Na zácpu pomáhají ranní rituál, vytrvalost a některé potraviny. Jak se jí zbavit?

480p360p240p
31. ledna 2018 • 06:00

Problémy se zácpou trápí až třetinu populace. Pravda je, že potřeba vyprazdňování je individuální. Pokud se nevyprazdňujete každý den, ještě to nemusí znamenat, že máte zácpu. Důležité ovšem je, aby stolice byla pravidelná. O zácpě hovoří lékaři ve chvíli, kdy pacient chodí „na velkou“ méně než třikrát týdně a stolici případně provází bolesti. K dalším průvodním jevům zácpy patří i časté nadýmání a tlakové bolesti v břiše.

Zácpa často souvisí s naší stravou a návyky. Nepravidelná strava, nedostatek zeleniny, velké množství sladkostí a černého čaje, to jsou jen některé rizikové návyky, v jejichž důsledku můžete trpět zácpou. K dalším patří třeba i nošení těsného oblečení, které stlačuje břicho.

V neposlední řadě pravidelnému vyprazdňování neprospívá ani to, že neposloucháte vlastní tělo a ignorujete potřebu jít na záchod. Zadržování stolice v tlustém střevě vede k jeho roztažení a oslabení vyprazdňovacího reflexu. Za zácpou stojí i nedostatek pohybu, sedavé zaměstnání a genetika.

Zácpa může signalizovat i větší problém

Zácpa může být i příznakem jiného onemocnění. Při syndromu dráždivého tračníku („střevní neuróza") se zácpa střídá s průjmy a často ji provázejí i bolesti břicha a plynatost. Za zácpou může stát i nádor tlustého střeva, který může svou velikostí bránit průchodu střevního obsahu, a tím způsobovat zácpu.

Naše země patří ve výskytu zhoubného nádoru tlustého střeva stále mezi smutnou světovou špičku, a proto: Pokud je člověku více než 45 let a zaznamená obtíže při vyprazdňování po dobu 3 týdnů a déle a neví, proč se tak děje (že nejsou na vině jiné stravovací návyky, nové léky a podobně), měl by kontaktovat lékaře. Na vzniku zácpy se dále mohou podílet některé léky, například na snížení krevního tlaku, ke snížení kyselosti žaludeční šťávy nebo preparáty proti bolesti.

Pokud není zácpa důsledek jiného onemocnění, spočívá léčba především ve změně stravovacích návyků a v prevenci. Kapky a projímadla jsou sice účinné, ale jednorázové řešení a navíc si na ně tělo může zvyknout.

Podobně je to i s klystýrem – jeho častá aplikace může poškodit střevní sliznici. Mnohem účinnější – avšak namáhavější – metodou je naučit se nové návyky. Zkuste si ráno přivstat a vypít na lačno hrnek teplé vody. Ideálně ji můžete doplnit vlákninou.

Případně si ji připravte už večer a přes noc v ní nechte louhovat čtyři sušené švestky, které ráno sníte a vodu vypijete. Po dvaceti minutách běžte na toaletu a snažte se o stolici. Nenechte se odradit tím, že to nepůjde. Podstatné je dělat tento rituál pravidelně a tělo si postupně začne na ranní vyprazdňování zvykat.

Přes den myslete na dostatek tekutin a na pohyb  zkuste někdy ignorovat výtah nebo jít poslední zastávku MHD pěšky. Bílé pečivo nahraďte celozrnným. A jaké potraviny vám při zácpě prospějí? Podívejte se na naše video!

480p 360p 240p
Pět potravin, které pomohou při zácpě



Autor: Irena Sládečková
 
720p 480p 360p 240p

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.