Diety, po kterých určitě nezhubnete a mohou ohrozit vaše zdraví!

Diety, po kterých určitě nezhubnete a mohou ohrozit vaše zdraví!
Radujte se z jídla, soustřeďte se na to, co jíte, a vyhraďte tomu čas • Autor: iStock.com
27. března 2018 • 06:00

Účelem diety je zbavit vás přebytečných kilogramů a tukových zásob. Existují ale i takové, které nejenže z dlouhodobého hlediska nefungují, dokážou se navíc negativně podepsat na vašem zdravotním stavu. Které patří mezi ty nebezpečné a proč k úspěšnému zhubnutí vede jediná cesta?

Veškeré drastické metody, jednodruhové stravovací režimy (kdy celý den jíte jen jednu základní potravinu, ale zato v libovolném množství) nebo diety, při kterých hladovíte, jsou nebezpečné.

Hlavním problémem zde je absolutní nedostatek veškerých důležitých živin. Abyste dokázali praktikovat dlouhodobě jakýkoli způsob výživy, je velmi důležitá pestrost jídelníčku. Pro příklad, vynecháním mléka a mléčných výrobků se připravíte o důležitý zdroj vápníku, zinku, vitaminů B2 a B12, jódu i plnohodnotných bílkovin, pokud nebudete konzumovat maso, budou organismu chybět nepostradatelné aminokyseliny, které si tělo neumí vyrobit, v případě ryb zase vzácné nenasycené mastné kyseliny a tak dále,“ vysvětluje nutriční specialistka Mgr. Lada Nosková. Kterým dietám a stravovacím režimům je proto lepší se vyhnout, protože mohou přinést více škody než užitku?

Co s tělem udělá půst?

V případech dlouhodobějšího půstu je vždy obrovským problémem návrat zpět k jídlu, tedy běžnému jídelníčku. Organismus nemá rád nerovnováhu a hladovění může vést k následnému přejídání. Navíc tělo po hladovém období bude mít zcela logicky tendenci vše ukládat – do tukových zásob. Při hladovce mimo jiné stoupá hladina stresového hormonu kortizolu, což může paradoxně způsobit přibírání na váze, navíc nebezpečně klesá hladina krevního cukru a narušit se může také střevní mikroflóra. Dlouhodobé hladovky bez lékařského dozoru jsou jednoznačně hazardem se zdravím. Lépe než držet půst a pak jíst o to více a nezdravě je kontrolovat svůj jídelníček dlouhodobě.

Sacharidové vlny

Tato radikální metoda hubnutí je populární u sportovců, zejména kulturistů. Principem je cyklování příjmu sacharidů s cílem redukovat podkožní tuk, a přitom zároveň zabránit přílišnému úbytku svalové hmoty. Jednoduše řečeno, každý den přijímáte jiné množství sacharidů, a tím svému tělu nedopřejete šanci, aby si dokázalo nastavit nějaký stabilní režim. Vlastně se takto pokoušíte zmást vlastní metabolismus. Časovým úsekem, kterým tvoříte jednu vlnu, je zpravidla jeden týden. Rozhodně by se do podobného jídelníčku neměl nikdo pouštět bez odborného dozoru, jde o pro organismus velmi náročný a zatěžující proces.

...... • Autor: iStock.com

Tukožroutská dieta

Radikální způsob hubnutí postavený na tzv. tukožroutské zeleninové polévce (kterou jste konzumovali v neomezeném množství po celý týden), byla velmi populární zejména v devadesátých letech minulého století. I když se svého času jednalo o veliký hit, lékaři i výživoví specialisté se shodují, že jde jednoznačně o škodlivou dietu, která nejenže nevede k úspěchu ani změně stravovacích návyků, naopak se s největší pravděpodobností po jejím ukončení dostaví jo-jo efekt, kdy se hmotnost poměrně rychle vrátí k původním hodnotám, případně ještě vzroste. Vede pouze k odvodnění těla a rychlé ztrátě svalové hmoty.

Paleo neboli pravěká dieta

Dieta inspirována našimi předky z doby kamenné, kteří žili v jeskyních a stravovali se výhradně rostlinami a zvěří, kterou si ulovili. Je postavena na přesvědčení, že naše geny se od genů pračlověka příliš neliší. Strava se tedy skládá zejména z ryb, libového masa, ovoce a zeleniny, kořenů rostlin, semen a ořechů. Zcela jsou vyloučeny luštěniny, výrobky z obilí, mléčné výrobky, cukr, sladkosti i veškeré oleje. Přípustná je strava (bez jakýchkoli chemických přísad) v syrovém stavu, případně tepelně upravená varem na ohni. Tělu chybí hodnotné rostlinné bílkoviny (z luštěnin) a také zdroje energie – sacharidy, člověk tedy může trpět únavou a vyčerpáním.

Ovocná dieta

Říká se jí také dieta z ráje, jelikož se tímto způsobem údajně stravovali Adam s Evou. Jak je patrné z názvu, v rámci tohoto režimu je povoleno konzumovat jen ovoce, v některých „volnějších“ variantách se uvádí, že ovoce by mělo tvořit 75 procent každodenního jídelníčku, zbylých 15 procent připadá na jiné potraviny. Odborníci varují, že takováto strava vede k různým problémům způsobeným nedostatkem bílkovin, vitaminu D, vápníku, železa, vitaminů B i esenciálních mastných kyselin.

Při hubnutí je důležité neskočit na lep takzvaným odborníkůmPři hubnutí je důležité neskočit na lep takzvaným odborníkům • Autor: iStock.com

Atkinsova dieta

S tímto, ve své době převratným, stravovacím plánem přišel americký lékař Robert Coleman Atkins v 70. letech minulého století. Základní složkou jeho diety jsou bílkoviny a tuky, příjem sacharidů je výrazně omezen. Princip takového stravování vysvětloval autor tak, že když nejíte potraviny, které obsahují sacharidy, potřebnou energii si vaše tělo začne vytvářet z tuků.

Co se může jíst? Veškerá zelenina a vybrané druhy ovoce, mléčné výrobky, maso bez kůže, celozrnné pečivo nebo čokoláda s vysokým podílem kakaa. Zcela zapovězené jsou naopak brambory, rýže, ananas, banány, med a cukr. S touto dietou zhubnete, ovšem ve chvíli, kdy do jídelníčku opět zařadíte sacharidy, začnete nabírat kila zpět. Tělu také kvůli omezení ve výživě budou chybět vitaminy a navíc – v důsledku vysoké konzumace tuků se může zvýšit hladina cholesterolu v krvi.

Práškové nebo koktejlové diety

Nejvýraznějším zástupcem této skupiny je tzv. Cambridge dieta, která se objevila v 80. letech minulého století a šlo tenkrát doslova o revoluci ve světě „dietářů“. Stravovací režim, který vám někdo připraví a vy jen několikrát denně sáhnete po nachystané svačině nebo obědě v podobě polotovaru, tyčinky, koktejlu, instantní polévky, pudinku nebo kaše, nemusíte vážit suroviny ani počítat žádné kalorie, to je opravdu lákavé a tak pohodlné!

Výhodou je, že instantní výrobky obsahují veškeré nezbytné živiny, mají propočítaný poměr bílkovin a sacharidů a úbytek hmotnosti bývá rychlý. Vždy by ale tento způsob stravování měl být konzultován s odborníkem a mělo by se hubnout pod jeho dohledem. Stejně tak je důležité nepodcenit návrat na běžnou stravu, jelikož opět hrozí rychlý jo jo efekt a návrat ztracených kilogramů.

Jak hubnout spolehlivě a trvale:

  • Nehladovte, dbejte na pestrý jídelníček, jezte 5x denně po menších porcích.
  • Neváhejte se obrátit na odborníka, diabetologa nebo nutričního poradce a nechte si sestavit jídelníček na míru.
  • Hubnutí začíná v hlavě – vytvořte si motivaci a stanovte reálný cíl.
  • Nezapomínejte na pravidelný pohyb, bez něj to nepůjde.

Autor: Simona Procházková
 
720p 360p

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.