Vbočené palce: Jak si vybrat boty, ve kterých nebudete trpět? | Moje zdraví

Vbočené palce: Jak si vybrat boty, ve kterých nebudete trpět?

Vbočené palce: Jak si vybrat boty, ve kterých nebudete trpět?
Autor: istock.com
29. srpna 2020 • 06:00

Špatná a nekvalitní obuv může podle výzkumů až za čtyřicet procent všech defektů nohy. Někteří lidé ale mají potíže vrozené, respektive dědí sklon k nim. Co dělat, když vaše chodila nejsou v pořádku? Jak si vybrat obuv, abyste si dále neškodili.

Nevhodná je v podstatě každá obuv, která vám nesedí. Mohou být příliš krátké, ale i dlouhé, či úzké. Nevhodné jsou samozřejmě vysoké podpatky, ale také boty ze špatných materiálů, která nedýchá a není pro nohy dostatečnou oporou. Jak připomíná Dominik Šprunk, odborníka na zdravotní obuv ze společnosti SANTÉ, svrch obuvi je nejvhodnější usňový, neboť se nejlépe přizpůsobí tvaru nohy a přitom jí umožní „dýchat“. Stélka obuvi by měla být pohodlná a vyměkčená. Podešev by měla být z flexibilních materiálů tlumících nárazy při chůzi, v její přední části v místě prstových kloubů, by měla být dostatečně prostorná, pružná a ohebná.

Máte hallux? Jaké boty nosit? 

Co dělat, když už je chodilo poškozené? Například dlouhodobým nošením příliš špičaté a úzké obuvi si lidé zadělávají na jednu z nejzávažnějších deformací palce - jde o hallux valgus, tedy vbočený palec. Než dojde k rozvoji takového problému, člověk většinou cítí bolest, ovšem často jí nevěnuje zvláštní pozornost. Vznikne-li závažnější poškození, nelze se ho zbavit jinak než operací. Fyzioterapeut Mgr. Vít Palacký vysvětluje příčiny jejich vzniku takto: „Deformita vzniká častým a dlouhodobým nošením nevhodné obuvi a zároveň nedostatečným cvičením a ztrátou přirozených pohybových schopností nohy. Problém téměř vždy vede v různé míře k nevratným deformitám a nenapravitelným změnám v palcovém kloubu (první metatarzální kloub) i v ostatních kloubech a v podélné klenbě nohy.“

Martina Schrötterová z Ateliérů zdravého obouvání pak doporučuje: „Rozhodně se vyvarujte obuvi se zúženou špicí. Ideální je zvolit obuv z pružných materiálů, která se plně přizpůsobí deformovaným kloubům a nenutí tak palec tlačit na další prsty, protože to může vést až k bolestivému zánětu. Pokud preferujete usňovou obuv, zaměřte se na to, aby v místě vyčnívajícího kloubu nebyl žádný šev, který by dráždil postižené místo. Volte raději hladkou či méně strukturovanou obuv, která se snáze po určité době nošení přizpůsobí tvaru nohou.“

Ulevte si proto ideálně výběrem bot přímo vyráběných pro tento typ deformity. „Ideální obuv v případě počínajících nebo pokročilých vbočených palců je ta, která je dostatečně široká v oblasti prstů a ani trochu, a to je velmi důležité, nenutí palec být blíže k ostatním prstům než je poloha, ve které je bez obutí. Jinými slovy, palec musí být v prodloužení vnitřní hrany nohy a to musí obuv umožňovat. Čím více palci brání být v ose, tím více problém prohloubí, i když je v jiných ohledech „zdravotní“,“ popisuje ortoped Vít Palacký.

Co ještě trápí české nohy?

Dalšími problémy nohou, se kterými se magistr Palacký setkává ve své praxi, jsou např. propad příčné klenby a bolest přednoží, dále bolest pat vlivem zánětu fascie chodidla nebo propad podélné klenby a bolest chodidel. I takové problémy ale mají podle zkušeného fyzioterapeuta svá řešení: „Propadlá příčná klenba může vést ke vzniku kladívkových prstů a bolesti přednoží. Problémem propadlé příčné klenby trpí mnoho lidí, kteří mají vbočené palce, ale nemusí to být pravidlo. Propad příčné klenby poznáte podle předčasného prošoupání obuvi, případně mozolů na noze - uprostřed v oblasti přednoží.“

Více o příčinách plochých nohou čtěte zde.

Řešení je podle ortopeda Palackého opět dvojí. Vhodná obuv a cvičení. Vhodná je taková obuv, která má dostatek prostoru v oblasti přednoží a tvarovanou stélku. Pomoci mohou také tvarované vložky nebo aplikace takzvaná  srdíčka - malé podpory ve tvaru kapky, která se přesně aplikuje do obuvi. Stimuluje místo největšího zatížení, a tím nohám trochu odlehčí. Cvičení zahrnuje především cvičení s prsty, vědomé pokrčování a natahování ve všech kloubech prstů, cvičení na rovnováhu vstoje a trénink takzvané úchopové funkce nohy. Více informací o zdravém obouvání najdete na www.pohodlipronohy.cz.

Autor: Marie Chmelíková
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.