Používáte opalovací krémy? Jsou plné chemikálií, varují odborníci | Moje zdraví

Používáte opalovací krémy? Jsou plné chemikálií, varují odborníci

Autor: istock.com
30. června 2020 • 06:00

Americký Úřad pro kontrolu potravin a léčiv přišel s ne úplně nečekaným varováním. Podle jeho zjištění se při používání opalovacích krémů dostává do našeho krevního řečiště až sedm nezdravých chemikálií. Přečtěte si, které to jsou, proč tělu škodí a co na ně říká česká dermatoložka.

„Na celé situaci je nejvíc alarmující, že se chemikálie dostávají do těla ve značném množství a zároveň nebyly plně testovány na bezpečnost,“ komentuje doporučení amerického úřadu David Andrews, vedoucí vědecký pracovník organizace EWG hlídající bezpečnost opalovacích krémů. Podle něj by výrobci, kteří tyto látky používají ve svých produktech, měli zjistit, jestli nejsou nebezpečné pro děti a při dlouhodobém užívání i pro dospělé.

Vše o používání domácích opalovacích krémů čtěte zde.

Víte, co obsahuje váš krém?

Studie, která se opalovacími krémy zabývala, se zaměřila na chemické filtry na ochranu proti slunečnímu záření. Ty jsou v současné době povoleny, některé studie ale ukazují, že se dostávají do těla více, než se předpokládalo. To ještě nutně nemusí znamenat, že jsou škodlivé. Mezi potenciálně nebezpečné látky patří avobenzone, oxybenzone, oktokrylen, homosalát, octisalate a octinoxate. Všechny jsou součástí dvanácti látek, které FDA chce zkoumat předtím, než budou definitivně označeny za bezpečné a efektivní.

Účastníci studie byli požádáni, aby první den aplikovali opalovací krém na 75 % povrchu těla. Mezi druhým a čtvrtým dnem měli používat stejný objem krému čtyřikrát denně. Z testování vyplynulo, že chemické látky se od samého začátku dostaly do krve účastníků studie a jejich koncentrace se stále zvyšovala. Sedmý den po ukončení aplikace krémů navíc stále bylo jejich množství v krvi nad bezpečným limitem. Homosalát a oxybenzon vydržely v lidském organismu dokonce i 21. den po začátku používání.

Vše o tom, jak opalovací krémy používat, čtěte zde.

U jakých látek se mít na pozoru?

Avobenzone
Je jedním z nejvíce používaných UVA filtrů v kosmetice na opalování a kosmetice. Může se přidávat do krémů, přípravků pro mytí a úpravu vlasů, do deodorantů a podobně. Avobenzone je problematický, protože může způsobit podráždění pokožky nebo alergické reakce a je toxický pro životní prostředí. Není biologicky odbouratelný.

Oxybenzone
Oxybenzone pohlcuje některé složky UV záření, a tím chrání pokožku před spálením. Poměrně lehce proniká pokožkou a v kombinaci se slunečním zářením může vyvolat alergické vyrážky (jedná se o silný alergen), může způsobit hormonální změny a narušit endokrinní systém.

Oktokrylen
Jde o čirou olejovou organickou sloučeninu, která absorbuje UV záření v celém spektru UVB a v malé části UVA. Je používán v běžné konvenční kosmetice a jeho maximální povolená koncentrace je 10 %. Je považován za mírně nebezpečnou látku vzhledem k možnému narušování hormonálního systému a potencionálním karcinogenním účinkům.

Homosalát (zkrácené označení homometyl salicylátu)
Chemický filtr chránící před UVB zářením. Je mastný a tudíž odolný proti vodě, mírně nestabilní. Může narušovat hormonální systém.

Octisalate
Je to jeden ze slunečních filtrů, absorbující UVB záření, který zároveň funguje jako stabilizátor avobenzonu, působí jako pohlcovač světla. Kromě ochranné funkce má také změkčující schopnosti a zlepšuje odolnost přípravků proti vodě. Může ale způsobit alergickou reakci, podráždění kůže a může mít nepříznivé účinky na stav imunitního systému a být příčinou závratí.

Octinoxate
Syntetická sloučenina bývá součástí pleťových produktů, sér či mlék a má za úkol chránit pokožku před UVB zářením. Paradoxem je, že při vystavení slunečnímu záření se stává nestabilní látkou, která může i dráždit pokožku či dýchací systém. Při vysokých koncentracích má nepříznivý vliv na funkci štítné žlázy, reprodukční schopnosti, poškozuje lidskou DNA. Proto je povolena pouze do koncentrace 10%.

Hledejte opalovací krémy s minerály

„Důležité a zásadní ale je pokožku před UV zářením chránit. Jisté je, že UV záření narušuje imunitní funkce pokožky, poškozuje DNA buněk a podílí se na vzniku zhoubných kožních nádorů,“ říká dermatoložka Zuzana Macková z kliniky YES VISAGE. „Filtr opalovacího krému může být dvojího druhu, chemický, kterým disponuje většina levnějších krémů, a další možností je minerální, který častěji nacházíme v lékárnách,“ radí lékařka.

Chemických filtrů se nemusíte zcela vzdát. Můžete omezit jejich používání, důležité je chránit se před sluncem také nošením vhodného oděvu nebo tím, že se člověk nebude vystavovat paprskům přes poledne. A pokud chcete dodržovat takzvaný princip předběžné opatrnosti, můžete využít opalovací krém, který používá minerální přísady získané z přírodních zdrojů, jako jsou jílovité nebo pískovité minerály. „Kdo se chemických krémů bojí, může využívat minerální ekvivalenty. Tyto filtry fungují čistě mechanicky – na kůži vytváří slabou vrstvu odrážející záření. Nejčastější jsou oxid titaničitý a oxid zinečnatý,“ říká MUDr. Zuzana Macková.

Tyto minerály chrání organismus tím, že tvoří stabilní bariéru na kůži bez ucpání nebo podráždění pórů. Minerály v kůži účinně rozptylují nebo odrážejí světlo pryč, aniž by docházelo k jejich nežádoucímu vstřebávání.

Hrozí vám kožní nádor? Otestujte se.

Autor: Marie Bezděková