Vlasy, kosti, ale i žaludek v zimě trpí. 8 rad, jak ochránit tělo

  • Vlasy, kosti, ale i žaludek v zimě trpí. 8 rad, jak ochránit tělo
    Autor: istock.com
    30. prosince 2018 • 06:00

    Vracející se nemoci, častý pobyt v přetopených místnostech se suchým vzduchem a naopak studený vzduch venku vedou k tomu, že jsme v zimě častěji nemocní. Jak chlad tělu škodí? A co pomůže?

    Slýcháváte to každý rok, ale možná jste se ještě neodhodlali. V zimě přitom vaše tělo více jak jindy potřebuje, abyste ho posílili. Odmění se vám tím, že možná nebudete potřebovat každý druhý týden kapesník a že letos třeba poprvé nepřiberete!

    1. Otužujte se

    Jste nemocní více jak dvakrát za zimu? A v krku vás pobolívá ještě častěji? Možná byste se měli zamyslet nad tím, co můžete pro svoji imunitu udělat. V první řadě je to pohyb, a to zejména venku. Pokud se totiž tělo  samozřejmě ve zdravém stavu  naučí vyrovnávat se změnou teplot, tak snadno se nenachladí. K tomu mu pomůže také například sauna nebo postupné otužování. Polykáním pilulek s vitamíny ho určitě nenahradíte, i když zejména vitamín C je dobré v době nekonečných viróz jíst klidně denně. Nebo ho doplňovat zeleninou a ovocem a celkově myslet na zdravé složení stravy.

  • 2. Jezte pomalu

    Zdravá strava je pro fungování imunity velmi důležitá. „V našich střevech sídlí téměř 80 procent všech buněk imunitního systému. Zároveň zde panuje velmi specifické prostředí, které je tvořeno koloniemi různých prospěšných bakterií, takzvaných probiotik,“ vysvětluje celostní lékař Bohumil Ždichynec. Je-li prostředí v našich střevech narušeno, nejenže se může dostavit řada zažívacích potíží, ale významně je ovlivněno i fungování imunity. Bakteriím v našich střevech, tedy střevní mikroflóře, škodí například užívání antibiotik a také dlouhodobý stres, ovšem významnou roli hrají též naše stravovací návyky i strava samotná.

    Aby naše střeva, a tím pádem i imunitní systém, dobře fungovala, je nutné o ně pečovat. Svému zažívání velmi ulehčíme práci tím, že veškerou stravu řádně rozmělníme v ústech žvýkáním a kousáním, a rovněž tím, že budeme jíst pomalu. Jíme-li příliš rychle, je větší riziko, že se přejíme. Dobrému trávení napomáhá celá řada potravin. Mezi nejčastěji zmiňované patří ty bohaté na vlákninu, která podporuje peristaltiku střev a váže na sebe nežádoucí látky přijaté z potravy i toxické látky vzniklé během procesu trávení.

  • 3. Nepřejídejte se

    To, co a jak jíte, ovlivňuje také játra. „Pokud se najíme na noc, udržujeme v chodu trávicí trakt včetně jater, což se může negativně projevit na jejich regeneraci. Usnout po jídle sice pak může být snazší, protože pokud zkonzumujeme větší množství sacharidů, vzroste hladina glukózy v krvi a organismus vyplaví inzulín. Ten tuto hladinu sníží obvykle na hodnotu nižší, než byla předtím, což se projeví pocitem únavy a usnadní usínání,“ říká Ing. Lukáš Vrána, školitel programu Cambridge Weight Plan. „Jíst před spaním však obecně nedoporučuji. Glukóza, která není energeticky využita, se přemění na tuk a ten se následně uloží. A to se samozřejmě projeví na přibírání na váze,“ dodává.

  • 4. Nemyjte si obličej, než jdete na mráz

    Naše tělo zažívá v zimě spoustu šoků – kromě přechodů z mrazu do vytopených místností je to i ledový vítr nebo dokonce ostré slunce v horských oblastech. Naší pokožce to pak způsobuje poškození ochranného hydrolipidového filmu, který tak ztrácí přirozenou obranyschopnost a je pak daleko citlivější a náchylnější k podráždění. „Pro větší odolnost pleti a schopnost udržet si vlhkost po celý den je potřeba jí poskytnout kvalitní základ, který vybuduje ochranný štít proti větru a chladu. Ideálním doplňkem pro naši pleť je trojitý retinol Triple A,“ říká kosmetička Kateřina Kralertová z Kliniky krásy PHYRIS.

    Jakmile se teploty ocitnou pod nulou, umyjte si obličej nejpozději hodinu předtím, než vyjdete ven. Pokud spěcháte, raději mytí vynechte a použijte na očištění pleti pouze pleťové mléko, neodebírá pokožce vláhu. Pořiďte si hutný výživný krém s vitamíny a lipidy, který na pleti vytvoří ochranný film a díky svému složení bude fungovat jako blokátor nepříznivých vlivů a zároveň i termoregulátor. Jelení lůj či jiné balzámy na rty noste neustále při sobě a pravidelně používejte v průběhu celého dne. Babská rada na konec – rty můžete potřít proti popraskání medem a nechat ho chvíli působit.

  • 5. Vlasy si nežehlete

    Ani vlasy neuniknou zimním vlivům. Více se třepí a lámou, mnohým také ve větší míře vypadávají. Proto je důležité používat kvalitní šampony pro ochranu a hydrataci vlasů po celé jejich délce. Alespoň jednou týdně použijte na vlasy regenerující masky či zábaly, zkusit můžete i bezoplachové kondicionéry. Zkuste předejít tepelným úpravám, které vlasy samy velice poškozují. Celkově je pak vhodnější nemýt si vlasy tak často.

  • 6. Kupte si brýle a kapky

    Oči v zimě trpí zejména na horách – nejnebezpečnější lidskému oku je ultrafialové záření, tedy elektromagnetické záření o malých vlnových délkách. V oku pak nastávají nevratné změny včetně rozvoje šedého zákalu. Podstatné je proto používat brýle s UV filtrem. „Při oslnění sluncem, zejména pak ve vyšší rychlosti na lyžích, se rapidně zvyšují rizika spojená s pobytem v přírodě – čili úrazy v podobě vniknutí cizího tělíska do oka, zejména švihnutí větvičkou stromku či keře,“ varuje MUDr. Eva Jerhotová, lékařka oční kliniky DuoVize.

    V zimě ale také oči trpí neustálým pobytem v suchém interiéru. Dříve než vám zčervenají zánětem, používejte kapky, které je zvlhčí, takzvané umělé slzy. Že je potřebujete, poznáte podle toho, že budete mít neustálý pocit, jako byste v očích měli písek či prach. Pak volte kapky bez konzervačních látek.

  • 7. Běžte na světlo

    V zimě nebývá dobře ani duši, většinou za to může nedostatek světla. „Konec podzimu a zimní měsíce se vyznačují klesající teplotou, ale hlavně ubýváním denního světla. V důsledku toho se začne měnit i cirkadiánní rytmus – naše vnitřní hodiny sledující den a noc, pracující s energií a regulující spánkové cykly. Velmi přirozeně se dostaví vyšší potřeba spánku, rychlejší únavnost a zvýšená chuť k jídlu. V takovém stadiu se ještě není čeho obávat.

    V dnešní době dělá většina lidí velkou chybu v tom, že své vnitřní nastavení a přirozené změny během roku nerespektují. Působí to, jako bychom chtěli po celý rok bez ohledu na počasí nebo roční období odvádět stejné výkony a za každou cenu fungovat. Jdeme tak proti svojí vlastní přirozenosti a tělo se začíná bránit,” upozorňuje Mgr. Alžběta Protivanská, psycholožka, psychoterapeutka a lektorka. Ta radí, abychom si dopřáli více spánku a místo mobilu si do postele zalezme s knížkou. Neklaďme na sebe příliš vysoké pracovní nároky a třeba si poprvé v životě dovolme prožít zimu takovou, jako to dělali celé generace našich předků – v teple, v klidu a s blízkými lidmi.”

  • 8. Starejte se o klouby

    „Bude mrznout, cítím to v kostech.“ Možná jste i vy slyšeli tyto předpovědi počasí od lidí, kteří trpí artritidou. A možná vás překvapilo, že se často také vyplní. Ve skutečnosti to není nic neobvyklého. Tito lidé jsou totiž velmi citliví na změnu počasí. Artritidou přitom trpí každý šestý člověk. Asi u poloviny z těchto lidí pak jde konkrétně o osteoartritidu. Ta zasahuje hlavně prsty, kolena a kyčle.

    „Bolesti kloubů se velmi často ozývají i zhoršují právě v zimním období. Ke zhoršení i vzniku bolestí může docházet kvůli citlivosti nervových vláken, která se v zimním období zvyšuje na základě výkyvů atmosférického tlaku. Kromě toho se lidem v zimě většinou nechce moc cvičit. A nedostatek pohybu nikdy nevěstí nic dobrého. Nejenže zhoršuje stav pohybového ústrojí, ale také zvyšuje riziko úrazu. Vhodnou formou prevence pro tělo je dostatek pohybu a celoroční otužování, při kterém si postupně zvyknete na chlad a zimní období vás nepřekvapí. Pomoci tělu v tomto období můžete i doplňky stravy určenými k výživě kloubů,“ říká pohybová terapeutka a osobní trenérka Nicolette Fialová.

Autor: Alžběta Javorková
 
480p 360p 240p

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.