Senioři málo pijí, bojí se inkontinence. Přečtěte si patero zdravého pitného režimu

Senioři málo pijí, bojí se inkontinence. Přečtěte si patero zdravého pitného režimu
Mezi skupiny nejvíce ohrožené dehydratací patří senioři • Autor: iStock.com
8. února 2018 • 06:00

Únava, bolesti hlavy, zmatenost – to jsou jedny z průvodních jevů "vysychání" organismu u lidí, kteří málo pijí. Kolik a jakých tekutin bychom měli denně vypít?

S nedostatečným pitným režimem se potýkají lékaři všude ve světě, Česká republika není výjimkou. Člověk by měl denně vypít 2,5 litru tekutin, při horkém počasí až o litr více. "Aby se našim ledvinám pracovalo dobře, měly by vyprodukovat 1500 ml moči za 24 hod. K tomuto množství je nutno připočítat 500 ml vody, která se vypaří přes kůži potem a dalších 500 ml vlhkosti, kterou vydýcháme. Kdyby někdo nevěřil, ať si na chvilku vezme gumové rukavice nebo dýchne na sklo," říká MUDr. Hana Matějovská Kubešová, přednostka Kliniky interní, geriatrie a praktického lékařství FN Brno .

A doplňuje zajímavost: „Kalkulované množství tekutin na pití pro vojáka v protichemickém obleku ve válce v Perském zálivu bylo 25 litrů denně.“

Podle MUDr. Matějovské Kubešové se ale člověk může i "přepít". Pokud příjem tekutin přesahuje za normálních podmínek 4 až 5 litrů, dojde ke změně regulace vnitřního prostředí. Jedinec pak může vyloučit takové množství tekutin, že výsledkem je dehydratace. "Povídat by o tom mohli pivní bohatýři po 6. či 7. pivu, zvláště pokud do toho "zazdí" nějakého toho "prcka"."Kromě toho, že si zničili několik tisíc mozkových buněk a přijali navíc energie jako za vydatný oběd, následující ráno mají žízeň," říká lékařka.

Co bychom měli pít?

Do pitného režimu se počítá vše, co teče, vyjma kávy, černého čaje a alkoholických nápojů, které působí močopudně. S dodržováním režimu mají podle ní největší problém staří lidé. Se zvyšujícím se věkem se totiž snižuje pocit žízně, protože klesá produkce antidiuretického hormonu.

"Druhým důvodem, proč senioři nepijí, je obava z inkontinence. Omezit příjem tekutin ve snaze zabránit nechtěnému močení je ale špatné – naše ledviny mají za úkol udržovat stálost vnitřního prostředí. Snížení příjmu tekutin vede k produkci menšího, ale koncentrovanějšího množství moči, která dráždí výstelku močových cest. A tak dokonce zvyšuje pravděpodobnost nehod úniku moči."

V problematice dostatečného pitného režimu nejen u seniorů je potřeba školit i praktické lékaře, kteří jsou první, kteří tento stav musí u svých pacientů řešit. MUDr. Hana Matějovská Kubešová bude o tomto tématu přednášet mladým praktickým lékařům příští týden na 3. Praktické konferenci pro praktické lékaře v Brně.

Projevy dehydratace

U starších jedinců je nejčastějším důsledkem dehydratace stav zmatenosti. Další skupinou, co "nestíhá pít", jsou pracovně vytížení lidé, kteří většinou na pravidelný příjem v pracovním shonu zapomínají. To se projeví únavou a častějšími bolestmi hlavy.

Obecně vede nízký příjem tekutin k produkci koncentrované moči, ze které snadno vznikají krystaly solí, a tedy močové kameny. Malé množství moči také teče močovými cestami pomaleji, což nestačí k zábraně vzestupu bakterií z dolních do horních močových cest, a tedy vede ke snazšímu vzniku močové infekce.

Dávka 2,5 litru denně neplatí pro pacienty s nemocemi narušujícími činnost ledvin nebo pro ty, co užívají léky na odvodnění. "V těchto případech neplatí běžná kalkulace, ale je nutno dodržovat pokyny lékaře," doplňuje lékařka.

Lékař může nesrovnalosti v pitném režimu svého pacienta odhalit prostřednictvím takových vyšetření, jako jsou vlhkost sliznic v ústech, barva moči či rychlost vyrovnání kožní řasy, případně z laboratorních hodnot, jako jsou hladina sodíku nebo přítomnost močoviny v krvi.

Jak správně pít?

  • 1. Dospělý člověk by měl vypít zhruba 2,5 litru tekutin denně. Množství se liší podle hmotnosti a námahy člověka, vliv mají i nemoci. Také v létě by měli lidé vypít více tekutin, protože se více potí.
  • 2. Do přijímaného množství se nepočítá káva, černý čaj, alkohol nebo limonády obsahující kofein, které naopak tělo odvodňují.
  • 3. Minimálně polovinu denního příjmu tekutin by měla tvořit čistá voda nebo neslazené minerálky.
  • 4. Dehydratace se projeví únavou, bolestí hlavy, u starších lidí zmateností.
  • 5. Pít hodně je pro ledviny stejně nebezpečné jak pít málo.



Autor: Kateřina Erbsová
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.