Problémy s pamětí mohou znamenat počínající demenci. Deset tipů, jak s ní bojovat!

Problémy s pamětí mohou znamenat počínající demenci. Deset tipů, jak s ní bojovat!
Nejlepší ochranou proti demenci je zdravý životní styl. • Autor: iStock
7. února 2017 • 06:00

Vyhnout se stařecké demenci nebo další nejčastější formě demence, tedy Alzheimerově nemoci, není jednoduché. Na druhou stranu nezoufejte – nikdy není pozdě pracovat na svém mozku.

Mírnou poruchou kognititivních funkcí mozku trpí zhruba 20 procent lidí nad 65 let věku. První příznaky, při kterých byste měli zpozornět, jsou výpadky paměti, poruchy soustředění, problémy s prostorovou orientací a problémy s rozhodováním. Tyto projevy však ještě nemusí znamenat nástup demence. Je to jen varování, které říká: Pozor, je potřeba začít myslet na prevenci. Když se budete držet následujících rad, demence vás nemusí potkat ani v devadesáti letech. 

Jednoduché desatero pro prevenci demence:

1. Starejte se o své tělo.

Pravidelně cvičte, hýbejte se, choďte na procházky. Je důležité udržovat tělo v minimální, ale permanentní kondici. Pohyb je také důležitým faktorem v prevenci proti obezitě. Ta totiž chřadnutí mozku také nahrává.

2. Nekuřte.

Kouření neprospívá nejen kardiovaskulárnímu systému. Nikotin, který způsobuje slastné pocity, škodí i mozku. Tím, že aktivuje potřebné „hormony slasti“ sám, mozek zleniví.

3. Nepijte alkohol

Vliv alkoholu na zabíjení mozkových buněk je zřejmý. Kromě toho spolu se špatnou stravou způsobuje ničení cév, a tím i zmenšuje prokrvení mozku.

4. Jezte zdravě.

Potraviny s vysokými hodnotami nasycených tuků, cukrů nebo soli škodí kardiovaskulárnímu systému. Vše, co škodí srdci, škodí i mozku. Proto je nejlepší taková jídla omezit na minimum či je z jídelníčku vynechat úplně. Některé studie už prokázaly, že středomořská strava s dostatkem obilovin, ovoce, s rybami, luštěninami a zeleninou pomáhá riziko demence snižovat.

5.  Trénujte mozek.

Tento bod je možná nejdůležitější. V mozku probíhají miliony mozkových spojení během jedné hodiny. Když ho ale netrénujete, spoje odumírají. Je proto důležité učit se stále nové věci a vzdělávat se. Výborné jsou sudoku, logické hry, luštění křížovek nebo alespoň čtení knih. Velmi také pomáhá začít se učit nový jazyk nebo přihlásit se do vzdělávacích kurzů či na univerzitu třetího věku.

Podle studií jsou vysokoškoláci méně ohroženi demencí než lidé s nižším vzděláním. Výsledky jsou ale dány tím, že vysokoškoláci jsou při své práci mnohem častěji nuceni používat hlavu a učit se nové věci. Pokud „hlavu používat přestanou“, je u nich propad mnohem markantnější a více zřetelný.

6. Začněte hrát videohry.

Říkáme dětem, ať už vypadnou od toho počítače nebo úplně zblbnou. Opak je ale pravdou. Alespoň u seniorů. Výzkum vědců z University v Rochestru pod vedením Daphne Bavelierové, specialistky na kognitivní funkce mozku, ale zjistil, že pravidelné hraní počítačových her u seniorů zvyšuje prokrvení mozku a snižuje tak až o 30 % riziko vzniku demence.

„Akční videohry mění způsob, jakým náš mozek zpracovává vizuální informace. Tyto hry posunují vizuální schopnosti člověka až na samé hranice a mozek se tomu přizpůsobuje,“ uvedla Daphne Bavelier.

7. Komunikujte, setkávejte se, žijte naplno!

Pravidelná interakce s okolím, sociální vazby a řešení každodenních problémů přispívají k cílené aktivitě mozku. Stačí si s kamarády vyjet na kole, jít si zaplavat nebo prostě jen „na kafíčko“.

8. Poslouchejte hudbu.

Posloucháním hudby se aktivují mozková centra, zejména amygdala, která je zodpovědná za emoce a strach. Kromě slastných pocitů vám to oživí neuronová spojení a budete bystřejší.

 9. Doplňte si vitamíny.

Přípravky, které podpoří fungování mozku, jsou: omega-3 nenasycené mastné kyseliny, vitamin B12, koenzym Q10, kyselina listová, vitamin E, magnesium a zinek. Výborná pro prokrvení mozku je ginkgo biloba, tedy jinan dvoulaločný.

 10. Nenechte si napovídat.

Příznakem začínající demence je zapomínání. Ať už se jedná o zapomenuté klíče či slovo. Vždy se nejprve snažte vzpomenout si sami. Není to o tom nenechat si pomoct, ale snažit se zapojovat mozek, co nejvíc to jde. Jediná věc, která vám opravdu uškodí, je vlastní pohodlnost.

 

 

Autor: Kateřina Erbsová
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.