Podzimní deprese? Nic takového podle odborníků neexistuje | Moje zdraví

Podzimní deprese? Nic takového podle odborníků neexistuje

Podzimní deprese? Nic takového podle odborníků neexistuje
Autor: iStock.com
11. prosince 2019 • 06:00

Máte pocit že se vám do ničeho nechce, že je vám trochu smutno, protože za okny je šedivo, brzo je tma a prší? Vymlouváte se na podzimní deprese? Je to nesmysl. nic takové neexistuje, jenom prostě reagujete na počasí, možná máte splín, ale od rozhodně ne vážnou psychiatrickou diagnózu. Naštěstí!

 

Slovo deprese jsme si zvykli používat jako nálepku na různé změny nálady. Často o ní hovoříme, když panuje pošmourné počasí. Málo slunce a světla vůbec ale není jedinou situací, kdy se lidé cítí hůře než obvykle. U některých se stav zhoršuje na jaře. Nedokážou se totiž vyrovnat s tím, že všechno kolem nich kvete, příroda se probouzí a jim přesto není dobře na duši.

Deprese je ale oproti běžnému splínu a jakému zpomalení těla, velmi vážný stav. Nelze jej ovládnout, zahnat tabulkou čokolády, koupí nových bot či běháním v podzimním listí. Pokud jen ztrácíte na akčnosti, chce se vám polehávat, o depresivní stavy nejde, jedná se o sezónní záležitost projevující se pocity smutku, podrážděnosti nebo únavy.

Člověk může mít v různých ročních obdobích horší náladu. Na častější špatné náladě na podzim a v zimě má kromě hektického životního shonu před Vánoci podíl i redukce denního světla a tím způsobená změna biologických rytmů. S úbytkem světla také tělo začíná produkovat větší množství melatoninu - jednoho z nejdůležitějších spánkových regulátorů. “Nedostatek spánku podporuje sklony k depresím, úzkostným stavům, problémům s pozorností, pamětí a má vliv na celkové zhoršení mozkových funkcí i oslabení imunity,” popisuje Libor Činka.

Pohyb pomáhá

Špatná podzimní nálada může být ovlivněna i nedostatkem pohybu venku. I ten může regulovat produkci melatoninu. Pravidelným pohybem venku se totiž člověk cíleně vystavuje světlu ve vyšší intenzitě. “Jednou z metod, jak zaplašit podzimní chmury, je pohyb. Ideální může být chůze v přírodě, nordic walking, jóga nebo pilates. Každý ale ať si vybere aktivity, které mu dělají radost. Špatnou náladu zažene obyčejný úsměv, ale i vzpřímené držení těla. Existují studie o tom, že pokud se člověk usměje, jeho endokrinní systém začne vylučovat hormony štěstí i přesto, že to tak v danou chvíli necítí. Za několik málo okamžiků se tak bude cítit lépe doopravdy. Totéž umí zařídit i vzpřímená pozice těla. Chce-li se člověk cítit lépe, měl by dávat pozor na choulení v ramenou, které na náladě nikdy nepřidá,” uvádí Iva Bílková, hlavní fyzioterapeutka FYZIOkliniky.

Když jde o depresi

“Na rozdíl od depresivní nálady, která se čas od času objeví u každého a souvisí například se špatným počasím, je deprese velmi závažné duševní onemocnění, jehož léčba je poměrně zdlouhavá a vyžaduje pomoc odborníků. Depresivní stavy v krajním případě mohou vést až k sebevraždě a rozhodně nejsou vyvolány ročním obdobím. Žádné podzimní splíny na člověka na podzim nevyskočí jako klíště, pouze dojde k zesílení už probíhající deprese.,” vysvětlil hypnoterapeut Libor Činka.  

Hodně Čechů se pak podle něj uchyluje ke zdánlivě rychlému řešení v podobě léků. To je ale velký omyl, léky problém nevyřeší, jen jej utlumí. “Světoví psychoterapeuti mají už mnoho desetiletí náskok a přináší vhodnější řešení, než je braní antidepresiv,” říká Činka. 

Klíčem k řešení je podle něj napříkald systemická psychoterapie, která může být zásadně urychlena pomocí hypnoterapie a Ericksonovského přístupu, který spočívá v nalezení minulých zdrojů řešení uložených v podvědomí. “Hypnoterapie je schopná proniknout nejhlouběji do nitra psychiky a překonat problémy podobně, jako odvirování počítače vede k nastolení správné funkce,” říká Libor Činka.

Autor: Alžběta Javorková
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.