Diabetikům se hubne hůř. Pět rad, jak tomu můžete pomoci

  • Diabetikům se hubne hůř. Pět rad, jak tomu můžete pomoci
    Pravidelným pohybem se hubne nejlépe • Autor: iStock.com
    4. května 2017 • 06:00

    Shazování kil před létem není jednoduché pro nikoho, pro cukrovkáře je ale těžší než pro ostatní. Pro diabetiky nejsou vhodné vysoká fyzická zátěž ani nárazový dietní režim, protože ty by mohly vést k nechtěným výkyvům hladiny cukru v krvi. Nabízíme pět tipů, které vám pomohou udržet se v kondici.

  • Cukrovkář nesmí hladovět

    480p 360p 240p
    10 celebrit s cukrovkou

    Pro diabetiky je rozhodující každé kilo shozené nadváhy, které snižuje riziko budoucího infarktu, mrtvice, selhání ledvin nebo postupné ztráty zraku v důsledku diabetické retinopatie. Součástí léčby všech diabetiků jsou proto i tzv. režimová opatření, tedy úprava jídelníčku a pravidelný pohyb.

    Základem životosprávy je pro diabetiky udržení hladiny cukru v krvi bez výkyvů, proto nejsou vhodné hladovění ani další extrémy. Energii by měli diabetici tělu dodávat formou 3 hlavních jídel a dalších 2 až 3 menších porcí mezi nimi, přičemž pauza mezi jídly by měla být zhruba 3 hodiny. Při zásahu do běžného jídelníčku je třeba pravidelná kontrola hladiny cukru v krvi pomocí glukometru, aby se zabránilo příliš výraznému poklesu.

  • Pozor na alkohol a mléko


    Zdraví,nemoc

    Diabetická dieta je vlastně zdravá strava, která je založená na nutričně vyváženém jídelníčku. Důležité je přitom omezit obsah živočišných tuků a tzv. rychle vstřebatelných cukrů, které se mění bezprostředně na energii (slazené nápoje, sladkosti). Pozor by diabetici měli dát též na ovocné šťávy, džusy, mléko a alkohol.

  • Po dia výrobcích nezhubnete


    360p 240p
    Odborná garantka iniciativy Vím, co jím Karolína Hlavatá poradí, jaký ovocný jogurt si vybrat a jaký rozhodně nekupovat

    Nemyslete si, že po dia výrobcích zhubnete – dia výrobky jsou zpravidla stejně energeticky náročné jako běžně dostupné, často navíc obsahují více tuků. Právě tuky by přitom měli diabetici v jídelníčku omezovat a dbát na to, aby netvořily více než třetinu doporučeného denního příjmu energie.

  • Vsaďte na pravidelný pohyb


    Pohyb

    Pro diabetiky je velmi důležitý každodenní pohyb s nižší tepovou frekvencí. Ideální jsou např. chůze, nordic walking nebo jízda na kole. Pohyb nejenže pomáhá udržovat příjem a výdej energie v rovnováze, ale pomáhá snižovat hladinu cukru v krvi.

  • Nové léky omezují chuť k jídlu


    Diabetici

    Diabetes 2. typu, jímž trpí přibližně 90 % diabetiků, postihuje převážně starší lidi. Pro ty jsou změna režimu i zařazení pohybu poměrně složité. V minulosti mohla být v některých případech důvodem přibírání i samotná léčba inzulinem několikrát denně. Se ztrátou kil jim ale může pomoci nová léčba spojující inzulin s GLP-1 agonisty. Ta účinně snižuje hladinu cukru v krvi, zabraňuje jejím výkyvům ve formě hypoglykémií a jejím vedlejším účinkem je navíc ztráta chuti k jídlu, a tedy i snižování váhy

    „Spojení inzulinu s GLP-1 agonisty zajišťuje omezení chuti k jídlu, vede k poklesu hmotnosti i krevního tlaku,“ vysvětluje MUDr. Martin Prázný z VFN v Praze. Jedná se o léčbu pro diabetiky 2. typu v pokročilejším stádiu, tedy ty, kteří by si museli začít píchat inzulin 2 a vícekrát denně.

    U těchto pacientů udrží nová léčba díky speciální kombinaci při aplikaci 1x denně hladinu cukru v krvi pod kontrolou, hubnutí je pak pro diabetiky ideálním vedlejším účinkem. „Za 3 měsíce na nové léčbě jsem zhubla 8 kg, nemám potřebu se přejídat, a i když si dám výjimečně při oslavě něco sladkého, hodnoty cukru vydrží bez výkyvů. Nejenže si léčbu píchám jen 1x denně, ale navíc nemusím tak často kontrolovat glykémii,“ popisuje svoje zkušenosti paní Marcela z Mělníku.



 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.