Nejlepší zimní rituály: Zkusit můžete saunu či masáže. Prohřejí tělo, zlepší cirkulaci krve, posílí imunitní systém | Moje zdraví

Nejlepší zimní rituály: Zkusit můžete saunu či masáže. Prohřejí tělo, zlepší cirkulaci krve, posílí imunitní systém

Nejlepší zimní rituály: Zkusit můžete saunu či masáže. Prohřejí tělo, zlepší cirkulaci krve, posílí imunitní systém
Autor: istock.com
4. ledna 2022 • 06:00

Dlouhé klidné večery jsou skvělou příležitostí k tomu, abychom se o sebe začali starat. Masáže, sauna nebo zábaly nám nejen pomohou zregenerovat svaly a uvolnit napětí, ale také detoxikují náš organismus. Co zvolit a proč je péče o sebe něco, na co bychom neměli zapomínat?

S příchodem zimy má naše tělo tendenci zpomalit. I v tuto roční dobu je ale důležité se o sebe starat. Pokud nejste zrovna sportovní nadšenci, bohatě postačí, když si zajdete do sauny nebo na dobrou masáž.

Jak z těla vyhnat zabijácký stres: Funguje sauna, jóga i masážeVIDEO 

Saunujte

V sauně se celé tělo maximálně prohřeje, cévy se roztáhnou a rozesílají po celém těle větší množství krve.

Tím se posilují, získají větší elasticitu a zajišťují správnou funkci krevního oběhu. Díky tomu se snižuje riziko vzniku kardiovaskulárních chorob. Při pravidelném pobytu v sauně můžete docílit optimálních hladin svého krevního tlaku. Pocením se tělo rychleji zbavuje odpadních látek. Pokožka se čistí a vyhlazuje, svaly se uvolňují.

Optimální teplota sauny je 95 °C, dokonalého prohřátí docílíte během 10 až 15 minut. Efekt se pak „utuží“ následným krátkým pobytem v chladné vodě. Sauna je vynikající pro prevenci onemocnění a posílení imunity.

Proč chodíme dovnitř nazí?

Návštěva sauny v nahotě má svůj hygienický i zdravotní důvod. Na těle se působením horka kondenzuje voda a pot obsahující toxické látky, které přes látku nemají kam unikat. Vzniká tu rovněž vlhkost, v níž se snáze množí bakterie. Pokud si na sobě necháte plavky, může se kromě toho povrch vaší kůže nepříjemně podráždit.

Zakrytá pokožka navíc podporuje termoregulaci těla, čímž se zhoršuje prohřátí a sauna nemá takový efekt.

Dejte sbohem „saunovým“ mýtům

1. Čím déle v sauně vydržím, tím lépe

Teplota v sauně působí v krátkodobém horizontu na tělo příznivě, při nepřiměřeně dlouhém kontaktu si ale naopak můžete přivodit fatální zdravotní následky. Organismus si totiž můžete přehřát a dehydrovat se či si způsobit abnormální činnost srdce. V případě dospělých proto existuje doporučený limit přibližně 15 minut – nejdéle tak byste se měli v sauně zdržovat. Vždy však záleží na vašem aktuálním stavu.

2. Sauna je jen pro dospělé, pro děti je nebezpečná

Saunování dětí u nás sice není zatím tak obvyklé jako třeba ve Skandinávii, ovšem pozitivní účinky má i na dětský organismus. Děti mohou začít navštěvovat saunu zhruba od tří let za doprovodu rodičů. „Pro děti se používají většinou speciální dětské sauny, kde je teplota snížená na zhruba 65 °C, ovšem lze využít také klasickou saunu pro dospělé. V té by však dítě mělo sedět v nejnižších patrech, kde je teplota nižší. Rozdílná je oproti dospělým též délka pobytu v sauně.

Dítě by zde mělo setrvat v rozmezí maximálně 3 až 8 minut. Ochlazování po sauně by pak mělo probíhat vlažnou vodou,“ říká Petr Pavlacký, ředitel akvaparku Aqualand Moravia, který pravidelně pořádá dětské saunování.

3. Hned po sportu zamířím do sauny

Sauna sice uvolňuje svaly a zklidňuje tělo, ale bezprostředně po sportovním výkonu se návštěva sauny nedoporučuje. Tělo totiž ještě není dostatečně přirozeně zregenerované, vylučováním potu je dehydrované, krevní oběh pracuje na maximum. A sauna tyto projevy znásobuje. Pauza mezi sportovní aktivitou a návštěvou sauny by měla být alespoň 30 minut.

4. Leze na mě viróza, vypotím to v sauně

Saunování je vhodné jako prevence, ovšem nikoli jako léčba. Při nemoci se má sice člověk vypotit, to však platí pro postel, ne pro saunu. Extrémní horko totiž projevy choroby zhoršuje. To znamená, že při horečce se teplota těla ještě zvýší, ucpané nosní dutiny začnou bolet o to víc. Saunování nelze kombinovat ani s léky, které pacienti při onemocnění obvykle užívají. Sauna je navíc vynikajícím prostředím pro šíření bakterií a virů, nejen kvůli vlhku, ale též kvůli malému prostoru, kde lze onemocnění snadno předat kapénkovou cestou.

Jakou saunu zvolit a proč? 

1. Prohřátí v parní lázni

Pára (asi 45 °C) není tak horká jako sauna, je však vlhčí (až 100 %).

Mezi hlavní účinky parní sauny patří svalová i psychická relaxace, pomoc při bolestech svalů či kloubů, detoxikace, zrychlení látkové výměny, pročištění kůže a uvolnění dýchacích cest. Pravidelné návštěvy páry zvyšují otužilost organismu a jeho odolnost proti běžným infekcím horních cest dýchacích, povzbuzují a vylepšují nervové i hormonální funkce a umožňují organismu zbavovat se ve zvýšené míře škodlivých zplodin látkové přeměny. „Prohřívárna“ je vyhřátá na průměrnou teplotu 35 až 45 °C při vysoké vlhkosti vzduchu dosažené parní mlhou. Tělo je vystaveno v parní lázni nejen účinkům horka, ale i vlhka ze všech stran a účinku ohřátých lavic, na nichž návštěvníci sedí.

Po odchodu z parní lázně je doporučeno se osprchovat – není nezbytně nutné se prudce ochlazovat. Do páry nemají přístup osoby s akutním onemocněním, zejména při zánětech dýchacích cest, se zvýšenou teplotou, s kašlem, s rýmou, průjmem, s bolestmi hlavy, dále osoby s chorobami budícími odpor, zejména s kožními vyrážkami, otevřenými hnisajícími nebo krvácejícími ranami. Vstup dále není dovolen osobám trpícím přenosnými chorobami, bacilonosičům nebo osobám, v jejichž blízkém okolí se vyskytly přenosné choroby. Pára se nedoporučuje osobám trpícím ischemickou chorobou srdeční, se stavy těsně po infarktu myokardu a s cévními chorobami.

2. Infrasauna

Na rozdíl od klasické či parní sauny je infrasauna vhodná i pro lidi trpící astmatem, vysokým krevním tlakem i srdečními chorobami.

Dlouhovlnné infračervené záření proniká přímo do svalové tkáně (do hloubky zhruba 3 až 4 cm), intenzivně ji prohřívá a prokrvuje organismus. Pobyt v infrasauně působí detoxikačně, posiluje imunitní systém, uvolňuje dýchací cesty, zmírňuje nespavost. Infrasauna pomáhá ulevit od bolestí svalů a kloubů, zbavuje únavy a zlepšuje hojení poranění a ekzémů. Navíc není příliš náročná na prostor, takže je vhodná i pro zřízení doma.

Pokud však nejste zrovna příznivci sauny, můžete zkusit třeba masáže či zábaly. Ty stejně jako sauna tělo prohřejí, uvolní zatuhlé svaly a pomohou s detoxikací. 

Masáží existuje mnoho druhů.

Například při masáži lávovými kameny je pokožka celého těla masírována pomocí nahřátých lávových kamenů ve směru energetických drah. Podvodní masáž je prováděna proudem vody v teplé lázni. Jde vlastně o kombinaci teploléčby a mechanické léčby.

K zahřívacím masážím můžeme počítat i čokoládovou masáž, při které si navíc „užijí“ vaše smysly. Pro zimní zahřívací masáže se používají nahřáté aromatické horké oleje.

Slatinné zábaly

K oblíbeným lázeňským a wellness procedurám patří zábal ze slatiny, přírodní látky, která vznikla rozkladem rostlinných zbytků. Slatina má vysokou akumulační schopnost udržet teplo a organismus prohřeje pomaleji, ale intenzivněji a díky tomu dojde ke zvýšenému prokrvení tkání i celého organismu a uvolnění svalového napětí. Slatina má navíc protizánětlivý a antibakteriální účinek. Její použití je však pro organismus náročné a musí jej vždy posoudit lékař.

Soft pack

Je to unikátní wellness technologie, která vás nejen prohřeje, ale také pomáhá aplikovat terapeutické látky.

Po ošetření speciálním krémem vás asistentka zabalí do nepropustných vaků a spustí vás do vody o teplotě 37 °C. „Plavete“ tak ve vodě, která celé tělo prohřívá a nadlehčuje. Po této terapii se cítíte jako znovuzrození.

Jste po ránu ztuhlí?

Jakmile se osprchujete teplou vodou, pusťte studenou a sprchujte si nejprve nohy od chodidel ke kolenům a časem můžete pokračovat výš. Studená sprcha nastartuje vás krevní oběh, takže získáte pocit zahřátí a přílivu energie.

Obklady a náplasti jako rychlé řešení

Potřebujete prohřát ztuhlé bolavé místo na zádech, ramenní nebo kolenní kloub? Rychlým řešením jsou prohřívací náplasti s kapsaicinem. Efekt příjemného tepla vydrží až 8 hodin.

Náplasti jsou nevhodné na poraněnou, poškozenou nebo nemocnou kůži.

Terapeutickou teplotu udrží také hřejivé gelové polštářky, které se ohřívají v mikrovlnné troubě.

Kdo do sauny nemůže

  • lidé s vysokým krevním tlakem a s nemocemi oběhového systému
  • ženy při těhotenství, menstruaci a v době nemoci (zánětu)
  • lidé s nemocemi ledvin a jater

Pokožka se prokrví masážními oleji s rostlinnými výtažky. Asi vás napadne hlavně skořice a chilli paprička, ale obdobný efekt má i jalovec nebo rozmarýn. Při koupelích se využívají také zázvorové silice.

Autor: Valentina Lebová
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.