Lyže a snowboard: Jaké úrazy hrozí a jak se jim vyhnout?

Lyže a snowboard: Jaké úrazy hrozí a jak se jim vyhnout?
Autor: shutterstock.com
30. ledna 2019 • 06:00

Celý rok skoro nesportujete, maximálně jdete na procházku, a pak si stoupnete na lyže nebo snowboard a hodláte na nich jezdit celý den. Večer jste pak zralí na to spolknout tabletku proti bolesti. Jak tomu předejít? Nezranit se a tolik neunavit?

Obecně lze říci, že jak lyžování, tak snowboard mají podobné působení na lidské tělo. Je to především zatěžování dolních končetin, které musí tlumit přetížení vzniklé sjezdem a nerovností sjezdovky, a trupu, který se podílí na zpevnění těla a udržení rovnováhy.

Lyžování je přirozenější, carving však ne každý umí

Platí, že lyžování je přirozenější, je více podobné chůzi jak směřováním čelem vpřed, tak i pohybem dolních a horních končetin. Stejně tak lyže působí velmi dobře na stabilizaci těla a končetin, které musí vyrovnávat zatížení působící na člověka při sjezdu. “Na snowboardu se pohybujeme bokem vpřed s pevně připnutýma nohama. To je nefyziologický pohyb nejen u dolních končetin, ale i v oblasti trupu a páteře,“ říká MUDr. Michaela Tomanová, odbornice na pohybové ústrojí Infinity Clinic v Praze.

Uvědomte si, že na carvingových lyžích se jezdí rychleji, než jste byli zvyklí, když jste se třeba před dvaceti lety učili jezdit. Navíc hrozí, že nebudete mít tak dobrou techniku, protože vám přetrvávají návyky z dob, kdy lyže byly rovné. To je na sjezdovkách vidět každou zimu.

Zranění souvisí se špatnou technikou

Spolu se špatnou technikou se zvyšuje počet úrazů. Zkušený carvingový jezdec má širší vedení lyží, mezi kolena by se mu vešel volejbalový míč. Lyžař ze staré školy se bude snažit držet kolena u sebe a kvůli tomu pro něj nebude snadné postavit lyže na hranu. Výsledkem bude stopa, která ho usvědčí ze smýkání lyží.

Když lyže nevyužíváte správně, můžete se snáze zranit. Často dochází k velkému předsunutí vnitřní lyže, nepřiklonění vnitřního kotníku a kolene, což vede k tomu, že nohy se dostanou do takzvané polohy X. Následná jízda po vnitřní nebo, chcete-li, horní lyži většinou končí pádem nebo podklouznutím.

Z dalších chyb je třeba zmínit například přiklánění trupu čili horní poloviny těla do oblouku. Výsledkem je zase váha na spodní lyži a následkem většinou pád. Proto není od věci si zaplatit na pár hodin instruktora a odnaučit se držet nohy u sebe.

Zranění u jednotlivých sportů jsou rozdílná. U snowboardu jsou to nejčastěji pohmoždění či zlomeniny v oblasti zápěstí způsobené snahou snowboardisty zbrzdit pád právě pomocí rukou.

Lyžaři si zase zpravidla poraní kolena, která jsou při sjezdu, a především při pádech, silně přetěžována. Častými jsou také úrazy v oblasti ramen v důsledku pádů i střetu s druhým lyžařem. Zde dochází obvykle k pohmožděninám, v horším případě k vykloubení nebo zlomenině.

Co se týká bezpečnosti, větší rozdíly zde nejsou. Oba dva sporty přinášejí rizika především pádů, čímž přichází i nebezpečí jiných zranění, hlavně zlomenin. Pokud bychom mluvili o náročnosti a obtížnosti u dětí, zde jasně vychází, že více náročná je jízda na snowboardu především z důvodu pevně připnutých nohou bez možnosti jejich pohybu. To je pro děti velmi nepřirozený pohyb, na který si budou muset určitý čas zvykat. Avšak ani při učení se na lyžích se nevyhnou celé řadě pádů, které jsou nedílnou součástí osvojování si obou dvou dovedností.

Důležitý je strečink

„Kompenzace fyzické zátěže je určitě nutnou podmínkou každé pohybové aktivity. U obou sportů je zatěžováno především svalstvo dolních končetin a trupu. Důležité je protažení zmiňovaných svalových skupin především před sportem,“ vysvětluje MUDr. Michaela Tomanová.

A jak se procvičit? Dobré je zahřát si celé tělo. Pomůžou třeba dvě minuty poskakování. Pak si ještě udělejte pár cviků. Nejdříve v podřepu pokrčte přední nohu, zadní natáhněte, vydržte 20 sekund a pak nohy vyměňte. U druhého cviku rozkročte, dejte ruce na stehna a tlačte pánev dolů. Vydržte deset sekund. K dalšímu cviku potřebujete zeď. Opřete se o ni v pravém úhlu a tlačte tělo dopředu. Vydržte 20 sekund a poté změňte strany. Při posledním cviku se chyťte zábradlí, v pokleku přednožte a pánev tlačte dolů, po dvaceti sekundách vystřídejte nohy.

Autor: Alžběta Javorková
 
480p 360p 240p

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.