Avokádo: Jak ho upravit, recepty a výživové hodnoty | Moje zdraví

Proč jíst avokádo? Je zdravé a hubne se po něm

Proč jíst avokádo? Je zdravé a hubne se po něm
Avokádo je módním dietním hitem tohoto roku • Autor: istock.com
8. března 2021 • 06:00

Avokádo je druh ovoce, někdy se však označuje také jako zelenina. Používá se jako hlavní jídlo či příloha. Jí se na sladko i na slano a zejména generace „mileniálů“ na něj nedá dopustit.

Je avokádo dobré na hubnutí?

Díky odborným průzkumům je prokázáno, že lidé, kteří denně snědli alespoň půlku avokáda, vážili na konci testu o 7 kilogramů méně než lidé, kteří do stravy toto ovoce nezařadili. Ale jak je to možné?

Jedním z možných vysvětlení je, že se při konzumaci avokáda cítíte plní díky zdravému mononenasycenému tuku (mastným kyselinám). Další výzkumy totiž prokázaly, že přidání avokáda do pravidelně konzumovaných pokrmů zvýšilo výživovou hodnotu daného pokrmu. U těchto lidí také došlo ke snížení pocitu hladu, cítili se sytí a plní. Zdá se tedy, že toto „zázračné“ ovoce nám může bránit i v přejídání.

Avokádo by měly jíst i kojící a těhotné ženy

Kromě zmiňovaného zdravého tuku obsahuje avokádo i antioxidanty, které nám pomáhají udržovat stabilní tělesnou hmotnost. Navíc vitamíny v něm obsažené jsou skvělou obranou proti různým virózám a zánětům. 

Výše uvedené potvrdil i další zajímavý test. Jedna skupina lidí jedla hamburgery bez avokáda a druhá polovina s avokádem. Následně se zjistilo, že ti, kteří tuhle pochoutku konzumovali s námi sledovanou potravinou, produkovali později méně zánětlivých látek. Obecně je jeho konzumace dobrá pro těhotné a kojící ženy. Avokádo také reguluje cholesterol v těle a snižuje krevní tlak. Jeho konzumace se doporučuje i při nervových onemocněních, při problémech s játry i při zánětech močových cest.

Jaké vitaminy má avokádo?

Pravidelná konzumace avokáda vám navíc zajistí i dostatečný zdroj dalších blahodárných látek. Poskytuje totiž vlákninu a přibližně dalších 20 klíčových živin včetně vitamínů E a K, hořčíku a draslíku. Avokádo navíc významně zvyšuje vstřebávání některých antioxidantů a vitamínů rozpustných v tucích.

Samozřejmě vás nevybízíme, abyste od teď jedli jen avokádo. Všeho moc škodí, takže zkuste do vašeho jídelníčku častěji zařadit i další zdravé potraviny, jako jsou ořechy, různá semínka či například olivy. Vždy je totiž dobré tělu zajistit větší spektrum živin.

Jak roste avokádo?

Avokádo roste na stromech, které jsou vysoké až dvacet metrů. Mezi hlavní státy, které avokádo produkují, patří Kalifornie, pro evropský trh Španělsko a Izrael. Rostlinu avokáda si můžeme vypěstovat i doma, v domácích podmínkách vyrůstá jen do dvou metrů.

Jak poznat zralé avokádo

Člověk, který není zvyklý jíst avokádo, nemusí vědět, jak správně poznat zralé avokádo. Poznávat zralost podle barvy může být matoucí, protože i na českém trhu jsou zelené a černé druhy tohoto ovoce. Nejjednodušší je naučit se poznávat zralost pomocí jemného stisku: Tvrdé avokádo je nezralé, lehce měkký plod je už zralý a připravený ke konzumaci.

V obchodech se můžeme setkat s označením avokáda "ready to eat", což znamená, že je připravené k okamžité konzumaci. Prodává se ale i avokádo k dozrání, které můžeme mít doma ještě pár dní, aniž bychom se báli, že se nám hned zkazí. Tmavé skvrny na slupce už značí přezrálost a začátek hniloby.

Nezralé avokádo není pro člověka jedovaté, ale neměli bychom jím krmit zvířata, protože těm by hrozila otrava.

Jak skladovat avokádo

Avokádo k dozrání je ideální zabalit do papíru nebo vložit do papírového pytlíku. Avokádo necháváme dozrát v suchu, ve stínu a při pokojové teplotě. Plod dozraje do pěti dnů. Urychlení zrání můžeme uspíšit tím, že k avokádu přidáme jiný druh ovoce.

Už načaté avokádo skladujeme tak, že ho uložíme v krabičce do lednice. Pro zachování čerstvosti se doporučuje pokapání naříznuté strany citronovou šťávou. Další možností je vložit na dno krabičky cibulové proužky a pak na ně umístit avokádo naříznutou stranou směrem nahoru.

Jak jíst avokádo

Teď už tedy víme, že avokádo je skutečně zdravé. Jak se ale avokádo jí? Z avokáda se jí pouze vnitřek, slupka se nejí. Proto avokádo nejdříve nožem rozpůlíme. Uvnitř je velká tvrdá pecka, kterou nožem objedeme dokola, abychom mohli obě poloviny lehce oddělit. Pecku ze zralého plodu jednoduše vytáhneme.

Avokádo se dá jíst bez jakékoli další úpravy. Může se vydlabávat lžičkou podobně jako třeba kiwi. Pro dochucení se používá sůl, limetková šťáva nebo balzamikový ocet.

Velmi oblíbené jsou například avokádové pomazánky, různé koktejly, saláty, polévky či pudinky. Oblíbené je i v podobě dipu. Tohle ovoce je oblíbené i zapečené s dalšími surovinami.

Avokádo se ale používá i v kosmetice, dělají se z něj různé pleťové masky či oleje na suchou pokožku. Avokádový olej navíc pomáhá proti únavě a celkově nám zlepšuje imunitu. Je také skvělou prevencí před kardiovaskulárními nemocemi.

Recepty na úpravu avokáda najdete na recepty.cz.

Jak pěstovat avokádo

Z pecky avokáda můžeme vypěstovat novou rostlinu. Jak avokádo naklíčit? Pecku nejdříve pečlivě omyjeme, aby zbytky plodu nezpůsobovaly pozdější hnilobu. Do pecky napícháme tři párátka a takto ji umístíme do sklenice s vodou. Párátka drží pecku tak, že se dotýká vody jen spodní částí. 

Jak avokádovou pecku zasadit do hlíny? Vyklíčená pecka se zasazuje tak, že dvě třetiny pecky zůstávají nad hlínou. Párátka se odstraňovat nemusejí, zbytečně by to přinášelo riziko poškození pecky. O avokádo se dále staráme stejně jako o běžné pokojové rostliny.



Autor: Daniel Mareš
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.