Osteoporózu způsobuje nedostatek vitamínu K2. Kde ho najdeme?

Osteoporózu způsobuje nedostatek vitamínu K2. Kde ho najdeme?
Proti osteoporóze pomůžou vápník a vitamín D, který je třeba ve slunečním záření • Autor: iStock.com
8. dubna 2017 • 06:00

Osteoporózu neboli řídnutí kostí způsobuje nedostatek vitamínu D a vápníku. Málokdo ale ví, že velký podíl viny na ní nese nedostatek téměř neznámého vitamínu K2. Ve kterých potravinách ho najdeme a proč je tak důležitý?

Maximální množství kostní hmoty je dosaženo kolem 30. roku a od té doby množství kostní hmoty klesá. „Pokud chcete mít zdravé a silné kosti nyní i ve stáří, měli byste začít včas doplňovat nejen vápník, ale i vitamín K2 v kombinaci s vitamínem D3, který zvyšuje vstřebávání kalcia a má schopnost zlepšit hustotu kostí,“ vysvětluje praktická lékařka MUDr. Janka Tóthová.

V případě nedostatku vitamínu K2 v těle nedochází k aktivaci bílkovin osteokalcinu, které dbají na to, aby se vápník ukládal v kostech. Dochází pak k postupnému snižování hustoty kostí a snížení jejich kvality a tím i k větší lámavosti. Zvenku se kost jeví v pořádku, problém je však uvnitř.

Pokud se zaměřujete na dostatek vápníku a vitamínu D ve stravě jako prevenci osteoporózy, měli byste také dbát na dostatek vitamínu K2. Ten pomůže vápník udržet tam, kde má být, tedy v kostech a ne v cévách nebo například na zubech. Nadměrné užívání vápníku bez vitamínu K2 může být dokonce zdraví nebezpečné, protože vápník se pak usazuje i v cévách a hrozní mnohonásobně větší riziko infarktu.

K potvrzení prospěšnosti tohoto vitamínu přispěl i Evropský úřad pro bezpečnost potravin (European Food Safety Authority, EFSA), když potvrdil, že vitamin K přispívá k udržení normálního stavu kostí. „Nejnovější studie navíc dokázaly, že nejde o jeden vitamín, ale skupinu sloučenin s podobnou strukturou, kdy rozlišujeme dva základní – vitamín K1 a vitamín K2. A právě forma K2 je v této indikaci účinnější než vitamín K1,“ říká lékařka.

Kde najdeme vitamín K1 nebo vitamín K2?

Vitamín K1 se nachází v zelené zelenině a pomáhá udržovat zdravou krevní srážlivost. Jeho vstřebatelnost z potravin je ale pouze 10 až 15 procent.

Vitamín K2 je produkován bakteriemi a je tedy přítomen ve fermentovaných potravinách (například v kysaném zelí), ve fermentovaném sójovém výrobku natto („sýr" ze sójových bobů) nebo v některých dlouho zrajících sýrech.

Také je obsažen v kvalitním másle, smetaně, žloutcích, červeném mase a husím a kachním sádle. I když je například v sýru celkové množství vitamínu K2 nižší než vitamínu K1 v listové zelenině, je ale tělu prospěšnější, protože je do těla vstřebáván všechen.

„Vitamín K1 se v těle dokáže přeměnit na K2, ale toto množství je nedostačující a navíc má velmi krátký biologický rozpad, což znamená, že ztratí více než polovinu své léčebné schopnosti. A to již v průměru do jedné hodiny. Pokud tedy chcete doplňovat vitamín K formou doplňků stravy, dbejte na to, aby se jednalo o jeho formu K2,“ vysvětluje Janka Tóthová.




Autor: Kateřina Erbsová
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.