Které zimní sporty jsou nejvhodnější při hubnutí?

Které zimní sporty jsou nejvhodnější při hubnutí?
Na lyžích se hubne příjemně • Autor: iStock.com
11. ledna 2018 • 06:00

Není třeba připomínat, jak důležitý je v zimě jakýkoli pohyb. Byť mnohé z nás spíše láká lenošení v teple domova, měli bychom se přimět alespoň ke každodenním procházkám. Milovníci zimních sportů to mají z tohoto hlediska jednodušší, když s radostí vyrážejí do hor, nejčastěji za sjezdovým lyžováním, se snowboardem nebo s běžkami.

Prospívá to našemu zdraví, i když u sjezdových lyží je důležité se správným postojem těla a stylem vyhnout některým zdravotním obtížím, které se týkají hlavně páteře. Každopádně všechny uvedené sporty podporují nejen zpevnění svalů, ale i spalování kalorií, takže také při snaze zhubnout vám jsou užitečnými pomocníky.

Při běžkování posílíte celé tělo

Z hlediska co nejzdravějšího pohybu i hubnutí jsou na prvním místě běžky. V závislosti na tempu můžete během hodiny spálit zhruba mezi dvěma až třemi tisíci kJ (supervýkonní jedinci samozřejmě více a kráčející senioři méně). 

Při běžkování se totiž zapojuje v podstatě celé tělo – kromě nohou i ruce, hýždě, záda a hrudník, u všech zimních sportů posilujete rovněž srdeční činnost. Přitom běžky nezatěžují klouby, takže jsou vhodné i pro lidi s nadváhou a efektivně jim pomáhají proti ní bojovat.

Výhodou je také časově plynulejší pohyb bez neustálých přestávek, jako jsou čekání na lanovku a jízda lanovkou. Také je tu menší nebezpečí úrazu než u sjezdových disciplin.

Kolik kalorií spálíte při lyžování?

Na druhém místě je sjezdové lyžování. Spalování kalorií záleží na terénu, stylu, délce přestávek.

Ze zdravotního hlediska zpevňujete hlavně nohy a hýždě, zanedbatelné není ani zapojení rukou. Na druhé straně je sjezdování zátěží pro klouby, především kolena.

Ohrožena může být i páteř, proto je důležité správné postavení, odborněji řečeno poloha pánve. Nejvíc páteř (i zádové svaly) namáháme „vyšpuleným pozadím“ a velkým prohnutím páteře, což bývá nešvar hlavně u žen.

Správný postoj spočívá naopak v podsazení pánve, tedy jakoby tlačit zadeček dopředu, zároveň se nezaklánět, ale snažit se o co největší předklon (nikoli hrbením, ale sklonem celého těla dopředu), čehož docílíme hlavně pomocí břišního svalstva, které tím rovněž posilujeme. Kromě toho v tomto postoji se lyže stávají snáze ovladatelnými, a lyžování je pro nás tudíž ještě příjemnější.

Klouzání po ledě tělo neposílí

 V těsném závěsu za lyžemi jsou brusle – ovšem pokud vydržíte alespoň hodinu intenzivního bruslení. Tím spálíte zhruba 1 500 kJ. Jen tak se po ledě „klouzat“ nelze považovat za sport a nohy ani ruce vám to neposílí.

Jak plyne z předchozího textu, čím víc svalových skupin zapojíte, tím víc energie celkově vydáváte. Při snowboardingu sice vydatně trénujete nohy, zato paže nijak zvlášť nepracují. Proto za hodinu na svahu spálíte kolem 1 300 kJ.

I rekreační sáňkování, nejčastěji s dětmi, lze považovat za sport. Během hodiny se můžete zbavit až 1 200 kJ. Nezapomeňte, že k sáňkování patří i šlapání do kopce, při jízdě pak pracujete nohama a trupem, sjezd v záklonu posiluje břišní svalstvo. To vše podporuje správné formování postavy.

U všech sportů je přínosem alespoň symbolická rozcvička na místě startu, protože v nižších teplotách je třeba tělo předem ohřát (nikoli v sedě ve vytopeném autě) a rozpohybovat. Zabráníte tak brzké únavě a snížíte riziko úrazu. Ostrý start není vhodný ani pro dýchací cesty, které při rozcvičce přivyknou chladnému vzduchu.

Autor: Ivana Vajnarová
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.