Jste alergičtí na ořechy? Zdravě žít můžete i bez nich, ukážeme vám jak

Jste alergičtí na ořechy? Zdravě žít můžete i bez nich, ukážeme vám jak
Z avokáda dostanete stejně zdravé tuky jako z ořechů • Autor: iStock.com
3. prosince 2017 • 06:00

V různých žebříčcích zdravých potravin se na prvních příčkách obvykle objevují ořechy. Totéž platí pro řadu výrobků, které obsahují lepek. Ale pokud lidé s alergií na ořechy či lepek dostanou chuť na nějakou takovou pochoutku, musí se mít na pozoru. Nemohou si totiž jen tak otevřít pytlík oříšků či si pochutnat na misce pšeničných obilovin. Neustále musí studovat obaly daných potravin a prozkoumávat jejich složení. Ořechy a lepek se totiž objevují i v mnoha dalších výrobcích, jako jsou například salátové dresingy či energetické tyčinky. Co jim tedy zbývá?

Pokud ale nemůžete jíst ořechy, nemusíte „házet flintu do žita“. Specialisté na výživu těmto lidem doporučují konzumovat například chia semínka. Ta totiž, stejně jako vlašské ořechy, obsahují pro naše tělo blahodárnou kyselinu alfa-linolenovou. I když může být velmi obtížné alergie na potraviny zvládat, zdravé a vyvážené stravy se rozhodně zbavovat nemusíme. Je jen potřeba si lépe vybírat.

Tady máte pár tipů, jak si pochutnat i bez alergie:

Snídaně

Dejte si avokádo, toast a vejce. Dobré je použít i celozrnné bezlepkové chleby. Na krajíc položíme plátek avokáda, dále na něj vložíme volské oko a posypeme solí a pepřem.

Zkuste i ovesné vločky. Stačí smíchat dýňové pyré, banány, nakrájená jablka a například chia semínka do ovesné kaše. Zaručeně si pochutnáte.

Jogurtová miska. Do bílého jogurtu dejte čerstvé či mražené ovoce, med a chia semínka. Pokud si tuhle „dobrotu“ chcete dát ráno, je dobré všechny ingredience smíchat už večer.

Oběd

Udělejte si třeba tortillu s humusem s krůtím masem a avokádem. Je to dobrota, kterou má dnešní generace vegetariánů ve velké oblibě.

K obědu si můžete dát i vydatný salát. Nemusíte k zelenině dávat oříšky. Zkuste si dát třeba dýni či avokádo se slunečnicovými semínky. To vše zalité olivovým olejem.

Jídla si vždy udělejte dost, aby vám zbylo něco i na další den. Zbytky skvělé pochoutky od večeře vám tak zaručí skvělý oběd na další den. Zkuste to. Samozřejmě si ale nesmíte celý týden dělat jedno a to samé jídlo.



Večeře

Zkuste si udělat kuřecí maso se zeleninou a sladkým bramborem. Kuře obalte v bezlepkové celozrnné strouhance. Uvidíte, že se vaše chuťové buňky zblázní.

K večeři je skvělý i losos. Je totiž zdrojem bílkovin a omega mastných kyselin. Takže neváhejte.

Dobré je mít oblíbené potraviny bez lepku a ořechů i v mrazáku. Nikdy se vám tak nestane, že přijdete domů a v lednici nic nenajdete.

Občerstvení, svačiny

Různá smoothie jsou jednoduchým způsobem, jak váš denní jídelníček obohatit o pravidelnou dávku ovoce a zeleniny. Lepší je si proto udělat například vlastní ovocný jogurt. Jen pozor, jaký kupujete základ jogurtu. Znovu musí být samozřejmě bez lepku. Pozor také na sušené mléko s ořechy. To vám také může přinést řadu problémů.

Autor: Daniel Mareš
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.