Jídla proti stresu a úzkosti: Čím podle vědců zlepšíte náladu? | Moje zdraví

Jídla proti stresu a úzkosti: Čím podle vědců zlepšíte náladu?

  • Jídla proti stresu a úzkosti: Čím podle vědců zlepšíte náladu?
    Autor: iStock.com
    23. dubna 2020 • 06:00

    Úzkost a stres dopadají v těchto dnech na mnohé možná s větší intenzitou. V lidském těle se to projevuje různě: bolestmi hlavy, zad, únavou, problémy s trávením, nespavostí nebo třeba napětím ve svalech. Kromě toho můžete pozorovat zhoršení paměti, soustředění, stres může vést až k panickým úzkostem nebo depresím. Dostatek pohybu, čerstvý vzduch a slunce jsou vaši největší spojenci. A taky vhodná strava a obzvlášť potraviny, které jsou doslova nadopovány látkami na zlepšení nálady. Které si dopřávejte plnými hrstmi? 

    Vlašské ořechy

    Nejen, že skvěle chutnají, jsou ale také bohaté na omega-3 mastné kyseliny, které působí pozitivně na zdraví a náladu. „Vlašáky“ zklidňují nervy, chrání tělo před buněčným poškozením, mají protizánětlivé účinky, přispívají k prevenci před chorobami srdce a obecně cévními chorobami i rakovinovým onemocněním. Navíc jsou zdrojem vysoce kvalitních bílkovin a nenasycených tuků. Obsahují vitaminy, minerály a železo. Pomáhají  regulovat krevní tlak a snižovat hladinu cholesterolu. Příznivě ovlivňují dráhy ledvin, plic, tlustého střeva.Díky vitamínům skupiny B prospívají pokožce, vlasům a nehtům, údajně podporují i potenci.

  • Hořká čokoláda

    Zmiňovaná pochoutka pomáhá ke zlepšení prokrvení mozku a zlepšení jeho funkcí. Snižuje možnost vzniku depresí a je dobrá i pro náš imunitní systém. Podle některých studií dokonce její pojídání snižuje riziko vzniku žaludečních vředů, některých druhů alergií či dokonce rakoviny. Podle dalších vědců je dokonce i dobrým pomocníkem proti vzniku zubního kazu. Mějme ale na paměti, že tu mluvíme o hořké čokoládě s vysokým podílem kakaa.

     

  • Třešně

    Jejich čas ještě nenadešel, ale až budou, dopřejte si jich plné hrsti. Třešně obsahují antioxidanty, které mohou přispět k pocitu klidu. Navíc obsahují i melatotin, hormon, který přispívá ke zdravému spánku a tím i ke správné relaxaci a duševní obnově.

  • Kysané zelí a spol.

    Kvašené či kysané potraviny, jako jsou zelí, okurky nebo kimči, obsahují probiotika. Tyto přátelské bakterie žijí v zažívacím traktu a pomáhají chránit organismus před škodlivými patogeny. Probiotika v kysaných potravinách uvolňují trávicí enzymy, které ovlivňují chemické pochody v mozku. Díky nim se uvolňuje více serotoninu a dopaminu, které pozitivně ovlivňují náladu.

  • Vejce

    Vejce měly donedávna špatnou pověst kvůli vysokým hladinám cholesterolu, ukazuje se ale, že neprávem. Konzumace jednoho až dvou vajec denně je naopak zdraví prospěšná. Jsou bohatá na tryptofan, aminokyselinu, která je nezbytná při tvorbě hormonu štěstí – serotoninu. Dejte si je hned k snídani s celozrnným pečivem a zeleninou – tělu dodáte bílkoviny, potřebnou energii a nebudete mít brzy hlad.

  • Avokádo

    Na živiny bohaté tropické ovoce původem z Ameriky obsahuje vitamín B6 a hořčík, jejichž kombinace podporuje produkci serotoninu v mozku. Obsahuje také 10 gramů vlákniny a nenajdeme v něm žádný sodík, což je dobré pro cholesterol. Obsahuje ale celkem hodně tuku. Ideální dávka? Asi tak jedna třetina avokáda za den. Zkuste přidat pár avokádových kousků do omelet, salátů nebo smoothies, můžete zkusit i výbornou avokádovou pomazánku.

  • Kiwi

    Kombinace vitaminů C, E a folátů může pomoci snížit oxidační stres, tedy poškození buněk působením volných radikálů. Mohou podpořit i produkci serotoninu, který je spojen s příjemnými pocity.

  • Mořské plody

    Mořské plody obsahují omega-3 mastné kyseliny, které působí pozitivně na zdraví a náladu. Zařaďte tedy do svého jídelníčku nejen mořské plody, ale i lososa, makrelu či sardinky jednou či dvakrát týdně.

  • Matcha

    Jemně mletý zelený čaj z Japonska se ukazuje jako výrazný spojenec proti úzkosti. Obsahuje totiž aminokyselinu L-theanin a to podporuje tvorbu hormonů dopamin a serotonin, které kromě jiného zlepšují náladu a pocit uvolnění. Dále posilují schopnost koncentrace a paměť. Kromě toho obsahuje i spoustu látek, které například posilují imunitu.

  • Heřmánkový čaj

    A když už jsme u čajů a bylinek, zmiňme i domácí léčivku. Účinky heřmánku v našich krajích asi nikoho nepřekvapí. Tuto bylinku můžete využít k léčbě neduhů po celý rok, hodí se k vnitřnímu i zevnímu použití, a to jak pro dospělé, tak pro kojence.

    Celkově je heřmánek vhodný ke zklidnění psychiky a obzvláště v kombinaci s meduňkou je vhodný při potížích s nespavostí.

  • Luštěniny

    Cizrna, čočka, fazole a luštěniny obecně obsahují antioxidanty, vitamín B6 a hořčík. Jsou také bohaté na aminokyseliny, látky, které jsou základní stavební složkou bílkovin, které mají přímý vliv na tvorbu hormonů pozitivně ovlivňujících naši psychiku, jako jsou dopamin nebo serotonin.

  • Mléko a jogurty

    Řecký jogurt obsahuje minerály, které pomáhají proti stresu, a potřebná probiotika. Vybírejte ten, který má menší podíl tuku. A mléko? Již naše prababičky věděly, co dokáže sklenice mléka před spaním. V mléce se vyskytuje vápník, draslík a hořčík a právě ten je spojován se snižováním úzkostných stavů.

  • Celozrnné potraviny

    Celozrnné potraviny obsahují minerály, vitamíny, vlákninu a jsou spojeny s nižším rizikem vzniku chronických onemocnění. Jako celozrnné se označuje pečivo, které obsahuje alespoň 80 procent celozrnných obilovin.

     

Autor: Pavla Skurovcová
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.