Život přecitlivého člověka. Je hypersenzitivita problém? | Moje zdraví

Život přecitlivého člověka. Je hypersenzitivita problém?

Život přecitlivého člověka. Je hypersenzitivita problém?
Hypersenzitivní člověk • Autor: iStock.com
17. října 2021 • 06:00

Jsou vysoce empatičtí, emoce druhých je zasáhnou víc než jejich vlastní. Vnější vjemy, zejména zvuky, vnímají velmi intenzivně. Čas tráví raději v menším počtu lidí, které znají, a milují klid a bezpečí. Vysoce citlivých jedinců ve společnosti přibývá. Jak prožívají realitu? A je pro ně hypersenzitivita problém?

Ve svém okolí každý z nás najde člověka, který je mnohem citlivější než ostatní, nebo možná je jím on sám. Počet hypersenzitivních lidí se zvyšuje, a proto i této problematice je věnována větší pozornost. Dříve bylo na tento typ lidí pohlíženo spíše pejorativně, jako ti přecitlivělí, neurotičtí a do jisté míry asociální. Je však důležité si uvědomit, že být hypersenzitivní neznamená, že máte diagnostikovatelný stav. Jedná se o osobnostní rys, který zahrnuje zvýšenou schopnost reagovat na pozitivní i negativní vlivy. Jinakost hypersenzitivních lidí spočívá pouze v tom, že vnímají věci intenzivněji. Samotný pojem je velmi mladý, vymysleli jej psychologové Elaine Aron a Arthur Aron v polovině 90. let minulého století a zájem o tento koncept od té doby nesmírně roste. V populaci totiž těchto lidí není zanedbatelné množství, odhaduje se, že se jedná zhruba o 20 % populace.

Vnímání citlivého člověka

Hypersenzitivní lidé disponují mnohem citlivějším nervovým systémem, proto řada běžných situací, zejména těch sociálních, jim přijde náročná a jejich zvládnutí vyžaduje větší úsilí, než jaké potřebuje průměrně citlivý člověk. Citlivého člověka nenajdete v přeplněném nákupním centru, velkém davu lidí nebo na místě, kde se ozývají silné zvuky. Tito lidé nesnášejí hluk, násilí a davy lidí, neboť se v takových podmínkách špatně soustředí a necítí se bezpečně. Elizabeth Scott, wellness koučka, vnímá u těchto lidí hned několik společných rysů. „Bývají hluboce dojati krásou, příběhem, ale i emotivnější reklamou. Mají bohatý a složitý vnitřní život, doplněný hlubokými myšlenkami a silnými pocity, které k tomu patří. V náročnějším období potřebují být sami v místě, které jim umožní přemýšlet. Bohužel v této hlučné a rychlé době přeplněné vjemy je to pro ně náročné.“

Vysoká citlivost jim však jako pozitivum přináší extrémní všímavost a velkou intuici. Okamžitě vycítí náladu druhých, nebezpečí i to, že se na ně někdo dívá. Jak píše Jan Menděl zabývající se osobním růstem a duchovními naukami ve své knize pojednávající o přístupu k životu Uprdelismus, tento osobnostní rys je pro člověka náročný: „Hypersenzitivní člověk může být velkým přínosem pro společnost, ale pouze v tom případě, že se svou přecitlivělost naučí ovládat a regulovat. Pokud je jí vydán napospas, stane se z něj uzlíček nervů, který nevydrží sebemenší nápor a v reálném životě je nepoužitelný.“ Dle jeho slov, jestliže se považujete za hypersenzitivního člověka a máte pocit, že vás vaše citlivost omezuje a komplikuje vám život, je potřeba se ji naučit držet pod kontrolou a využívat jí v prospěch svůj a lidí kolem sebe.

Účinné cviky, které zvládnete i domaVIDEO 

Jak zvládat hypersenzitivitu?

Velká část plánu, jak svou hypersenzitivitu zvládat, je dle koučky Elizabeth Scott minimalizovat stres a držet se od něj dál. Je dobré vědět, co stres spouští, a naučit se těmto věcem vyhýbat. Vysoce citliví lidé mají také tendenci vycházet z potřeb a pocitů druhých, což je opět stresuje. „Nesnáší, když mají někoho zklamat. Naučit se říkat ne je pro hypersenzitiva výzva a nutnost. Kvůli požadavkům ostatních se mohou cítit špatně, zejména proto, že když neudělají, co požadují, zklamou je. Je to pro ně obtížné zejména v okruhu rodiny a přátel.“ Naučit se říkat ne je dle odbornice pro zachování si duševního zdraví klíčové.

Další oblastí, kde je potřeba najít správnou míru prožívání, je sebekritika. Vysoce citliví lidé bývají svými vlastními nejhoršími kritiky. Pokud udělají chybu, cítí se mnohem hůře než průměrně citlivý člověk. Mnohem více také cítí zodpovědnost za štěstí druhých, nebo si to alespoň akutně uvědomují, když kolem nich víří negativní emoce. Co s tím? Jan Menděl v první řadě doporučuje uznat svou citlivost a respektovat ji. Přiznat si, že jejich nervový systém je velmi jemný a vnímavější než systém většiny lidí. Mohou dělat vše jako ostatní, jen si musí všechno přizpůsobit svým potřebám. „Potřebujete dostatek fyzického odpočinku a hlavně klidu. Váš nervový systém se přetěžuje mnohem rychleji, a proto je nutné mu dopřávat dostatek spánku a času bez rušivých vjemů. Ke zklidnění pomůže procházka v přírodě, čas o samotě nebo meditace, kdy si uvědomíte, co skutečně cítíte a chcete, a odlišíte to od toho, co jste jen nasáli z okolí,“ doporučuje odborník.

Meditace pro ženyVIDEO 

Rozhodně se vyplatí do svého života přidávat více pozitiv, eliminovat stres, vyhýbat se stresovým faktorům, jako jsou filmy, knihy, ale i lidé, kteří vás vysávají nebo z nich máte špatný pocit. Každý hypersenzitivní člověk by měl mít své klidné a bezpečné místo, které by mělo být ideálně jeho domovem. Jestliže začne člověk cítit přecitlivělost jako problém, který mu komplikuje život, je dobré se obrátit na odborníka věnujícího se duševnímu zdraví, který ho naučí se svou citlivostí pracovat.

 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.