Čím sladit? Cukr raději vyměňte za zdravější náhražky

Čím sladit? Cukr raději vyměňte za zdravější náhražky
Autor: shutterstock.com
15. února 2019 • 06:00

Sladíte si čaj, kávu nebo používáte klasický cukr při vaření a pečení? Možná byste se měli zamyslet nad tím, jak ho co nejvíce omezit, a také si raději vybrat jeho zdravější náhražku. 

Průměrný Čech sní ročně až 40 kilo cukru. Jeho nadbytečná konzumace vede především k nadváze a následně k obezitě, která bývá spojena s řadou zdravotních problémů – například diabetes 2. typu či kardiovaskulární onemocnění.

Pamatujte si, že denní příjem jednoduchých cukrů by neměl překročit 10 procent z celkového přijatého množství (anebo také 60 gramů pro dospělého, lehce pracujícího jedince) a náš energetický příjem by měl odpovídat výdeji. To potvrzuje i praktická lékařka Lucie Nováková s tím, že různé studie na toto téma mimo jiné zjistily, že ve vyspělých zemích průměrný dospělý člověk překračuje denní limit příjmu cukru několikanásobně. „Dávka cukru se pohybuje někde mezi 130 až 200 gramy na osobu za jeden den. Přitom doporučená dávka je maximálně 60 gramů denně,“ vysvětluje lékařka.

Sladidlo bychom si měli vybírat zejména podle jeho glykemického indexu, a to tak, aby byl co nejnižší. „Z těch vhodnějších a zdravějších než klasický bílý cukr bych doporučila například stévii (obecně skupina látek zvaná steviol-glykosidy), isomaltulózu a také sladidla ´nové generace´ – kokosový cukr a čekankový sirup,“ říká nutriční poradkyně a fitness trenérka Eva Dostálová. 

Zároveň dodává, že za nevhodná sladidla považuje zejména glukózovo-fruktózový sirup, jenž je bohužel hojně přidáván do většiny průmyslových pochutin. „Dále bych se vyhýbala umělým sladidlům, jako jsou sacharin a cyklamát, aspartam či acesulfam K,“ zmiňuje odbornice. 

Nutriční terapeutka Diana Rugavacová zase upozorňuje, abychom si dávali pozor při používání agávového sirupu, který obsahuje velké množství fruktózy. "Ať jde o jakýkoliv sirup, stále platí pravidlo – všeho s mírou,“ uvádí odbornice na výživu.

Jaké jsou výhody a nevýhody jednotlivých sladidel?

Bílý cukr

Pokud vám jde o to zhubnout a také udržet svůj organismus „v pohodě“ – rozhodně byste si neměli dopřávat klasický bílý cukr, který se vyrábí z cukrové řepy procesem rafinace. Při ní ztratí původně přírodní cukr minerální látky i vitaminy a našemu tělu dodá jen mnoho prázdných kalorií. Kromě toho má i velmi negativní vliv na naši imunitu a zvyšuje krevní tlak. 

Hnědý cukr

Hnědý cukr sice hezky vypadá, ale to je tak všechno. Jeho nutriční hodnota je bohužel podobná jako u bílého cukru, takže pokud si hlídáte kalorie, s touhle „hnědou dobrotou“ se rozlučte. A jestli jste si mysleli, že když si koupíte hnědý cukr, jde automaticky o ten třtinový, tak jste se celý život pletli. Jde v podstatě o bílý řepný cukr, který je obalený nějakým speciálním sirupem. Někdy se barví melasou či karamelem.

Třtinový cukr

Třtinový cukr má také hnědou barvu, ale ta je obsažena už v surovině, ze které se vyrábí – takže žádné přidané barvivo jako u hnědého cukru. Faktem je, že obsahuje více tělu prospěšných látek, jako jsou vitaminy, enzymy, a také vlákninu. Myslete však na to, že v pěti gramech třtinového cukru najdete 85 kalorií. Takže pro hubnutí žádná výhra.

Med

Chcete si udržet štíhlou linii, a proto si do čaje místo cukru dáváte med? Pozor, kalorie tímto způsobem vůbec neušetříte. Pořád jde v podstatě o cukr, i když v trochu sofistikovanější podobě. V jedné lžičce včelího medu najdete 42 kalorií. Toto sladidlo tedy můžeme doporučit spíše kvůli blahodárným látkám. Med má totiž cenné antioxidanty, posiluje imunitu a má protizánětlivé účinky.

Sirupy

Sirupů je celá řada, ale i ty jsou poměrně kalorické. Samozřejmě záleží na druhu sirupu a na tom, z čeho je vyrobený. Faktem je, že některé obsahují i zdraví prospěšné látky, takže jsou přeci jen zdravější. Například oblíbený javorový sirup v 10 mililitrech obsahuje 109 kalorií, což není zrovna málo. Na druhou stranu ovšem obsahuje přirozenou vlákninu, která posiluje náš imunitní systém. Potlačuje také chronické záněty, které jsou spouštěčem mnoha nemocí, jako jsou třeba rakovina či artritida. Najdeme v něm i řadu antioxidantů a zdraví prospěšné vitaminy a minerály.

Lepší a zdravější variantou je takzvaný jakonový sirup, který se získává z vylisovaných jakonových hlíz. Je sladký a zdraví prospěšný – zlepšuje trávení a také nezvyšuje hladinu glukózy. Co se kalorií týče, je na tom také o hodně lépe.

V poslední době je také oblíbený čekankový sirup, který se získává z kořene léčivé rostliny – čekanky. Použít se dá samozřejmě ke slazení teplých i studených nápojů, ale dá se použít i do pečení. Například oproti javorovému sirupu je na tom o dost lépe, v 10 mililitrech obsahuje 69 kalorií. Kromě toho je tento sirup i zdravý. Má vysoký obsah vlákniny a může se pochlubit i nízkým glykemickým indexem.

Umělá sladidla

Najdeme je v mnoha potravinách a třeba pro diabetiky jsou záchranou. Používané je například sladilo s názvem sukralóza, které se vyrábí ze skutečného cukru, ale neobsahuje žádné kalorie a přitom je zhruba šestsetkrát sladší. Jde o jedno z nejpopulárnějších sladidel vůbec. Třeba v pečivu či ve žvýkačkách můžete najít sacharin, který je úplně bez kalorií a je až sedmsetkrát sladší než běžný cukr.

Používaná jsou i takzvaná alkoholická sladidla, která ale nemají s alkoholem nic společného, pouze jej připomínají svou chemickou strukturou. Najdeme v nich asi o polovinu méně kalorií než v běžném cukru. Pozor, ale ani s nimi bychom to neměli přehánět – tato sladidla obsahují umělé přísady, které tu nejsou proto, aby vyživovaly naše tělo, naopak mají naše smysly ošálit. Faktem je, že o jejich škodlivosti pro naše zdraví zatím žádné důkazy nemáme. Jasné však je jen to, že našemu organismu neposkytují přísun žádných prospěšných látek. 

Stévie

O téhle rostlině, kterou si klidně můžete vypěstovat i doma v květináči, už jste asi slyšeli. Stévie cukrová či sladká, jak je také někdy označována, pochází z Jižní a Střední Ameriky. Pro nás je důležitá v tom, že obsahuje steviosid, což je látka, která je až třistakrát sladší než sacharóza. Výhodou je, že nemá téměř žádné kalorie. Přitom skvěle osladí například i cukroví, koláče, bábovky. Koupit si ji můžete v podobě extraktu, který je skvělou náhradou řepného i třtinového cukru.

Autor: Daniel Mareš
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.