5 bylinek, které skvěle ochutí vaše jídlo a navíc prospívají zdraví | Moje zdraví

5 bylinek, které skvěle ochutí vaše jídlo a navíc prospívají zdraví

5 bylinek, které skvěle ochutí vaše jídlo a navíc prospívají zdraví
Autor: istock.com
22. března 2019 • 06:00

Krásně voní, jídlu dodávají nezaměnitelnou chuť a navíc jsou zdraví prospěšné. Řeč je o bylinkách. Víte, na které byste při vaření neměli zapomínat?

Dnes jsou bylinky dostupné celý rok, mnoho lidí si je sází a nechává růst na okně. A dělají dobře. Jsou totiž plné antioxidantů, dodávají potřebné vitaminy a také minerální látky.

Vyzkoušejte těchto pět bylinek a váš pokrm bude výrazně zdravější:

Tymián

Tymián je jedna z nejčastěji používaných léčivých bylinek. Účinná je například na zahubení mikrobů, ale také při léčbě nachlazení. Její další velkou výhodou je vysoký obsah železa. Jen dvě čajové lžičky tohoto přírodního zázraku vám totiž poskytnou asi 20 procent doporučené denní dávky této důležité minerální látky. Tymián je navíc bohatý na mangan, který podporuje funkci mozku a přispívá ke zdravým kostem a zdravé kůži. Při vaření ho můžete přidat do těstovin, na pizzu, ale výborný je i na maso či ryby.

Oregano

Oregano je takový klenot mezi bylinkami. Obsahuje v průměru až dvacetkrát více antioxidantů než jiné byliny, a může tak konkurovat i ovoci a zelenině. Podle vědců má jedna lžíce čerstvého oregana stejné antioxidační vlastnosti jako třeba jedno celé jablko. Oregano se výborně hodí do středomořské kuchyně, do rajčatových omáček, salátových zálivek a na ochucení drůbeže a mořských plodů.

Petržel

Petrželová nať nejen dobře chutná a hezky dozdobí vaše jídlo, ale navíc obsahuje velké množství vitaminu K. Dvě polévkové lžíce čerstvé petrželky vám dodají více než 150 procent doporučené denní dávky vitaminu K, který hraje důležitou roli při srážení krve, při tvorbě kostí a správné funkci jater. Petrželová nať navíc díky obsahu chlorofylu osvěží váš dech. Touto bylinkou můžete dozdobit téměř cokoli. Je ideální do polévek, pomazánek, ale hodí se i k masu či zeleninovým pokrmům. 

Rozmarýn

Tato voňavá bylinka má hned několik zdravotních účinků. Zlepšuje krevní oběh, posiluje imunitu, má antimikrobiální účinky, ale dobrá je i na uklidnění. Podle vědců by navíc neměla chybět při žádném grilování. Její velkou výhodou je totiž to, že snižuje hodnoty heterocyklických aminů (HA) o neuvěřitelných 60 až 80 procent. Tyto karcinogenní látky se tvoří právě při grilování či opékání masa a mohou zvyšovat riziko rakoviny. Využití rozmarýnu v kuchyni je proto vhodné zejména u pečených a grilovaných mas. Výrazná chuť a aroma však vyniknou i v zeleninových a bramborových jídlech. 

Citronová tráva

Citronová tráva je ceněná v přírodní medicíně pro svou schopnost ulevit při horečce, svalových křečích, podrážděném žaludku a bolestech hlavy. Navíc je plná antioxidantů, které pomáhají chránit organismus před oxidačním stresem, který je jednou z hlavních příčin srdečních onemocnění a rakoviny. Studie také ukázaly, že citronová tráva má i antimikrobiální vlastnosti a pomáhá organismu bojovat s bakterií E-coli. Výrazná chuť citronové trávy nejlépe vynikne s kuřecím a hovězím masem, ale také rybami. 

Autor: Petra Barochová
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.