Jste na dně? Nezoufejte. Zvládnete víc, než si myslíte, potvrzuje odbornice | Moje zdraví

Jste na dně? Nezoufejte. Zvládnete víc, než si myslíte, potvrzuje odbornice

6. září 2021 • 14:00

S největší pravděpodobností už každý z nás někdy v životě zažil situaci, která byla hodně náročná a znamenala pro něj nadměrnou fyzickou nebo psychickou zátěž. Nebo možná obojí. Tehdy se ptáme, co bude dál a jestli to vůbec můžeme zvládnout.

Možná jste z ničeho nic přišli o práci, prožívali tragédii v rodině, stal se vám těžký úraz nebo jste se třeba ocitli v tíživé finanční situaci. V takových chvílích se můžeme cítit i bezmocní a do hlavy se nám vkrádá myšlenka, jak moc nás život nebo osud zkouší. Následující text pro vás sepsala lékárnice, výživová poradkyně a life koučka Vlaďka Kouřilová.

Když se naučíte odbourávat stres efektivně, kvalita vašeho života se významně zvýšíVIDEO 

Vnitřní síla

Přesto jsme ale i v těchto těžkých životních situacích schopni objevit v sobě neuvěřitelnou sílu, dokážeme zatnout zuby, sebrat veškerou odvahu a udělat maximum pro to, aby se náš život začal zase ubírat správným směrem. Někdy se nám podaří takové náročné situace zvládnout rychle, někdy ale může těžké období trvat mnohem déle, než jsme očekávali, a my se můžeme skutečně cítit na pokraji svých sil. A tak se nabízí otázka. Co všechno jsme schopni vydržet? Kolik toho unese naše fyzické tělo a psychika? A kde je hranice lidské síly? Můžeme ji vlastně nějak ovládat a posouvat?

Nestojíme na jedné čáře

Nutno podotknout, že každý z nás je úplně jiný. Máme odlišné vnímání, různé zážitky, zkušenosti, schopnosti i rozdílnou fyzickou nebo psychickou kondici. Je tedy jasné, že to, jak budeme reagovat v náročných životních a stresových situacích nebo jak budeme snášet nadměrnou fyzickou zátěž, bude u každého z nás naprosto odlišné. Zatímco jednoho rozhodí i drobná výtka od svého šéfa, druhého to nechá v naprostém klidu a přejde takovou situaci mávnutím ruky. Pro někoho může představovat zátěž jakákoli sebemenší změna, ale někdo dokáže zvládnout i větší a nečekané změny s chladnou hlavou. Stejné rozdíly bychom mohli sledovat i v rovině fyzického zdraví nebo kondice, kdy jeden uběhne deset kilometrů za méně než hodinu, a druhému dělá problém popoběhnout pár metrů na tramvaj. Zkrátka každý jsme originál a každý máme nastavené svoje hranice lidské síly někde trochu jinde. Záměrně říkáme nastavené, protože už asi tušíte, že tahle mez nebo míra, kolik toho dokážeme v životě zvládnout nebo překonat, není vůbec definitivní, ale neustále se vyvíjí a posouvá v důsledku toho, co nám život přináší a jakým situacím jsme v životě vystaveni.

Motivujte se příběhy

Někdy stačí, když se rozhlédneme kolem sebe nebo se podíváme trochu do historie. Kolik těžkých chvil, nemocí nebo válek už lidstvo překonalo. Kolik existuje inspirativních příběhů o lidech utápějících se v nesnázích a třeba v dluzích, a nakonec se z nich vymanili. Kolik je na světě lidí, kteří přežili těžkou nebo smrtelnou nemoc, a jak obrovská spousta je mezi námi těch, kteří ztratili svou práci, střechu nad hlavou nebo přišli o někoho blízkého a zvládli takovou situaci překonat. Stejně tak, když se podíváme do světa sportu, jsme svědky toho, jak se neustále lámou světové rekordy v různých disciplínách. Takovým typickým příkladem toho, co všechno je člověk schopen dokázat a vydržet, je takzvaný ledový muž Wim Hof, který v posledních letech posunul hranice lidské síly na úplně jinou úroveň. Rekordů má na svém triku totiž hned několik. Vystoupal na Mt. Everest bez kyslíkové masky a jen v šortkách a v ponožkách, uběhl půlmaraton v namibijské poušti v září úplně bez vody nebo absolvoval kompletní maraton ve Finsku, v teplotách kolem –20 °C, v šortkách a s vynikajícím časem. Do té doby by si nikdo ani nepomyslel, že je něco takového vůbec možné. Wim Hof je jasným důkazem toho, že lidské tělo a mysl jsou mnohem silnější, než si sami myslíme. Ukazuje, že člověk má skutečně obrovský potenciál, a když se naučí důvěřovat nejen svému tělu, ale i svojí mysli, může zvládnout opravdu nečekané věci.

 

Tělo hlásí limity

Tím vám samozřejmě nechceme říct, že se máte začít zasypávat ledem, zkoušet kolik dní vydrží vaše tělo bez jídla, bez vody, nebo se snad dobrovolně vystavit nějaké extrémně stresující situaci, kdy se ocitnete na pokraji svých sil. Je ale potřeba naučit se zase víc vnímat signály svého těla a poslouchat svoji mysl a intuici. Protože právě vaše tělo a mysl vám neustále ukazují, kolik toho ještě můžete zvládnout unést. Jen si zkuste vybavit nějakou situaci, kdy toho na vás bylo opravdu hodně, a najednou jste se cítili extrémně unavení, nedokázali jste se soustředit, byli jste nervózní, vznětliví, smutní a postupně se u vás možná začaly objevovat i různé fyzické projevy jako bolesti hlavy, zad nebo jste možná celkově onemocněli. To všechno jsou zprávy, které vám vaše tělo vysílá a kdy vám říká, že je potřeba zpomalit, dát si čas, dopřát si klid a odpočinek. Vaše tělo vám přesně říká, kde jsou v danou chvíli jeho limity. Jenže my často tohle volání o pomoc neslyšíme. Neumíme poslechnout ten vnitřní hlas a dostáváme se do pocitů nepohodlí a ještě většího stresu, kdy nevidíme světlo na konci tunelu. Přitom by někdy stačilo tak málo.

Hlavní je sebedůvěra

Během života se neustále objevují situace, kdy cítíme těžkosti, jsme vystaveni nadměrnému stresu nebo máme pocit, že všechno nejde přesně podle našich představ. Máme plnou hlavu pochybností, propadáme panice a zažíváme strach. Právě tohle jsou ale momenty, kdybychom měli nastražit uši a poslouchat svůj vnitřní hlas a vnímat každý signál našeho těla. V takovou chvíli bychom se měli naučit dát věcem volnější průběh a nesnažit se zvládnout nebo vyřešit vše silou. Všechno má svůj čas. A všechno se také děje z nějakého dobrého důvodu, takže i když v danou chvíli vůbec nevidíme východisko, nakonec se vždycky objeví. Život nás vždycky zavede tam, kde se máme něco naučit, něco překonat, a tím získáváme větší a větší sílu, která nás posouvá zase dál. Každá těžká situace v životě je jako zkouška ve škole. Potřebujeme se zkrátka něco naučit, a když to nevyjde napoprvé, musíme si to zopakovat. Ale jak se správně říká, život (nebo osud) nám toho naloží jen tolik, kolik jsme schopni zvládnout. Někdy tedy nezbývá nic jiného než důvěřovat, že jsme na správné cestě.

Falešný stav pohodlí

Stává se vám někdy, že byste si chtěli splnit nějaký svůj sen, něco zažít nebo se pustit do úplně nového projektu, ale máte pocit, že to nemůžete nikdy zvládnout? Že je těžké udělat první krok, vkročit do neznáma a vystoupit ze zóny svého pohodlí? Víte, že vaše cíle jsou reálné, ale přesto vám v jejich naplnění brání nedostatek odvahy nebo odhodlání? Důvodem, proč často nedokážeme překročit hranici svojí komfortní zóny, překonat pochybnosti a pustit se do něčeho nového nebo neznámého, je náš strach. Strach z neúspěchu, selhání, ze zklamání, ale i ze smrti. Je to vlastně logické. Naše tělo a především náš mozek je od přírody vybaven systémem, jakým reaguje na stres a akutní ohrožení. V pravěku nám tenhle mechanismus velmi dobře sloužil pro přežití, protože náš mozek dokázal vyhodnotit stav ohrožení a dával tím našemu tělu signál, jestli má bojovat nebo utíkat. V dnešní době se do situace, kdy před námi bude stát medvěd, jen horko těžko dostaneme, ale reakce našeho mozku fungují pořád stejně. Situace je ještě o něco horší v tom, že medvěd se proměnil v permanentní stres, kterému jsme vystaveni neustále, a tak míváme často pocit, že buď musíme před něčím utíkat, nebo s něčím bojovat. A vystoupit z prostoru, kde je pro nás všechno známé, bezpečné a předvídatelné, je mnohonásobně těžší. Nicméně to neznamená, že neexistuje způsob, jak svůj strach překonat, překročit svoje limity i zónu pohodlí.

Mít strach je normální

První klíčem k úspěchu je uvědomění, že máte strach. Strach je emoce, kterou nemůžete zničit, ani zapudit, ale můžete s ní pracovat. Nesnažte se strachu zbavit, protože tím mu budete dávat mnohem víc energie a pozornosti a ještě víc ho posílíte. Zkuste udělat pravý opak a strach přijmout. Nechte ho, ať je s vámi, ale nedovolte mu, aby vás paralyzoval. Vzpomeňte si, že je tam jen od toho, aby vás chránil, ale pokud vám nehrozí bezprostřední nebezpečí a nejde vám o život, není důvodem k tomu, aby vám bránil udělat krok vpřed. Tady bude potřeba trocha odvahy, ale ve chvíli, kdy uděláte alespoň malý krůček směrem ke svému cíli, budete se hned cítit sebevědomější a jistější sami sebou.

Nalaďte se na úspěch

Překonávání vlastních hranic a posouvání limitů je jen o nastavení naší mysli. A jak řekl kdysi už americký podnikatel a průkopník automobilového průmyslu Henry Ford: „Ať už si myslíte, že něco dokážete, nebo si myslíte, že něco nedokážete, v obou případech máte pravdu.“ Vaše myšlenky mají neuvěřitelnou sílu, a když se naladíte na víru v sebe samé a budete se soustředit na úspěch a svoji silnou vůli, začnou se dít divy. Nenechte se zastrašit ostatními, odradit okolnostmi a nedovolte myšlenkám o sobě pochybovat. Když se naladíte na přesvědčení, že můžete uspět a že dokážete dojít do svého cíle, výsledky se rozhodně dostaví. Možná se vám to nepovede hned, možná budete muset cestou někde odbočit nebo zvolit jiný směr, možná i po cestě uděláte nějakou chybu, ale tohle všechno jsou cenné zkušenosti, které vás učí a posouvají vpřed. Díky každé takové lekci budete mnohem silnější a až se budete pouštět do něčeho nového příště, půjde vám to už mnohem snáz. Budete totiž přesně vědět, jak na to. Lidské tělo a mysl jsou mnohem silnější, než si sami myslíme.

5 důležitých opor

Možná se ale přece jen ptáte, jak se v takových těžkých a náročných situacích zachovat. Jak je co nejlépe vybalancovat, abyste se v nich necítili mizerně a bezmocně a dokázali je zvládnout co nejlépe? Máme pro vás alespoň pár tipů. 

Důvěřujte.
Snažte se nezůstávat v roli oběti a důvěřujte nejen svému životu, že ví, co dělá, ale věřte především sami sobě. Ve své schopnosti a sílu.

Nebojte se říct si o pomoc.
Požádat o pomoc není projev slabosti nebo neschopnosti, je to projev odvahy. V některých situacích stačí promluvit si s někým blízkým nebo požádat o radu, někdy je potřeba pomoc odborníka. Ale ani v jednom případě se za to nemusíte stydět.

Nebuďte na sebe tvrdí.
Nesnažte se všechno zvládnout nebo vyřešit hned. Všechno chce svůj čas. Tak si ho dejte. Odpočívejte, relaxujte a najděte si čas na to, co vás baví.

Vědomě dýchejte.
Když se cítíte pod tlakem nebo ve stresu, zkoušejte různá dechová cvičení. Někdy stačí se párkrát zhluboka nadechnout a vydechnout a uvidíte, že se budete cítit hned klidnější.

Pečujte nejen o svoji psychiku, ale i o svoje fyzické tělo.
Jedno bez druhého totiž nikdy nebude moct dobře fungovat. Nezapomínejte tedy na správnou stravu, aktivní pohyb a udržujte se v psychické pohodě.

Vlaďka Kouřilová je lékárník s více než desetiletou praxí a v současné době se věnuje převážně vyživovému poradenství, alternativní medicíně a life koučinku. Založila také projekt Za život krásnější, jehož prostřednictvím učí ženy, jak správně o sebe pečovat, aby se dokázaly cítit dobře zvenku i zevnitř. www.zazivotkrasnejsi.cz

Celý článek si můžete přečíst v aktuálním čísle časopisu Moje zdraví, který koupíte na stáncích. Předplatné pořídíte z pohodlí vašeho domova na www.ikiosek.cz/mojezdravi nebo přes predplatne.cnc@cpost.cz.

Zářijová titulní strana časopisu Moje zdraví • Autor: CNC

Autor: Vlaďka Kouřilová
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.