Dlouhá cesta na dovolenou? Rady a tipy, aby vás nebolela záda na cestách | Moje zdraví

Dlouhá cesta na dovolenou? Rady a tipy, aby vás nebolela záda na cestách

Dlouhá cesta na dovolenou? Rady a tipy, aby vás nebolela záda na cestách
Autor: istock.com
12. července 2020 • 06:00

Strávit dovolenou na pěkném místě znamená tam doputovat. Po hodinách strávených v autě, autobuse nebo letadle nás začne bolet krční páteř nebo většinou bedra. Jak si s tím poradit?

Nicolette Fialová, pohybová terapeutka pro děti i dospělé, www.nicolettefialova.cz, radí správná opatření, s nimiž si zpříjemníme dlouhé cestování.

Nachlazení těsně před dovolenou? Nezoufete a přečtěte si, jak na něj vyzrát.

Pozice na sedadle

Největším problémem při delších cestách je sed. Snažte se udržet si po celou dobu fyziologickou křivku páteře. Seďte na sedacích hrbolech. Nesmíte mít pocit, že se opíráte o kostrč nebo křížovou kost. Hlavu opírejte o opěrku, nepředklánějte se a nevysunujte vpřed. Nedávejte nohu přes nohu. Předejdete tak bolesti v oblasti bederní páteře, křížové kosti, kostrče a kyčlí. V případě, že neřídíte, sundejte si boty. Celodenně utlačená noha ztrácí propriocepci. Jde o schopnost nervového systému zaznamenat změny vznikající ve svalech a uvnitř těla pohybem a svalovou činností. Je nezbytná pro správnou koordinaci pohybu, svalový tonus i průběh některých reflexů.

Nutné procházky

Přizpůsobte jízdě časté zastávky a projděte se alespoň 5 minut v kuse. Omezíte zatuhlost celého těla. Záleží na podnětech, které budete mít kolem sebe. V případě, že to bude les, pláž, louka, pole – projděte se klidně i bosky. Nechoďte bosí po tvrdých materiálech – beton, dlažba apod.

Průvan toleruje málokdo

Za zatuhlé svaly může i průvan nebo klimatizace. Neotužujete-li se a nejste zvyklí na častý chlad, omezte chlad i při jízdě dopravním prostředkem. Svaly při neustálém ochlazování zatuhnou a někdy jdou až do křeče. Vzniknou tak zbytečně časté bolesti trapézů a krční páteře.

Stačí vám dva tenisáky

Vezměte si s sebou na dovolenou dva tenisáky, jsou malé, lehké a vejdou se všude. Sedněte si ke zdi zády, tak, aby se hlava mohla dotýkat zdi, a pokrčte si nohy. Tenisáky si opřete o trapézy blíže k páteři (nikdy nedávejte tenisáky přímo na páteř). Mírně proti zdi zatlačte, udržte tlak po dobu 5 až 8 pomalých nádechů a výdechů, poté tlak povolte a míčky posuňte mírně od sebe. Zopakujte tlak i výdrž. Následně protáhněte krční páteř – nejen klasickými úklony, předklony a záklony, nezapomeňte ani na rotace! Nyní si opřete tenisáky vedle páteře uprostřed zad a opět mírně zatlačte po dobu 5–8 nádechů. Povolte. Zde neposouvejte míčky od sebe, ale posuňte je o jeden celý tenisák nad místo, kde je aktuálně máte opřené. Posunutí tenisáku zopakujte 1–2x včetně tlaku i doby výdrže. Vsedě nebo vleže si položte dlaně na podbřišek. Páteř nechte vzpřímenou a končetiny nechte volně, nemějte je strnulé. Snažte se vědomě v klidu pomalu nadechnout nosem směrem do dlaní a výdech provádějte ústy. Zopakujte 5–10x. Zbaví vás to stresu i bolestí zad (především bederní oblasti), uvolní kyčelní flexory a aktivuje dech.

Kdo nezpevnil svaly, trpí více

Bolestem nejvíce předejdete jejich řešením již před dovolenou. Řešte své dysbalance a stereotypy, které vám způsobují každodenní zdravotní obtíže i občasné potíže, jako jsou ty při delší jízdě autem či jiným dopravním prostředkem. Občas si promačkejte chodidla, nezapomeňte ani na důležité prsty nohou.

Na bolest zad někdy stačí i dva jednoduché cviky. Více čtěte zde.

Autor: Nicolette Fialová
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.