Horké počasí oslabuje srdce. Víte, jak ho posílit? | Moje zdraví

Horké počasí oslabuje srdce. Víte, jak ho posílit?

2. srpna 2021 • 14:00

Letní horké dny se kvapem blíží, a tak je dobré si připomenout, jak v tomto čase chránit své srdce, které je vystavené zvýšené zátěži.

Nadměrné horko může způsobit úžeh, ale také různé poruchy srdečního rytmu, bušení srdce i poruchy psychického rázu, jako jsou deprese, melancholie, hysterie, neklid a poruchy spánku. Z pohledu tradiční čínské medicíny je léto spojené s jangem a s prvkem Ohně, jemuž odpovídá orgán srdce a dále také osrdečník a tenké střevo. Srdce se stará o správný krevní oběh, kvalitu krve a duševní pochody. „Nadbytek sluníčka neprospívá především těm, kteří jsou horkokrevní, v noci se potí, mají srdeční a cévní nemoci a rychle se přehřívají. Ti by měli omezit pobyt na sluníčku kolem poledne a v časném odpoledni,“ radí lékařka Vladimíra Strnadelová z Institutu přírodní medicíny Praha.

Které potraviny prospívají vašem srdci?VIDEO 

Přehřejete se i jídlem

Jak se tedy v létě ochladit, abychom v horkých dnech své srdce šetřili a nepřetěžovali ho? Horké slunce můžeme v létě vyvážit především svojí stravou. Pokud ji neupravíme, kardiovaskulární systém je přetěžován nejen vysokými teplotami, ale také běžnou přehřívající stravou či nadbytkem tekutin. „Přehřívá nás vše pečené, smažené, hutné a tučné. Z hlediska zdraví našeho srdce není proto rozumné časté grilování tučného a slaného masa, stejně jako denní pojídání pečiva, vajec, slaniny a uzenin. S těmito potravinami bychom v létě měli šetřit. Hlavní složkou jídelníčku má být zelenina, tepelně upravená i syrová. Prospívají nám zeleninové polévky s použitím nejrůznějších natí. Z masa dáváme ještě více než jindy přednost rybám, z obilovin kukuřici a dlouhozrnné rýži. Jako dezert se v horku hodí ovoce, zejména melouny,“ vyjmenovává vhodné potraviny MUDr. Strnadelová. Ochlazení přináší nejen větší podíl syrového ovoce a zeleniny ve stravě, ale také hořká chuť. Proto našemu srdci v létě prospějí neslazené čaje z bylinek, jako jsou pampeliška (listy), řebříček a heřmánek, případně i hořká neslazená káva.

Sport v rozumné intenzitě

Letní období je v přírodě plné aktivity, dynamiky a pohybu. Pro nás je však dobré dbát v teplých dnech na rovnováhu mezi horkem a chladem, aktivitou a odpočinkem. Horké až tropické dny se určitě nehodí pro celodenní výkonnostní sporty, protože zvýšenou tepovou frekvencí po delší dobu zvyšujeme i nároky na svoje srdce a krevní oběh. Vhodnější je ochladit se plaváním, nejlépe v přírodních vodách. V létě bychom měli být co nejvíce v přírodě, chodit na procházky a vnímat krásy světa. I tím velmi prospějeme svému srdci.

Bylinky pro klidné srdce

Jinan dvoulaločný (Ginkgo biloba) – čaj z listů je vhodnou prevencí krevních sraženin, mozkových příhod, studených končetin i problémů s pamětí.

Česnek medvědí – čistí kardiovaskulární systém od tukových usazenin.

Hloh obecný – harmonizuje srdeční arytmii, snižuje vysoký krevní tlak a působí proti závratím.

Velký přehled bylinek na nejrůznější nemoci najdete zde.

Potraviny: Zelené fazolky, červená čočka, žito, celozrnné potraviny, červená paprika, celer s natí, z koření hlavně oregano, tymián a majoránka. To vše je vhodné si dopřávat v horkých dnech.

Celý článek si můžete přečíst v aktuálním čísle časopisu Moje zdraví, který koupíte na stáncích. Předplatné pořídíte z pohodlí vašeho domova na www.ikiosek.cz/mojezdravi nebo přes predplatne.cnc@cpost.cz.

Obálka časopisu Moje zdraví pro dvojčíslo červenec - srpen. • Autor: CNC

Autor: Věra Keilová
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.