Pět jednoduchých pravidel, která opravdu fungují, pokud chcete zhubnout

Pět jednoduchých pravidel, která opravdu fungují, pokud chcete zhubnout
Někdy stačí k dobrému výsledku málo • Autor: iStock.com
30. května 2018 • 06:00

Pokud už jste někdy svou váhu řešili, pravděpodobně víte, co všechno nedělat, abyste zhubli. Nejíst cukry, bílé pečivo, smažené věci, fast foody, nejíst v noci... Možná také znáte spoustu pravidel a diet, které si často protiřečí a někdy jsou složité na pochopení, o dodržování ani nemluvě. Pojďme na to tentokrát jinak.

Představujeme pět jednoduchých pravidel, díky kterým zhubnete. Vyzkoušejte je ale po jednom. Pak pro vás nebude těžké si je osvojit, přijmout je za vlastní. Nebudete je vnímat jako omezení, ale jako součást života. O jaká pravidla jde?

Nedávejte si svačinku, dejte si jídlo

Možná máte pevně zafixováno, že malá porce = málo kalorií, a to znamená hubnout. OK, přejídání opravdu není správná cesta, ale hladovění také ne. Přestaňte mít provinilý pocit, že si dáte pořádnou snídani, svačinu, oběd, svačinu i večeři. Pět jídel denně, po třech hodinách, každé složené z komplexních sacharidů, bílkovin, zdravých tuků a vlákniny. Pokud hladovíte, vaše tělo se naučí ukládat každičkou kalorii a váš meabolismus bude mít rychlost hlemýždě. A ještě jedna skvělá věc: "Na trávení většího jídla spotřebuje tělo i více energie," uvádí Gary Fraser, profesor medicíny na univerzitě  v Kalifornii.

Půl hodiny pohybu 4 x týdně

Asi to nebude zrovna překvapení, ale zhubnout bez pohybu jde, dosáhnete ale mnohem horších výsledků. Chcete konkrétní čísla ? Lidé, kteří cvičí 30 minut 4x týdně, shodí o třetinu více váhy než ti, kteří se nehýbou. Tak proč se ochuzovat o tak účinný nástroj? Člověk se nemusí každý den potit ve fitku. Stačí rychlá chůze, domácí cvičení u televize, možností je spousta. Navíc cvičení zrychluje metabolismus a sportovní lidé spalují více i v klidu. To za to stojí, ne?

Hledejte celozrnné výrobky

Celozrnné výrobky jsou dalším vaším výborným spojencem. Nikoliv snad proto, že by měly méně energie než jejich varianty. Jsou zdrojem minerálů i stopových prvků a k jejich trávení potřebujete více energie. Navíc obsahují vlákninu, která zasytí, pomůže vylučovat odpadní látky a hlavně  zpomaluje vstřebávání cukrů a tuků v těle. Takže když sušenka, tak ovesná, když rýže, tak hnědá, když rohlík, tak celozrnný.

Spěte v chladu

Dostatek spánku má na hubnutí velký vliv, to víme. Unavené tělo si říká o energii, a to nejčastěji chutí na sladké. Pokud máte v ložnici více než dvacet stupňů, zbystřete: Chladnější vzduch v ložnici pomáhá ke zrychlení metabolismu. Podle jedné studie měla skupina lidí, která spala při teplotě 19 stupňů, po měsíci o 10 % rychlejší metabolismus než ti, kteří spali ve 24 stupních Celsia. V horkých letních dnech asi nemáme moc na vybranou, ale myslete na to, až se topná sezóna přiblíží.

Nedojídejte

Všichni víme, že nějakou chvíli trvá, než mozek dostane signál, že žaludek je sytý. A tak to většinou skončí tak, že sníme víc, než potřebujeme. Jednou z cest je snažit se jíst hodně pomalu a jídlo si vychutnat, jenže ne každý to dokáže. Zkuste tedy na talíři jednu desetinu jídla prostě nechat. To by vám mohlo ušetřit 200 kalorií denně, což je krásných 4 a půl kila za půl roku!

Autor: Pavla Skurovcová
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.