Jak překonat únavu? Nepodceňujte ji, může být příznakem nemoci

Jak překonat únavu? Nepodceňujte ji, může být příznakem nemoci
Pokud se cítíte unavení, hodně pijte. Zejména minerálky s obsahem hořčíku • Autor: iStock.com
30. ledna 2018 • 06:00

Zvládáme toho každý den hodně v práci i doma, ale nejsme bohužel superhrdinové a je občas správné ty naše baterky nějak dobít! Pálení očí a neustálé zívání je jasným signálem, že naše tělo už prahne po spánku nebo alespoň po nějaké relaxační aktivitě, která nás pořádně odreaguje. Je pochopitelné, že máme mnoho povinností, které musíme zvládnout, ale nesmíme se strhat úplně. I občasné lenošení je povoleno a dokonce doporučováno. Přečtěte si, jak se únavy zbavit, a vyberte si ten pravý způsob pro vás.

Na naši únavu má vliv mnoho faktorů. Může to být počasí, nezdravá strava, přepracování, absence vitamínů a energie nebo dokonce počáteční nemoc. Mnoho lidí má tendence ospalost přehlížet a neřeší její příčiny ani následky. To je ale chyba! Dostatek energie je pro vás důležitý. Ovlivňuje to vaši náladu, výkon, zdravotní kondici i psychiku.

Zkuste vitamíny

Za únavou může stát nedostatek vitamínů ve vašem těle, zkuste je tedy doplnit. Velice důležité jsou pro tělo železo, hořčík, minerály, vitamín D a B12. Všechny tyto látky jsou většinou obsažené ve zdravé stravě a to rozhodně není žádný druh fastfoodu. Dopřejte si spíše zralé ovoce, zeleninu, nějaké luštěniny a samozřejmě bílkoviny. Ty jsou důležité zejména pro ty z vás, kteří máte fyzicky náročné povolání a musíte mu věnovat svou veškerou sílu.

Hodně pijte! A to zejména vodu či minerálky, které jsou bohaté na hořčík. Vyhýbejte se kávě, ta naopak kvůli kofeinu únavu na oko oddaluje a stejně tak alkohol. Určitě si myslíte, že po dvou pivech nebo pár skleničkách vína usnete jako miminko. Opak je pravdou. Po vyprchání alkoholu z těla se nervový systém aktivuje více, než jste zvyklí. To může lehce narušit váš spánek a budete se druhý den v práci cítit naprosto nepoužitelně. Raději se vystavujte sluníčku, to je totiž ten nejlepší a nejlehčí způsob, jak získat vitamín D, který vás nevědomky ladí do dobré a veselé nálady.

Odpočiňte si

Pořádný odpočinek znamená pro každého z nás úplně něco jiného. Někdo si jednoduše hodí nožky na stůl, zapne televizi a celý den pospává nebo s rodinou pojídá tabulku čokolády a sleduje nové díly svého oblíbeného seriálu. Možný je ale i aktivnější způsob odpočinku. Můžete si naplánovat výlet s přáteli nebo se věnovat svým koníčkům. Prostě dělejte to, co vás baví, a vypusťte u toho všechen stres a starosti hoďte na chvíli za hlavu. Skvělé relaxační účinky má například návštěva wellness centra, divadelního představení nebo obyčejná procházka po lese.

Navštivte lékaře

Pokud vás únava z nějakého důvodu neopouští, i když zdravě jíte, pravidelně se hýbete a snažíte se relaxovat, je něco v nepořádku! Únava se zhoršuje, má charakter velké slabosti a nejste schopni vykonávat běžné věci? Je na čase se více hlídat. Znepokojit vás může i bolest hlavy doprovázená zvýšenou teplotou, nesoustředěností nebo malátností.

Takové příčiny mohou vést až k chronickému únavovému syndromu, onemocnění štítné žlázy, srdce či ledvin nebo dokonce depresím. V těchto případech je lepší navštívit lékaře, který případná rizika vyloučí a zjistí příčinu neustále únavy, která otravuje chod vašeho běžného dne. Ospalost se zdá být nepatrným problémem, který je lehko zvladatelný, často ale bohužel naznačuje i velmi důležité změny ve vašem těle.

Autor: Adéla Ondroušková
 
720p 480p 360p 240p

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.