Nejlepší a nejhorší ovoce, zelenina, maso, sýr a další? Co jíst víc a co přestat kupovat?

Nejlepší a nejhorší ovoce, zelenina, maso, sýr a další? Co jíst víc a co přestat kupovat?
... • Autor: iStock
29. listopadu 2017 • 06:00

Možná si dáváte každý den svou porci zeleniny, ovoce a tukům se vyhýbáte obloukem. Přesto vaše strava nemusí být zdravá. Protože ne každá zelenina je automaticky klíčem ke zdravému tělu a zdravé tuky tělo potřebuje také. Která jídla byste měli jíst víc a která vynechat?

Nejlepší zelenina? Ta, která má tmavé listy

Nejlepší zelenina je ta nejzelenější. Špenát, kale, brokolice. Tyto druhy jsou doslova nabity vitamíny, minerály a dalšími látkami, které chrání buňky, podporují imunitní systém a navíc mají minimum kalorií. Ideální množství je jeden až dva hrnky této zeleniny týdně. Dejte si ji v salátech, wrapech nebo sendvičích a můžete ji vpašovat i do smoothie. Pozadu nezůstávají ani zelí, růžičková kapusta nebo květák. Ty jsou bohaté na křemík a mnoho studií prokázalo, že mají výrazné protirakovinné účinky a pomáhají chránit oči před škodlivými slunečními UV paprsky. Tuto zeleninu jezte klidně v množství jeden šálek denně. Můžete se inspirovat i našimi recepty.

Nejhorší zelenina? Jakákoliv v konzervě

Většina zakonzervované zeleniny obsahuje příliš velký podíl soli, ale také cukru a dalších dochucovadel, kterým je lepší se vyhnout. Pokud musíte hledat alternativu, jak skladovat zeleninu na delší čas doma, dejte přednost mražení.

 

Nejlepší luštěniny? Vařené fazole

Fazole jsou skvělým zdrojem vlákniny a bílkovin. Studie ukazují, že jejich konzumace snižuje obezitu a některá chronická onemocnění. Dávejte si je do salátů, polévek a jídel inspirovaných indickou kuchyní

Nejhorší luštěniny? Fazole v konzervě

A když už je řeč o fazolích, platí pro ně také „zákaz konzerv“. Obzvláště těch v tomatové omáčce. V jedné porci výrobku jedné z nejpopulárnějších značek najdete tři kostky cukru. Ani fazolové polévky, které se v konzervách prodávají, nejsou z hlediska výživových hodnot dobrou volbou. Pokud už z nich vybíráte, dávejte si vždy pozor na obsah soli. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) je doporučená denní dávka pouhých 5 gramů soli, což odpovídá 2 gramům sodíku. Mimochodem – tělo si bohatě vystačí už s pouhým půl gramem sodíku, což odpovídá 1,25 g kuchyňské soli.

Nejlepší ovoce? Avokádo!

Avokádo je ovoce – plod hruškovce přelahodného. Donedávna bylo považováno za něco, čemu je třeba se obloukem vyhnout, protože je „příliš tučné“. Avokádo ve skutečnosti obsahuje ale ten druh tuku, který je našemu tělu prospěšný. Navíc obsahuje vysoký podíl vlákniny, vitamínu E a B a také sodíku. Čtvrtka avokáda denně do salátu je vaše ideální dávka.

Nejhorší ovoce? Šťávy a džusy v krabici

Často jsou označovány jako „100% džus“. To ale ještě výrobci nezabraňuje v tom, aby chuť vylepšil a když ne cukrem, tak umělými sladidly. Ty ovšem často způsobují další chutě na sladká, slaná a další nezdravá jídla. Ovocné šťávy jsou plné kalorií a chybí jim vláknina, takže nezasytí a naopak vyvolají chuť na další jídlo. Ideálně sladké.

Mimochodem – podle lékařů je doporučená denní dávka cukru 35 gramů, u žen ještě o něco méně. To odpovídá přibližně sedmi až osmi čajovým lžičkám. Ve 330 ml ovocného džusu je právě osm lžiček cukru. Znamenalo by to tedy, že si přes den můžete dát maximálně jednu skleničku, a pak už žádné další jídlo.

Pokud si myslíte, že džusy můžete nahradit smoothie, tak je ale potřeba vědět dvě následující věci: Také ovocné smoothie  je výrazným zdrojem cukru. Pokud nepijete jen zeleninové varianty, musíte počítat s tím, že vaše tělo dostane kalorickou nálož. Což mají lidé obecně u smoothie tendence dost podceňovat. Navíc smoothie zvýší hladinu cukru v krvi mnohem více, než kdybyste ovoce snědli v přirozené formě. A poslední věc – většina lidí si posléze dopřeje energeticky bohatší jídlo. Proto mají výživoví poradci oprávněný pocit, že smoothie se příliš neslučuje s hubnoucím režimem.

Nejlepší obiloviny? Celozrnné

V poslední době je velkým hitem vynechávat lepek, což vede řadu lidí k tomu, že škrtne ze svého jídelníčku veškeré pečivo. Odborníci na výživu se ale shodují: Pokud vám nebyla diagnostikována celiakie nebo alergie na lepek, není důvod pečivo vynechávat. Klidně jeho konzumaci omezte a jezte hlavně to celozrnné. Obsahuje vysoký podíl vlákniny, vitamíny, minerály a další tělu prospěšné látky.

 

Nejhorší obiloviny? Slazené snídaňové lupínky

Pokud jíte snídaňové směsi z obchodu a nemícháte si doma neochucené vločky sami, musíte podniknout důslednou kontrolu jejich složení. Cereálie totiž bývají praženy, obsahují tedy zbytečný tuk a navíc jsou mohutně přislazovány. Zdravá snídaně je hrst obyčejných vloček nebo neslazených lupínků, bílý jogurt a k tomu ovoce nebo zelenina.

Nejlepší maso? Losos a drůbež

Kuře bez kůže má mnohem méně tuku než červená masa. Kromě zdroje bílkovin obsahuje také velké množství vitamínu B3 zvaného niacin, který je důležitý k uvolňování energie ze sacharidů a také selenu, který podporuje imunitu. Losos obsahuje tělu prospěšné omega-3 mastné kyseliny, které snižují riziko tvorby krevních sraženin, zabraňují nepravidelnosti srdečního rytmu a snižují krevní tlak a omezují riziko mrtvice. Kromě toho je výborným zdrojem proteinů.

Nejhorší maso? Uzeniny

Průmyslově zpracované potraviny jsou vždycky horší volbou než čerstvé. Světová zdravotnická organizace dokonce uzeniny zpracované uzením nebo konzervací zařadila na černou listinu produktů, které mohou být rakovinotvorné. Některé studie dokonce uvádějí, že plátek uzeného je jako vykouření 10 cigaret! Uzeniny v sobě ovšem obsahují vždy velké množství soli, které je původcem mnoha civilizačních onemocnění, například aterosklerózy, infarktu nebo mozkové mrtvice. 

Nejlepší jogurt? Řecký a skyr

Řecký jogurt nebo jogurt typu skyr obsahují dvojnásobek bílkovin oproti ostatním jogurtům. Pokud si vyberete správnou variantu, dostanete i minimum tuku. Je ideální k svačině s ovocem a celozrnným pečivem nebo neslazenými cereáliemi: Zasytí na dostatečnou dobu a pomůže zahnat chuť na sladké.

Nejhorší jogurt? Ovocný

Pokud byste několik dnů vůbec nic nejedli a pak se napili mléka, vaše odpočaté chuťové pohárky by zaznamenaly překvapivě sladkou chuť. Za tu je odpovědný mléčný cukr laktóza, přirozená součást mléka či smetany. Obsah tohoto cukru je však malý – pohybuje se v desetinách procenta – a nepředstavuje žádné zdravotní riziko. Většina výrobců ale jogurty uměle doslazuje. Ve 100 g jogurtu nebo 100 ml mléčného nápoje by mělo být nanejvýš 5 g přidaného cukru. Na trhu ovšem najdete jogurty, kde je obsah přidaných cukrů i 19 g! Varianta? Řecký jogurt nebo skyr a čerstvé ovoce.

Nejlepší sýr? Cottage

Bohatý na bílkoviny, navíc s nízkým obsahem sacharidů a tuků je cottage skvělou variantou nejen pro ty, kteří si hlídají váhu. Podobně jako skyr pomáhá udržet pocit sytosti a zahání chuť na sladké. Je navíc poměrně variabilní potravina, dá se jíst na sladko, slaný, jako pomazánka nebo přísada k masu. Více inspirace hledejte na recepty.cz.

Nejhorší sýr? Tavený

Ačkoliv jsme je jako děti milovaly, současní výživoví poradci nad ním moc nejásají. Nemusíte se mu vyhýbat jako čert kříži, ale postavit na nich například každodenní snídani není vhodné. Obsahují velké množství soli a minimum bílkovin. Pokud si ho namažete na toastový chleba, máte v jedné porci téměř polovinu doporučené denní dávky soli pro dospělého. Není špatné si ho čas od času dát. Určitě ho ale střídejte tvarohovými pomazánkami nebo nebo právě s cottagem.

Autor: Pavla Skurovcová
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.