Nemoci, za které může váš mobil: Hrozí i vám? | Moje zdraví

Nemoci, za které může váš mobil: Hrozí i vám?

  • Nemoci, za které může váš mobil: Hrozí i vám?
    Vygooglím si, proč mě bolí krk • Autor: iStock.com
    18. srpna 2019 • 06:00

    Když už nejste na mobilu, tak klikáte v práci na počítačovou myš a jako odpočinek po práci si naordinujete sledování na čemkoliv vašich oblíbených seriálů na Netflixu. A během těchto aktivit stejně co pět, deset minut kontrolujete mobil. Nedivte se proto, že vás začínají bolet oči, ramena i duše. Jaké obtíže mají na svědomí nové technologie?

    Bolesti krční páteře a zad

    Pokud musíte každý den pracovat s mobilem nebo tabletem, mohou se u vás vyskytnout bolesti pohybového aparátu zvané „iPad Shoulder“ (tabletové rameno) a „Text Neck“ (smskový krk). Jsou způsobené pokřiveným držením těla, výraznějším využíváním jedné strany a strnulejším držením hlavy. „Abychom nepřetěžovali ramena a paže při držení telefonu, je důležité opřít si ruce například o trup nebo stůl. Pokud pracujeme s tabletem, můžeme využít stojánek a zařízení v rukách vůbec nedržet. Doma nebo jinde, kde se můžeme relaxačně položit třeba na sedačku, se pak snažíme, abychom měli tablet či mobil položený na nohou nebo polštáři,“ doporučuje primářka Rehabilitačního ústavu Brandýs nad Orlicí MUDr. Michaela Tomanová.

    Nicméně ať už se rozhodnete vzít do ruky knihu nebo tablet či mobil, je dobré sledovat, zda nesedíte déle než 3040 minut se zády ohnutými jako luk. Tímto posedem si velmi rychle může přivodit bolesti pohybového aparátu. „Ideální je pozice střídat. Nedržte telefon stále v jedné ruce, myslete na narovnání zad, střídejte pozice sedu a lehu. Jestliže na technologiích trávíte hodně času ať už díky práci nebo zábavě, změny polohy držení přístroje i těla jsou tedy to nejdůležitější,“ zdůrazňuje fyzioterapeut PhDr. Kryštof Kuba z McKenzie Kliniky.

  • Pomalejší učení

    Na tom, zda čteme z papíru, nebo z obrazovky, velmi záleží, protože mozek k tomu využívá různé mechanizmy. Pro vývoj mozku dítěte je to důležité. „U obou způsobů hrají roli oči, paměť a centra řeči. Mozek však integruje čtenou informaci mnohem lépe, pokud člověk něco fyzicky drží v ruce, než když čte z počítače,“ říká MUDr. Martin Stránský, M.D., FACP, neurolog z Polikliniky na Národní a vysvětluje: „Mozek se totiž přirozenou cestou učí lépe z papíru než z počítačového zdroje. Posouvání textu skrolováním je totiž pro něj nepřirozený způsob čtení. Otáčení stránek rozděluje text do hmatatelných částí, což nám pomáhá zpracovat informace do hmatatelnějších kusů pro pochopení či zapamatování.“

    Mimochodem – nové technologie také striktně omezují takzvané domyšlení a dospělý mozek kvůli tomu degeneruje. Mnohem horší je to ale v případě dětí. „V útlém věku, kdy se mozek teprve učí, mu technologie vůbec nedají šanci se vyvinout,“ říká MUDr. Martin Stránský a dodává: „Velmi negativní vliv mají samozřejmě také veškeré sociální sítě. Technologie tlumí otevřenou diskusi, redukuje nám slovník a přicházíme o schopnost empatie.

  • Psychické problémy

    Na sociálních sítích mozek naráží na doslova nekonečné množství informací o druhých. Ještě k tomu jsou to zpravidla naaranžované, pečlivě vybrané fotografie, kterými se chtěl autor záměrně prezentovat. V tu chvíli začínáme prožívat pocit, že bychom se měli druhým vyrovnat. Přicházejí prožitky méněcennosti, slabosti a pocity selhání. Uprostřed takových emocí je už velmi těžké podívat se na věc racionálně. „Jakmile vstoupí do hry srovnávání se s druhými, už se vezeme. Toužíme mít stejné tělo jako člověk na fotce, podívat se do vzdálených krajů a umět přesně takhle vařit. Možná se o to i pokusíme, ale vzápětí jsme zahlceni dalšími fotkami a úsilí brzy vzdáváme. Tady leží podstata toho, proč jsme s Instagramem v kapse více náchylní k úzkostem – vzniká kvůli němu iluze, že mít dokonalý život nestojí žádné úsilí. Jenže všechno, co má v životě hodnotu, čeká na druhé straně od tvrdé práce,“ vysvětluje psychoterapeutka a lektorka Mgr. Alžběta Protivanská.

    Jestliže už pociťujete, že je vám po projíždění sociálních sítí vlastně hůř než před tím, je čas zakročit. První, čemu věnujte pozornost, je „sociální potrava“, kterou dáváte a dostáváte mimo sociální sítě. Chválíte své blízké? Mluvíte o svých úspěších? Dokážete se ocenit? Druhým krokem je poskytnout sám sobě příležitost k úspěchu v nějakém kreativním projektu. Může to být jen vaření nebo nový druh cvičení. Ukažte mozku, jak chutná reálný život, on se vám odmění reálnými dobrými pocity.

  • Unavené oko

    Čtení z obrazovky je pro oči obecně opticky náročnější než z knihy a může vést dokonce k dalším problémům, např. k syndromu unaveného oka. Podle amerického Národního institutu pro bezpečnost a ochranu zdraví trpí tímto syndromem až 90 procent lidí, kteří tráví u počítače, tabletu či mobilu alespoň tři hodiny denně. „V neposlední řadě je tu fenomén tzv. hypertextů, které nás nutí vyskočit z textu a číst nějaká doplnění,“ tvrdí MUDr. Stránský. „To samozřejmě absolutně naruší tok informací z původního textu.“ 

  • Nemoci zápěstí

    Používáte často při práci s počítačem myš? Neustále pohybujete prsty po displeji vašeho dotykového telefonu? Pak vás může ohrozit vznik syndromu karpálního tunelu. Mezi typické projevy patří bolesti v zápěstí, které doprovází brnění, necitlivost a ztuhlost. Dále dochází i k oslabení drobných svalů rukou a ke zhoršení jejich obratnosti. „U žen může být za častějším vznikem tohoto onemocnění hormonální změna v organismu, a to že častěji provádějí činnosti, při kterých více přetíží svoje drobnější ruce,“ vysvětluje výskyt syndromu karpálního tunelu u žen MUDr. Michaela Tomanová, primářka rehabilitačního ústavu Brandýs nad Orlicí.

 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.