Jak často cvičit? Odpověď vás (příjemně) překvapí! | Moje zdraví

Jak často cvičit? Odpověď vás (příjemně) překvapí!

12. ledna 2021 • 06:00

Ať mluvíme o hubnutí, zpomalení stárnutí, zlepšení psychického zdraví nebo o zdravém životním stylu vůbec, vždycky se odborníci shodnou na jednom: pohyb může váš zdravotní stav zlepšit. Otázka ale zní: jak často cvičit, aby se to na zdraví člověka projevilo?

 „Cvičení posiluje kosti, má schopnost snižovat krevní tlak a klidovou srdeční frekvenci, což chrání srdce a cévy,“ říká doktor Hans Diehl, odborník na zdravou výživu a životosprávu a zakladatel programu CHIP. Jde přitom jen o namátkový výběr z výhod, které nám pravidelné cvičení přináší. Dále můžeme připočíst dosažení optimální tělesné hmotnosti či zlepšení krevního oběhu, pozitivní vliv na naše kognitivní funkce a zásadní zlepšení imunity. Pohyb významně pomáhá při léčbě deprese a redukuje stres. I jednorázovým tréninkem můžete dosáhnout výrazného zlepšení nálady. 

Jak často

Otázka, která mnohé trápí, ale zní: jak často se hýbat, aby to "mělo cenu"? „Za pravidelnou pohybovou aktivitu lze považovat takovou, která probíhá alespoň dvakrát týdně, lépe však třikrát, trvá minimálně 30 minut a z větší části ji tvoří aerobní zátěž, velmi orientačně na úrovni 60 až 70 procent maxima tepové frekvence," říká Zdeněk Vilikus z Ústavu tělovýchovného lékařství 1. lékařské fakulty UK v Praze. 

To je samozřejmě údaj, který u mnohých vyvolá trochu obavu, že takové frekvenci cvičení nemůže dostát a tak rezignuje předem. A to není vůbec správné. Protože i studie dokládají, že lépe udělat něco,než vůbec nic.

Každá minuta se počítá

Nedávno byl na vědecké schůzi Americké kardiologické asociace (AHA) zveřejněn dokument oficiálně označovaný jako Americká směrnice pro fyzickou aktivitu . Dříve z jednotlivých kapitol vyplývalo, že naše pohybová aktivita musí soustavně trvat alespoň 10 minut, aby mohla být započítána do týdenního průměru. Aktuálně je to ale jinak: Každá i kratší fyzická aktivita je lepší než žádná.

Tato změna je velmi důležitá. Dřívější doporučení – tedy alespoň 150 až 300 minut mírné fyzické aktivity nebo 75 až 150 minut intenzivní aktivity týdně – dodržuje jen 26 procent amerických mužů a 19 procent žen. Aktualizovaná směrnice na základě nejnovějších vědeckých poznatků ukazuje, že zlepšit své zdraví pohybem můžeme kdykoliv a kdekoliv a jakýmkoliv způsobem.

Co tedy dělat

Nemusíte tedy denně ujít 10 000 kroků nebo se potit hodinu na běžeckém pásu. Osvojte si pár zdravých rituálů, díky kterým se vaše minuty pohybu za týden nasčítají třeba až k doporučovaným hodnotám. Můžete jít kus cesty do práce nebo z práce pěšky, můžete chodit na procházky do přírody, přestat používat výtah. Většina z nás tráví celý den v práci u počítače, naučte se tedy přerušovat sezení v kanceláři (můžete si přečíst trik výživového poradce Petra Havlíčka). Pokud vás nebaví běhat, zkuste kolečkové brusle, nebo v zimě běžky. Určitě najdete pohyb, který vás bude bavit alespoň chvilku.  

Autor: Pavla Skurovcová
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.