Ujít 10 000 kroků denně: Je to nutnost, nebo mýtus? | Moje zdraví

Ujít 10 000 kroků denně: Je to nutnost, nebo mýtus?

Ujít 10 000 kroků denně: Je to nutnost, nebo mýtus?
Autor: istock.com
27. listopadu 2019 • 08:00

Už jste to také slyšeli? Známá rada o tom, že abychom se udrželi fit a v kondici, měli bychom ujít aspoň 10 000 kroků denně, koluje mezi lidmi celá léta. Řada aplikací i fitness náramků má tento limit dokonce přednastavený. Je to ale pravda? A proč právě zrovna tenhle počet kroků? Máme pro vás odpovědi.

Abychom si to hned na začátku spočítali, 10 000 kroků denně je zhruba 7–10 kilometrů denně. Právě tuto vzdálenost bychom měli podle nejrůznějších doporučení denně ujít pro zlepšení zdraví a udržení ideální váhy. Mimochodem, toto tvrzení se objevuje i u Světové zdravotnické organizace nebo Americké kardiologické asociace. Proč ale právě tenhle počet?

Zdraví vs. marketing

Úplně poprvé bylo zmíněných 10 000 kroků použito v japonské marketingové kampani před olympijskými hrami v Tokiu v roce 1964. Počet kroků ovšem nezačal být prosazován na základě jakéhokoli výzkumu, ale čistě jako marketingový tah. Hlavním propagátorem byla japonská společnost Yamasa, která tímto způsobem podporovala prodej prvního krokoměru Manpo-Kei (překládá se jako 10 000 kroků).

Celá řada studií v průběhu času potvrdila, že pokud lidé začnou chodit víc pěšky, mohou tím snížit riziko vzniku celé řady nemocí. Také lékaři a další odborníci se shodují na tom, že je to vůbec jedna z nejlepších pohybových aktivit.

„Pravidelná chůze je pro náš organismus velmi prospěšná. Pohyb rozproudí lymfu, do mozku se vyplaví endorfiny – hormony štěstí, a my se tak cítíme skvěle a plní energie,“ nabádá k pravidelné chůzi fitness trenérka Adéla Třetinová. „Procházky jsou přínosné hlavně pro ty, kteří nemají čas na cvičení. Takto alespoň mohou využít chůze i místo dopravních prostředků,“ nabízí řešení, jak na chůzi nezapomínat ani v rušných městech.

Chůze je zdravá, ale…

Ujít 10 000 kroků denně je ale podle ní mýtus, kterého není potřeba se striktně držet. „Já osobně jsem se tímto pravidlem zatím neřídila. Zastávám názor, že může skvěle motivovat k tomu, abychom si splnili náš denní cíl a hýbali se, ale pokud denně tento počet kroků nesplníte, určitě se nic zlého nestane,“ říká trenérka. „Hlavní je mít každý den nějaký pohyb a žít co nejvíc zdravě,“ zdůrazňuje.

Tento názor by podpořily i některé nové studie, které vypočítaly, že optimální počet kroků by se mohl pohybovat mezi 6 000 až 8 000. Větší počet by mohl netrénovaným lidem působit problémy, obzvláště jsou-li to například diabetici. 

Každopádně bez ohledu na kroky, denně byste se měli hýbat alespoň 30 minut a chůze je ideální. Nemusí to být v kuse, stačí jít část cesty do práce a část cesty zpět domů pěšky. Mimo jiné tím vaše tělo získá i vitamín D, a to nejen v těch dnech, kdy svítí slunce.

Více o nedostatku vitamínu D si přečtěte zde.

Autor: Marie Bezděková
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.