Sůl je ukryta i v sušenkách. Kterých potravin se vyvarovat, abychom si zbytečně neubližovali?

Sůl je ukryta i v sušenkách. Kterých potravin se vyvarovat, abychom si zbytečně neubližovali?
Obrovské množství soli je ukryté například i v toustovém chlebu. • Autor: istockphoto.com
28. března 2017 • 06:00

Přisolíte si polévku ještě dřív, než ji ochutnáte? Nejste sami. Češi solí až třikrát více, než by měli. Navíc konzumují velké množství soli v průmyslově zpracovaných potravinách. Sůl je totiž všude, i tam, kde ji nečekáte. Například v sušenkách nebo snídaňových cereáliích. Jak na ni vyzrát?

Maximální denní dávka soli by podle lékařů měla být 5 gramů, což odpovídá jedné kávové lžičce. Češi si ale dopřávají až 16 gramů soli denně! Nadměrným solením navíc otupujeme chuťové buňky. Takže čím více solíme, tím méně nám připadá jídlo slané.

A nejde jen o sůl, kterou si nasypeme přímo do jídla nebo polévky. Nebo o to, že si dopřejete čipsy, jídlo z konzervy nebo uzeniny. Mnohem horší je to, že sůl je ukryta i tam, kde byste to nečekali. Třeba ve sladkých sušenkách nebo snídaňových cereáliích. Velký obsah soli mívá i pečivo, například toastový chleba. Pokud si dá dítě 4 suché krajíčky, sní v podstatě polovinu denní dávky. Když přidá třeba plátkový sýr nebo šunku, má vyčerpáno.

Další tipy, jak hlídat množství soli zejména u dětí, najdete v našem videu.

360p 240p
sůl

Jak se vyhnout nadměrnému solení?

„Dodržujte zásady racionální výživy, což je pestrý jídelníček se zastoupením dostatečného množství zeleniny a jednou za čas doušek minerální vody. Pak není důvod k dosolování, nehrozí totiž, že by dostatečné množství soli nedodala tělu právě vyvážená strava,“ doporučuje doc. Ing. Jiří Brát, CSc., odborník na kvalitu a technologii potravin a odborný garant Vím, co jím a piju o.p.s.

10 tipů, jak vyzrát na sůl

1)    Čtěte etikety potravin, zaměřte se na obsah soli.

2)    Jezte méně konzervovaných, instantních a sterilizovaných pokrmů.

3)    Odstraňte slánku ze stolu.

4)    Při přípravě jídel používejte bylinky a koření.

5)    Sportujte. Zpotíte se a vyloučíte přebytečnou sůl.

6)    Zvyšte příjem čerstvých potravin, ovoce a zeleniny.

7)    Uzeniny nahraďte masem, které sami tepelně zpracujete, okořeníte a nepřesolíte.

8)    Dbejte na pestrý jídelníček.

9)    Dodržujte pitný režim, aby byly vaše ledviny spokojené.

10)    Místo slaných pochutin si dejte hrst nepražených nesolených ořechů.



Autor: Kateřina Erbsová
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.