Jaké potraviny jíst v zimě, abyste nebyli nemocní?

Jaké potraviny jíst v zimě, abyste nebyli nemocní?
To, co jíme, ovlivňuje naši imunitu velkou mírou • Autor: shutterstock.com
7. listopadu 2017 • 06:00

Traduje se, že zima představuje pro náš organizmus značnou zátěž. Pověstné dušičkové počasí, často chmurně mlhavé a deštivé rozhodně na náladě a energii nepřidá. Navíc se během zimy může vracet v celé své nevlídnosti. Chřipky a angíny i banální rýmy a kašel také nejsou příjemné, nemluvě o dalších vážnějších nemocech. Co udělat pro to, aby se vám vyhnuly?

Co se týče potravin a imunity v zimním období, odborníci na výživu a lékaři nejsou ve všem jednotní. Příkladem je názor na citrusové plody. Mnozí představitelé moderní medicíny doporučují jejich hojnou konzumaci s odkazem na zásobu vitaminů i jiných prospěšných látek. Podle stoupenců směrů vycházejících především z čínské medicíny bychom naopak měli právě v zimě citrusy omezit.

Patří totiž k potravinám, které mají vnitřní ochlazující účinky na organizmus, zatímco na podzim a v zimě bychom měli dávat přednost těm ohřívacím, přitom neméně bohatým na vitamíny i enzymy a stopové prvky. Na tom, které v každém případě prospějí, se příznivci rozdílných přístupů shodují. Patří k nim červená řepa – v kombinaci s křenem obzvlášť zdravá, růžičková kapusta, která vám, máte-li zahrádku, na ní vydrží čerstvá přes celou zimu, totéž platí o kadeřávku.

Kyselé zelí je nabité vitamínem C

A není snad odborníka, který by nezdůrazňoval kysané zelí. Jak známo nechybělo už ani na středověkých námořních lodích, aby námořníky chránilo před kurdějemi způsobenými nedostatkem vitamínu C. Pozdější vědecké poznatky dospěly k tomu, že nejen díky „céčku“ je kysané zelí zdatnou obranou před všemožnými chorobami.

Celoročně, ale obzvlášť v chladnějším období, nešetřete česnekem a cibulí. Samozřejmě nikoli po ránu, hlavně, jestliže vás čekají schůzky a pracovní porady. Česnek a cibule jsou přírodní antibiotika, takže nemají jen preventivní, ale i léčebné účinky.



Z ovoce upřednostňujte jablka a hrušky, ohledně tropického ovoce, jak bylo zmíněno, se rozhodněte sami – má zřejmě svá pro i proti a jestli vám chutná, výrazné ohrožení zdraví z něj určitě neplyne. Našemu organizmu veškeré tropické ovoce hlavně v zimě prospěje víc, když je tepelně upravené, ať už v troubě nebo na pánvi. Například takto upravené banány nebo ananas vám snad zachutnají, o mase na pomerančích nemluvě.

Nezapomínejte na obiloviny

Tak jak bývalo i v minulosti zvykem, na podzimním a zimním jídelníčku by neměly chybět obiloviny, jako jsou jáhly nebo ovesné vločky, a také luštěniny – z fazolí, čočky nebo cizrny lze připravit pravé pochoutky.

Pro leckoho má většina doporučovaných ingrediencí – ovoce, zelenina i luštěniny – jeden nepříjemný efekt: nadýmají. Tepelnou úpravou ho snížíte, ale zase ubude vitamínů. V každém případě se riziko nadýmání zmírní, když k pokrmu do vody nebo i k syrovému přidáte sušený fenykl, běžně k mání u téměř jakéhokoli regálu s kořením, nebo tymián či kmín, lépe drcený, aby vám nevázl mezi zuby.



Z masa si vybírejte libovolně a nezapomínejte na ryby. To vše lze podle různých lákavých receptů připravit na zelenině či ovoci, což přispěje k celkové vyváženosti stravy.

Zelenina je v zimě vhodnější tepelně upravená. Při nedostatku času, třeba v práci, ji postačí zalít horkou vodou a nechat pár minut odležet.

Obecně si hlídejte dostatečný přísun bílkovin, naopak tuky a sacharidy nám nesvědčí ani v zimě, rozhodně je konzumujte ve střídmé míře. Takže ke snídani koblihy nebo domácí koláče a k večeři tučné maso je málo vhodné v zimě jako v kterémkoli období. Podobné laskominy našemu zdraví ani postavě nepřidají nic dobrého. To raději po vzoru našich předků mlsejte večer u televize křížaly nebo jakékoli jiné sušené ovoce.

Nezapomínejte na jogurty

Vrátíme-li se k odborným názorům, kde nepanuje shoda, jedná se o mléčné výrobky. Někteří lékaři a léčitelé je doporučují, jiní zatracují. Určitým kompromisem jsou jogurty nebo kysaná smetana, kyselé mléko lépe než výrobky ze „sladkého“ kravského mléka. Kozí a ovčí produkty jsou přijatelnější.

Pokud přicházejí příznaky nachlazení nebo jsme k němu náchylní, měli bychom se mléčných pokrmů vyvarovat, protože mimo jiné podporují zahleněnost.

Jaké vybírat jogurty? Podívejte se na našem videu.

360p 240p
Odborná garantka iniciativy Vím, co jím Karolína Hlavatá poradí, jaký ovocný jogurt si vybrat a jaký rozhodně nekupovat


Na zapití nešetřete ovocnými čaji s citronem, slaďte medem. Elixírem zdraví je také zázvor. Nehodí se jen na čaj, ale i jako součást různých pokrmů. Především v zimě by měl být v našem menu na denním pořádku.

Vsaďte na koření, které vás prokrví

Kromě zázvoru v zimě nešetřete kari, pepřem a skořicí. Skořici přidávejte do nápojů, k nimž se to hodí, hlavně třeba k ovocným šťávám. Romanticky voní a je nesmírně zdravá.

Místo studené vody, natož slazených limonád, si zkuste zvyknout na vlažnou nebo teplou vodu ochucenou citronem.

Potřebné tekutiny nám dodají i polévky. Kvalitní vývary jsou k nezaplacení a rozhodně není nutné je zahušťovat jíškou, protože máslo a bílá mouka tělo spíše zatěžují, než aby mu dodaly zdraví a energii. 

Veškerá doporučení uplatňujte i vůči dětem. Ani jim nesvědčí se na podzim a v zimě obalovat tukem, dopřávat si množství sladkostí či hutných omáček a smažených jídel. Navíc jim tím zakládáme dispozice k tloustnutí během dalšího života. Fakt, že jsou ve vývinu, neznamená, že kalorická a nezdravá strava jejich vývinu pomůže.



Autor: Ivana Vajnarová
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.