Chodíte správně? Zaměřte se na svá chodidla a uzdravte je jednoduchým cvičením | Moje zdraví

Chodíte správně? Zaměřte se na svá chodidla a uzdravte je jednoduchým cvičením

Chodíte správně? Zaměřte se na svá chodidla a uzdravte je jednoduchým cvičením
Chodidla výrazně ovlivňují naše zdraví • Autor: iStock.com
23. října 2019 • 06:00

Chodidla mají vliv na celé fungování našeho pohybového aparátu. Bohužel, moderní obuv ani sedavý způsob života kondici chodidel právě nepodporují. Zjistěte, jak se k nim chovat, aby zůstala zdravá.

Tak jako dům potřebuje pevné základy, stejně to má i naše tělo. Takovým základem jsou pro nás chodidla, na kterých celý den stojíme a nesou naši váhu. Chodidlo tvoří 28 kostí, 33 kloubů, 19 svalů a 107 vazů, a to není zrovna málo. „Chodidla významně určují držení našeho těla. Tvar klenby a schopnost správné aktivace plosky nohy při stoji či pohybu funkčně souvisí s osovým postavením kloubů a páteře. Pokud se chodidlo ve své funkci nezapojuje správně, mohou se objevit nepříjemné důsledky v podobě bolesti jakékoliv části pohybového aparátu, progrese artrotických změn, neplodnosti a mnoha dalších obtíží,” upozorňuje fyzioterapeutka Eva Juráková z Lékařského domu Praha 7.

 V čem je nejčastěji problém?

„Tělo je jako domino, začnete dole chybkou v postavení nohy a už se to veze. Mění se celá dynamika v pohybovém aparátu, což nezůstává bez následků,” doplňuje lektorka a zakladatelka pražských center jógy a zdravého životního stylu Dům jógy Věra Vojtěchová.

I když díky boomu pedikérských salonů stále více lidí pečuje aspoň o kůži a nehty, samotné fungování chodidel už tak moc neřešíme. Vlastně ani nevíme, že bychom měli. Netušíme, jak správně stát, a neumíme chodidlo používat. Dokázali byste například posbírat nohama rozsypané korálky? „Často se setkávám s tím, že když k nám lidé přijdou poprvé, neumí rovnoměrně zatížit chodidlo. Kvůli tomu třeba nedají kolena a kotníky současně k sobě a neudrží rovnováhu v balančních pozicích. Říkám jim, že je třeba vytrvat a nohy probudit, aby fungovalo i to ostatní,” potvrzuje Věra Vojtěchová.

Nohám svědčí prostor a pohyb

Mezi nejčastější zdroje špatného postavení a omezení funkce nohy patří plochá noha, vbočené palce, kladívkovité prsty, vysoký nárt, patní ostruhy, otlaky, kuří oka a zarůstající nehty. Problémy už velmi často začínají v dětském věku, na což poukazují i statistické údaje, kdy přes 98 procent dětí má při narození zcela zdravé nohy. Ale už do první třídy jich nastupuje více než 33 procent s různými deformitami chodidel. Mezi příčiny špatného stavu nohou patří v prvé řadě nevhodné boty, dále nedostatek pohybu, obezita nebo špatné pohybové návyky při chůzi.

Jasným hitem v prevenci jsou správné boty. Hlavně u malých dětí dbejte na vhodnou a kvalitní obuv (kulatá špička, ohebnost, přírodní materiály), rozhodně se nedoporučuje kupovat již použitou obuv. Co to jde, nechte je i sebe chodit bosky na různorodém povrchu. Skvělý je písek, tráva, kamínky. V posledních letech i u nás sílí trend barefoot obouvání. Tedy nošení speciálních bot, které simulují chůzi naboso. Proto mají například záměrně nulovou podporu klenby a jsou absolutně rovné. Názory odborníků na tuto obuv se značně liší, zlatou střední cestou je používat je jen na přírodním povrchu, např. na lesních cestách.

Jak se o chodidla starat?

Na péči o zdraví a kondici chodidel není nikdy pozdě, zlepšení mohou dosáhnout i senioři. Ale čím dřív začnete, tím lépe. Vyhnete se tak bolestem ve vyšším věku. Pokud víte, že vaše nohy nejsou úplně v pořádku, oslovte ortopeda nebo ještě lépe fyzioterapeuta, kteří vám sestaví terapii na míru. Doplnit ji mohou ortopedické vložky, návleky na palce a jiné pomůcky.

Nohám hodně ulevíte, když se naučíte správně stát a chodit. Divili byste se, kolik z nás při každém kroku chybuje. S nácvikem správné chůze poradí fyzioterapeut nebo pohybový specialista. Stejně důležité je i správné stání. Natrénovat to můžete třeba na lekci jógy a zkuste to poté dodržovat i v běžném životě. Pokud cítíte, že by to chtělo chodidla probudit, jóga je dobrou volbou. Pro aktivaci chodidla zkuste dle lektorky jógy Věry Vojtěchové provádět tyto cviky:

1. Aktivace palce. Oddalte palec od ostatních prstů a zakývejte jím ze strany na stranu. Poté nechte palec stabilní a kývejte ostatními prsty. Odlepte chodidlo od země a vrťte prsty různými směry.

2. Zapojení smyslů. Zajděte si na masáž nebo si nohy masírujte sami doma s pomocí míčku. Přejíždějte po něm chodidlem od špičky po paty a zase zpět, chodidlo nechte kolem míčku ovíjet. Stimulujete tak nejen svaly chodidel, ale i akupresurní dráhy, a tedy i vnitřní orgány. Ideální je na to gumový míček s ostny, tzv. ježek, který seženete ve zdravotnických potřebách. Můžete zkusit také Kneippův chodník: chození po oblázcích a střídání teplé a studené vody. Povzbuzující pro naši energii je i chůze trávou v ranní rose.

3. Vzpomínky na školku. Vzpomeňte si na mačkání ubrousku, chůzi po špičkách a po patách nebo po vnější hraně chodidel. Chodidlo uvolňujte kroužením v kotnících.

4. Protažení. Posaďte se na paty tak, že prsty jsou ohnuté a opírají se o zem měkkými bříšky, protáhnete pěkně celé chodidlo.

5. Držte balanc. Chodidlo cvičí také různé balanční pozice. Snažte se udržet rovnováhu na jedné noze, můžete zkusit i balanční čočky.

 

 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.