Řasa chlorella a sinice spirulina: Superpotraviny, které posílí vaše zdraví

Řasa chlorella a sinice spirulina: Superpotraviny, které posílí vaše zdraví
Autor: Shutterstock.com
16. března 2019 • 06:00

Mezi současné trendy ve zdravém stravování patří i zvláštní druh řas a sinic žijících ve slané i sladké vodě  chlorella a spirulina. Najdeme je mimo jiné v jídelníčku vegetariánů i veganů, ale jako doplněk stravy jsou vhodné pro všechny. V této vodní zelenině totiž najdeme mnohem více vitaminů, vlákniny, bílkovin, ale i minerálních látek než v té klasické suchozemské.

Řasy, ale i zdraví prospěšné sinice, které na naší planetě rostou už miliardy let, bychom měli zařazovat do našeho jídelníčku pravidelně, alespoň jednou či dvakrát týdně. Díky zmiňovaným prospěšným látkám jsou totiž vhodnou prevencí proti civilizačním chorobám. Kromě toho pomáhají snižovat hladinu cholesterolu v krvi. O řasách se tvrdí, že jde o nejzdravější zeleninu vůbec.

Tyto jednoduché organismy jsou známé svými blahodárnými účinky na zdraví člověka již po dlouhou dobu. „Obě obsahují nespočet prospěšných látek, kromě těch výše uvedených v nich najdeme i esenciální nenasycené mastné kyseliny,“ podotýká výživová poradkyně Eva Dostalová. 

Chlorella

Chlorella je jednobuněčná řasa, která žije ve sladké i slané vodě. Je skvělou detoxikační potravinou, která tělo chrání před toxiny. „Pomáhá mu zbavovat se rtuti a dalších nahromaděných kovů. Je také skvělým pomocníkem pro jedince, kteří mají problémy s játry, alkoholem či kouřením. Kromě toho má chlorella i skvělé antibakteriální, antivirové a protiplísňové účinky a pozitivně ovlivňuje i trávicí soustavu," říká odbornice na výživu. 

Mezi látky, které tato řasa obsahuje, patří i chlorofyl, kterého má v sobě dokonce nejvíce ze všech známých rostlin. Jde o látku, která se shoduje s lidským krevním barvivem hemoglobinem – ten stojí za sytě zelenou barvou této řasy. Najdeme v ní také beta karoten i další důležité vitaminy a minerály, jako jsou například vápník, draslík a hořčík.

Chlorella se doporučuje konzumovat i jako doplněk stravy při radioterapii. „Chlorofyl, který obsahuje, totiž chrání naše tělo před účinky záření,“ připomíná výživová poradkyně.

Spirulina

Spirulina je starší organismus než chlorella. Někdy se chybně vydává za řasu, jedná se však o zdraví prospěšnou sinici, která roste ve sladké alkalické vodě, do které se někdy přidává i čistá mořská voda.

„Tato superpotravina také posiluje imunitní systém, to je způsobeno vysokou koncentrací betakarotenů – těch v ní najdeme dokonce přibližně desetkrát víc než v mrkvi. Navíc obsahuje kvalitní zdroj proteinu a kyseliny gama linolenové (GLA), která podporuje funkci mozku, srdce i dalších orgánů. Kromě toho také pomáhá snižovat hladinu ´špatného´ cholesterolu a udržuje normální hladinu cukru v krvi,“ vysvětluje Dostalová.

Spirulina je vyhledávána i pro své antioxidační účinky – obsahuje totiž tělu prospěšný mangan, měď, selen, chrom či zinek. Najdeme v ní až 70 procent proteinu. „Gram této potraviny obsahuje dokonce více proteinu než stejné množství sóji či masa, proto je skvělá pro růst a regeneraci buněk a pomáhá i růstu svalů,“ říká Dostalová. Obsahuje také vitamin B i celkem vzácně se vyskytující vitamin B12. Jsou v ní i esenciální aminokyseliny a chrání náš organismus před vlivem radiace.

Prášek přidejte do polévek a smoothie nápojů

Obě tyto superpotraviny můžete zakoupit ve speciálních obchodech v podobě sušeného prášku, tablet, ale i jako tekutý extrakt. „Ve velkém se používají jako přísada do ovocných smoothie nápojů,“ vysvětluje Dostalová a dodává, že chlorellu můžete přidat například do studené okurkové polévky s avokádem.

Na její přípravu budeme potřebovat avokádo, salátovou okurku, petrželovou nať, himálajskou sůl, půl litru vody a zakysanou smetanu. K rozmixované oloupané okurce, avokádu a petrželové nati přidáme lžičku chlorella prášku, sůl a směs zředíme připravenou vodou a vše důkladně promícháme. Před podáváním nechte polévku aspoň hodinu a půl odstát v ledničce a před podáváním jí ozdobte lžičkou zakysané smetany. Chlorellu v práškové podobě můžete přidat i do mangového smoothie či do avokádové pomazánky.

Spirulina se zase v práškové formě skvěle hodí jako přísada do jablečných, hruškových, jahodových, ale i ananasových džusů. Stačí, když do sklenice s džusem přidáte jednu čajovou lžičku prášku a vše následně rozmixujete. Hodí se například i do lahodných koktejlů – připravte si například jednu sklenici jahod nebo malin, půlku banánu, papáju, citronovou šťávu, pár kostek ledu a prášek ze spiruliny. Vše následně rozmixujte a skvělý nápoj, který váš organismus zaručeně posílí, je na světě.

Autor: Daniel Mareš
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.