můžete začít řešit vaše potíže na specializovaném pracovišti – například na gastroenterologii nebo alergologii.

Víte, které potraviny prospívají vašim střevům? Čtěte zde.

Autor: Pavla Skurovcová
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.