Intuitivní stravování: Šest rad, které vám pomohou zhubnout bez diety!

Intuitivní stravování: Šest rad, které vám pomohou zhubnout bez diety!
Jídlo si užívejte v klidu a bez výčitek • Autor: iStock.com
26. dubna 2017 • 06:00

Jste notorický dietář, kalorické hodnoty všech výrobků znáte nazpaměť a povolené denní dávky odříkáte i probuzení o půlnoci?  Přesto se vám stále nedaří udržet ideální váhu? Možná právě proto! Zkuste zhubnout bez stresu pomocí nejdůležitějšího orgánu ve vašem těle – mozku. Poradíme vám, jak na to.

S dietou nedietou, respektive novým přístupem ke stravování, přišel doktor Steven Hawks, profesor Brigham Young University z Utahu. Sám býval obézní a vyhladovělý neustálým střídáním různých diet a nešťastný z jo-jo efektů. Metoda, k níž pod tlakem situace nakonec došel, mu pomohla shodit 22 kilo a hlavně si váhu dlouhodobě udržet.

Takzvané intuitivní stravování přitom vychází z jednoduchého pravidla: Dej tělu přesně to, co si přeje, naslouchej mu a bude spokojeno. Jaké jsou základní zásady této diety nediety?

Odmítněte diety

Každá dieta je zdraví škodlivá, protože je obecná a nemusí se hodit zrovna pro vaše tělo. Vyhoďte všechny knihy o hubnutí a miligramové váhy na vážení přídělů jídla. Nepočítejte kalorie, sacharidy, tuky. Osvoboďte se.

Sledujte a respektujte svůj hlad

Naučte se jíst, jen když máte hlad. Dodávejte tělu odpovídající množství energie a sacharidů (uhlovodanů). Nečekejte na silný hlad, pak snadno selžete. Pokud vám vaše tělo říká, že má hlad, ukojte ho. Jinak selžete při prvním pokušení. Ale pozor – jezte, pokud cítíte hlad, ne chuť.

Mějte rádi jídlo

Je důležité „podat jídlu ruku ke smíru“. Přestaňte proti jídlu bojovat. Začněte jíst všechno, o co si vaše tělo říká, když má hlad. Nezatracujte nic a ničeho se nevzdávejte. Jak se říká – odříkaného chleba největší krajíc. Nevystavujte se zbytečným výčitkám, že jste snědli čokoládový dort. Nemáte ho přece zakázaný. Jen jíte, když máte hlad.

Pokud jíte, co vám chutná, a ne co musíte jíst, máte z jídla větší radost. Naučte se vychutnávat si ho pomalu, dělejte pauzy mezi jednotlivými sousty, pokládejte vidličku. Když jíte, jen jezte, nekoukejte do mobilu, na televizi nebo do počítače. Věnujte se svému jídlu, udělejte si s ním hezkou a klidnou chvilku. Máte ho přece rádi.

720p 480p 360p 240p
4 zvyky, kterých se zbavte, pokud chcete trvale zhubnout

Respektujte svoji sytost

Nejprve to bude složité, ale nakonec se to naučíte. Respektujte to, že už jste sytí, a přestaňte jíst. Dělejte si při jídle pauzy, aby vám mozek stačil dát signál, že už je žaludek plný. Tím, že si nic nezakazujete, nemusíte se bát, že budete mít zase hlad nebo už si nic dobrého nedáte. Dáte. Až budete mít zase hlad.

Přestaňte jíst, abyste se cítili lépe

To je nejčastější chyba, kterou při jídle lidé dělají. Jedí, aby zahnali neklid, úzkost, nudu, samotu… Aby zaměstnali ruce, když přestali kouřit. Ne. Jediným správným důvodem, proč se najíst, je hlad.

Respektujte vlastní tělo

Jednoduše řečeno – mějte se rádi. Přijměte svou genetickou výbavu, nemáme ji všichni stejnou. Ale je to věc, kterou nedokážeme změnit a je zbytečné a smutné s o to pokoušet. Přijměte sami sebe, jací jste, ať váha ukazuje jakékoliv číslo. Přestaňte se trápit neúspěchy s dietami a všímejte si krás svého těla. Mějte ho rádi a důvěřujte mu.

Lámete si hlavu, co by bylo dobré jíst, i když nedržíte dietu? Inspirujte se naším videem.

480p 360p 240p
8 tipů, jak zdravě snídat

Autor: Kateřina Erbsová
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.