Do sauny v létě? Ano! Budete lépe spát i snášet vedra!

Do sauny v létě? Ano! Budete lépe spát i snášet vedra!
Sauna může být velmi zdravá i v létě • Autor: iStock.com
22. května 2018 • 06:00

Sauna léčí tělo i duši a existuje mnoho důvodů, proč se chodit pravidelně prohřívat. Říkáte si, že v horkých dnech je to zbytečné, jelikož se přeci dostatečně zapotíte i venku? Jste na omylu. Letní saunování přináší řadu benefitů pro vaše zdraví i kondici.

Od nepaměti je známo, že návštěva sauny má příznivý vliv na celý organismus, posiluje přirozenou obranyschopnost, zlepšuje kondici a působí jako prevence proti virózám a dalším potížím. Během pobytu v roztopené sauně se vyplavuje do organismu endorfin, nazývaný hormonem dobré nálady, proto má saunování vliv na neurovegetativní systém – cítíte se vyrovnaněji, ustupují neklid, stavy úzkosti a nervozita. Často vymizí také migrény a bolesti kloubů a svalů.

Lepší imunita a silnější srdce

K tomu je ale zapotřebí navštěvovat saunu alespoň jednou týdně, a to i v letním období. Pokud chodíme do sauny v létě, máme lepší termoregulaci a komfortněji snášíme výkyvy teplot.

„Pravidelné saunování přispívá ke snížení nemocnosti (a pokud přece jen onemocníme, nemoc má mírnější a rychlejší průběh), příznivě působí na dýchací cesty, zvyšuje hladinu imunoglobulinu A, který dýchací cesty chrání, a postupně tak vymizí případná častá respirační onemocnění. Sauna má též pozitivní vliv na srdeční a cévní systém, je prevencí infarktu a dalších kardiovaskulárních onemocnění. V neposlední řadě výborně prokrvuje kůži a zlepšuje její stav. Velký význam má ale také na náš psychický stav, působí proti stresu a lépe se nám spí,“ říká Jakub Krejčí, saunový mistr ze Saunového světa AquaPalace Praha.

S virózou vstup zakázán!

Slyšeli jste již názor, že pokud cítíte, že na vás takzvaně „leze“ nachlazení nebo viróza, škrábe vás v krku nebo začínáte kašlat, pomůže zajít se pořádně vypotit do sauny, kde vyženete z těla bacily? Jde o velký omyl!

Sauna má sloužit především jako prevence před nemocemi. Návštěva sauny, především finské, je pro organismus náročná a pokud je oslabený, ne zcela vhodná. Pouhé nachlazení, tím spíše chřipka nebo jakákoliv jiná vážnější nemoc, představují pro tělo výraznou zátěž. Organismus se často snaží vlastními mechanismy regulovat teplotu a návštěva sauny, která uměle zvedne teplotu těla o další stupeň až dva, může tyto procesy závažně narušit. Při onemocnění hrozí také větší riziko dehydratace. Ani prudké ochlazení po prohřátí vyčerpanému tělu neprospěje. Dále je vhodné si uvědomit, že malý a uzavřený prostor sauny představuje zvýšené riziko pro šíření choroboplodných zárodků. Měli bychom tedy být vůči ostatním ohleduplní a saunu navštěvovat pouze, když jsme úplně fit,“ zdůrazňuje Jakub Krejčí.

Saunování dětí

Pokud patříte mezi příznivce saunování a máte malé děti, možná přemýšlíte, zda je vzít do sauny s sebou. Odborníci se shodují, že saunování je přínosné i pro nejmenší, jelikož funguje jako výborný prostředek pro posilování jejich imunity. Samozřejmě musíte brát ohledy na věk potomků a dodržovat určitá pravidla.

Měli byste navštěvovat spíše sauny a prohřívárny s nižší teplotou (do 65 stupňů) a pobývat zde kratší dobu. U ročních nebo dvouletých batolat se doporučuje saunovat maximálně tři minuty jednou týdně a postupně čas prodlužovat. I u starších dětí by intenzivní prohřívání nemělo trvat více jak pět až sedm minut. Teprve v deseti letech se dítě přibližuje stavu dospělého, u kterého je optimální délka prohřívání deset až patnáct minut.

Ochlazování by mělo být také krátké, postačí v náručí matky pod sprchou. Ke sprchování postačí vlažná voda, ale účelné je ukončit krátkým postřikem trupu a končetin studenou vodou. Hlava a zátylek se vynechávají. Malým dětem stačí jediný cyklus prohřátí a osprchování.

Autor: Simona Procházková
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.