Barefoot boty: Hit, který prospívá zdraví. Opravdu? | Moje zdraví

Barefoot boty: Hit, který prospívá zdraví. Opravdu?

Barefoot boty: Hit, který prospívá zdraví. Opravdu?
Autor: istock.com
24. listopadu 2019 • 06:00

Barefoot boty, které imitují chození na boso, se staly v posledních letech hitem. Také odborníci jejich nošení schvalují, ovšem ne bezvýhradně. Někteří jsou proti tomu, aby je lidé nosili vždy a všude. Jaké jsou argumenty obou stran a proč noze svědčí, když nosíme speciální boty?

„Bosé boty mají jistě pozitivní vliv na vývoj nohy, ale při velké zátěži hrozí bolest chodidel, kleneb a svalů,“ upozorňuje Iva Bílková, hlavní fyzioterapeutka FYZIOkliniky. „Lidé chodí převážně po tvrdé dlažbě a na bosou chůzi nejsou zvyklí, proto pak trpí patními ostruhami a záněty Achillovy šlachy, která má funkci tlumiče při dopadu. V klasické botě je funkce tlumiče v podrážce, v barefootové botě chybí. Pokud chce někdo bosou chůzi aplikovat ve městě, pak bych volila barefoot jen občas a střídala bych ji s jiným typem obuvi s pevnou, ale měkkou podrážkou,“ vysvětluje odbornice.

Barefoot boty jsou ale naopak podle Bílkové vhodné i pro děti. „Jsou lehké, ohebné ve všech směrech, s tenkou podešví, proto velmi dobře splňují podmínky pro respektování aktivity svalů chodidla a odvíjení chodidla od podložky. Na kratší vzdálenost bych se nebála jít s dítětem v barefoot obuvi ani po tvrdém povrchu, nesmíme však nožky dítěte přetěžovat dlouhými náročnými trasami,“ dodává Iva Bílková.

Nejlepší je chůze naboso

Teď, v chladných měsících je chůze naboso samozřejmě passé, ale ne zase úplně. Trénovat ji totiž můžeme i v teple domova a odborníci ji víc než vřele doporučují. „Chůze naboso by měla být samozřejmostí od nejútlejšího věku. Přirozenou funkcí nohy je přijímání informací z našeho okolí. Pokud je stále uzavíráme do těsných bot, jejich zdravému rozvoji bráníme. Pokud jsme bosi nikdy nechodili, tak i v pozdějším věku se rozvoj přirozené funkce chodidla dá dohnat, je ale nutné bosé chůzi přivykat postupně,“ říká Iva Bílková.

Národy, které nenosí obuv, mají nohy při stoji relativně ploché a při chůzi se obě klenby chodidla zvednou. U lidí, kteří nosí celý život boty, je klenba stejná ve stoji i za chůze. Noha kvůli neustálému nošení bot ztrácí svou původní funkci a obě klenby, příčná i podélná, méně pruží. Boty zde potom působí podobně jako dlahy chodidla a krátké svaly nohy, které jsou blízko kosti, se zapojují do činnosti teprve po zahájení chůze.

Vyzkoušejte různé terény

Snadnou pomocí je právě chůze naboso po různorodém terénu. Ideální jsou přírodní terény, jako jsou travnaté plochy, lesní a polní cesty, písek či hlína. Na podzim a v zimě ji ale můžete směle trénovat i doma na koberci nebo plovoucí podlaze. „Chůze naboso má i další pozitivní následky, které se promítají do celého organismu. Ústup bolestí bederní a krční páteře, hlavy, kloubů dolních končetin, lepší stabilita hlezenních a kolenních kloubů, větší otužilost a odolnost organismu, znovu objevená radost a lehkost pohybu,“ píše Mgr. Pavla Pročková na stránkách propagátorů bosého chození ww.zijnaboso.cz.

 

Autor: Alžběta Javorková
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.