Proč se ženy v každé fázi cyklu cítí jinak a co pomáhá na PMS?

Proč se ženy v každé fázi cyklu cítí jinak a co pomáhá na PMS?
Ženy, které přijímaly ve stravě vyšší dávku železa, měly až o 30 % méně potíží s PMS • Autor: iStock.com
11. června 2017 • 06:00

Měsíční cyklus. Biologický děj, díky kterému jsme všichni na světě, který ženy důvěrně znají a který se pravidelně opakuje. Trvá od první menstruace, jež přichází během dospívání, až do té poslední, v období přechodu. 

V našich zeměpisných šířkách má žena reprodukční čili fertilní období zhruba od svých 14 do 45 let. Zatímco si do menstruačního kalendáře uděláme další záznamy, probíhá v našem těle velice složitý proces, během něhož dochází ke změnám ve vaječnících, v děloze a vejcovodech i v pochvě a který je řízen řadou hormonů.

4 fáze cyklu

Menstruační cyklus zdravé ženy můžeme rozdělit do čtyř fází, přičemž žádná z nich se nemůže vynechat. V první fázi nastává krvácení, při němž se děloha zbavuje své výstelky (sliznice, která se nevyužita pro zahnízdění vajíčka trhá a odchází ven). Krvácíme zhruba 5 dní, během nichž se zbavíme přibližně 50–80ml krve.

Během druhé fáze začne podvěsek mozkový (hypofýza) tvořit hormony, které se podílejí na tvorbě dalších hormonů ve vaječnících. Ty působí na dělohu, kde se začíná tvořit nová výstelka – sliznice, aby přijala nové oplodněné vajíčko, které začíná dozrávat ve folikulu (váčku). Uvnitř folikulu je vajíčko obklopeno tekutinou, jejíž množství se každou hodinou zvyšuje; stěna folikulu se tak stále ztenčuje, nakonec tlak nevydrží a praskne. Jeden cyklus se obvykle rovná jedno vajíčko, a tudíž jeden folikul. Strany se přitom střídají – proto nás bolí jeden měsíc více vlevo a druhý měsíc na pravé straně břicha.

360p
Měsíc v životě ženy: Nejvíc sexy jsme při ovulaci, PMS z nás dělá hromádky neštěstí

Jakmile folikul praskne, vajíčko se vydá na svou pouť do dutiny břišní směrem k vejcovodu – dochází k ovulaci. Uvolněné vajíčko pak putuje vejcovodem do dělohy. Pokud během cesty vejcovodem nebylo oplozeno, samo zaniká.

„Na řadu přichází čtvrtá fáze. Děloha se mezitím ‚načechrala‘ a spustila produkci látek určených k výživě vajíčka a zárodku. Zárodek se nevytvořil, vajíčko zaniklo, sliznice dělohy ‚uklízí‘, odlučuje připravenou sliznici a žena začíná menstruovat. Krev, která odchází, se nesráží, neobsahuje totiž protisrážlivé látky. Kdyby k oplodnění vajíčka při cestě vejcovodem došlo, sliznice dělohy by zůstala načechraná, zárodek by se do ní zanořil jako ‚teplá kulička do vosku‘ a těhotenství by začalo. Další menstruace pak přijde (obvykle) až po ukončení laktace,“ uvádí v publikaci Kniha o těhotenství a dítěti její autor, vedoucí porodnice Gynekologicko-porodnické kliniky 1. LF UK a VFN v Praze doc. MUDr. Antonín Pařízek, CSc.

Prostě proto!

Asi 40–60 % žen prožívá menstruaci jako opravdu velmi bolestivou (tzv. dysmenorea) a 5–10 % z nich dokonce musí vyhledat lékařskou pomoc. Obtíže, k nimž dochází zhruba týden před menstruací, se přičítají na vrub premenstruačnímu syndromu, známému pod zkratkou PMS. Začnu vtipem, který podle mého docela vystihuje, jak se žena během tohoto období cítí: „Víte, proč má žena s PMS při vaření zapnuté všechny hořáky? PROSTĚ PROTO!!!“

Premenstruační syndrom je pro každého v blízkém okolí, zvláště muže, nepochopitelný – jako by do ženského těla vešel démon přecitlivělosti, nespokojenosti, plačtivých výbuchů, pocitů ošklivosti, vztahovačnosti, chuti všechno rozbít, nikomu nic neodpustit a na všechny křičet. Podle statistik nám PMS dokáže otrávit v průměru až osm let života! Jeho intenzita se může měnit v závislosti na věku a fyzickém stavu ženy.

„PMS trpí nejvíce ženy, které jsou v plodném věku a dosud nerodily, nebo ženy, jež měly v mládí jedno dítě a ve středním věku si netroufnou na další. Těch je však podstatně méně. PMS nás může potrápit v každém věku, ale vždy je to spojeno s konfliktem mezi plánovaným rodičovstvím, zodpovědným životem v západním slova smyslu a biologickým reprodukčním pudem. Americká gynekoložka Christiane Nortrupová nazývá PMS premenstruačním testem reality – ostřeji cítíme falešné tóny v našich životech,“ přibližuje problém z pohledu celostní medicíny MUDr. Helena Máslová z Centra psychosomatické péče v Praze.

Menstruace a chlad

Menstruace bývá provázena zvýšenou bolestivostí především v zimním období. Krvácení je během chladných měsíců hustší, perioda trvá déle než obvykle a je provázena pocity kontinuální bolesti různé intenzity. Ženy se během zimního období (a na chladném severu) mohou setkat s přerušením menstruačního cyklu (amenoreou) v různé intenzitě. Příčin je více, v zimě je amenorea nejčastěji důsledkem onemocnění – vlivem horečky a snížené imunity se může celý cyklus opozdit. Někdy amenorea následuje po zvýšeném fyzickém výkonu při zimním sportování. V zimě bývají horší i subjektivní projevy psychických či fyzických obtíží před počátkem menstruace – na vině je zde mimo jiné úbytek denního světla.

Menstruace a cukrovka

Průběh menstruačního cyklu se může zkomplikovat u některých diabetiček. Kompenzace inzulinem bývá náhle nepravidelná a může se stát, že není dostatečná, především v určitých fázích cyklu. Zhoršení kompenzace vyžaduje vyšší spotřebu inzulinu. Může se projevit především ve druhé polovině cyklu (luteální fázi), převážně vlivem hormonu progesteronu, jehož působení v oblasti látkové výměny lze označit za protiinzulinové.

 

Diabetičky 1. a 2. typu také častěji trpí poruchami menstruačního cyklu (včetně pozdního nástupu menstruace, delších cyklů a většího počtu cyklů bez ovulace apod.), pravidelnost cyklu však lze významně ovlivnit kompenzací diabetu.

Rozpojená spojení

Estrogen a progesteron, dva hlavní hormony, které námi každý měsíc „mávají“, působí nejen na naši dělohu, ale rovněž na kloubní spojení, šlachy, svaly i nervy – všechny mají pro tyto hormony stejné receptory, což vede k zajímavým konsekvencím. Nedávno byl v časopise Medicine & Science in Sports & Exercise zveřejněn výzkum potvrzující souvislost svalového reflexu (toho známého „vykopnutí nohy“, jež se provádí pomocí lékařského kladívka) s ovulací. Tento reflex funguje mnohem méně těsně předtím, než začne ovulace. V krvi je totiž právě vysoká hladina estrogenu, což způsobuje rozvolnění kloubních spojení nebo změní způsob, jakým nervy odpovídají na okolní prostředí.

 „Tyto změny mohou pomoci vysvětlit, proč mají ženy problémy se sportovními úrazy až desetkrát častěji než muži a proč se více těchto poranění objevuje během první poloviny jejich cyklu,“ říká autorka studie Ellen Caseyová z Rehabilitačního institutu v Chicagu. „Lékaři jsou teprve na počátku porozumění těmto mechanismům, zatím pouze nedoporučují provádět protahovací cviky a intenzivně sportovat v části cyklu, kdy hladina estrogenu stoupá. Lze tak předejít některým úrazům,“ dodává doktorka Caseyová.

Uleví teplo, masáž a strava obohacená o vitamin E a hořčík

Ve studii v Jižní Korei vědci rozdělili ženy, jež trpěly silnými menstruačními bolestmi, na tři skupiny. První skupina absolvovala 15minutovou masáž břicha esenciálními oleji po dobu 1 týdne před periodou. Masáž druhé skupiny žen probíhala s olejem bez vůně. Poslední skupina nepodstoupila žádnou masáž. Ženy z první skupiny uváděly, že se jejich nepříjemné pocity snížily o polovinu.

Chcete-li vyzkoušet pravdivost tohoto tvrzení, zde je recept: Nakapejte dvě kapky levandulového oleje, jednu kapku šalvějového oleje a jednu kapku růžového oleje do oleje z mandlí a masírujte si jím bříško jednou denně 15 minut. Začněte týden před periodou. Není-li po ruce esenciální olejíček, pomůže teplý obklad. Teplo pomáhá uvolnit svaly a „chová“ se jako analgetikum. Rovněž zvyšuje průtok krve sliznicemi, což podle vědců pomáhá rozpouštět prostaglandiny. Během menstruace je dále doporučován vyšší příjem některých látek, například vitaminu E, známého antioxidantu a vitaminu plodnosti, který dokáže zmírnit premenstruační syndrom i menstruační potíže. Několik na sobě nezávislých studií ukázalo, že dívky a mladé ženy, které v období před začátkem menstruace přijímají více vitaminu E ve své stravě, mají mírnější a kratší průběh menstruace.

Podle odborníků stojí za pozitivním účinkem tohoto vitaminu zpomalení tvorby hormonů prostaglandinů, jež ovlivňují průběh menstruace. Pomoc přináší rovněž hořčík. Jeho nedostatek způsobuje svalové křeče. V přirozené podobě se nachází v minerálkách, čokoládě, banánech či tmavé listové zelenině. 

S použitím publikace doc. MUDr. Antonína Pařízka, CSc.: Kniha o těhotenství a dítěti odborná spolupráce: MUDr. Helena Máslová, Centrum psychosomatické péče v Praze 

Tip: Staňte se „železnou lady“

Vědci z Massachusettské univerzity shromažďovali data od více než 3 tisíc žen po dobu 10 let. Výsledky studie, kterou zveřejnili v American Journal of Epidemiology, ukazují, že ženy, jež přijímaly ve stravě vyšší dávku železa, měly až o 30 % méně potíží s PMS oproti ženám s nižším příjmem tohoto minerálu. „Spojitost dává smysl, jakmile pochopíme, jakou roli má železo v lidském organismu. Tento minerál hraje významnou úlohu v produkci serotoninu a právě nízká hladina tohoto hormonu je zodpovědná za emocionální a fyzické příznaky spojované s PMS,“ říká vedoucí studie Elisabeth Bertone-Johnsonová.

Podle jejích slov ženy ztrácejí velké množství železa právě během menstruace. Splnit limit doporučené denní dávky je přitom docela snadné – k příjmu denní dávky železa každý den postačí hrst čočky, špenátu, obohacených cereálií nebo porce hovězího steaku. A k tomu pokud možno i potraviny bohaté na vitamin C, který vstřebávání železa napomáhá. K lepšímu zvládnutí psychického vlnobití pomáhá také dodávka vitaminů skupiny B, především thiaminu ( B12) a riboflavinu ( B6). Výsledky studie zveřejněné v časopise Journal of Clinical Nutrition potvrdily, že ženy s vysokým příjmem riboflavinu měly o více než třetinu méně bolestí během menstruace i méně projevů PMS než ženy s nízkým příjmem tohoto vitaminu.

Příjemné jistě je, že kromě mandlí obsahují riboflavin například pistácie, jež mohou rovněž snížit podrážděnost, křeče a zadržování vody, což jsou všechno projevy spojené s PMS. Ideální koncentraci vitaminů skupiny B obsahuje mateří kašička. Takže i když si možná říkáte, že nejlepším řešením jsou pro vás právě teď hory brownies, pravda je trochu jinde. (zdroj: prevention.com) 

***

Co jíst a čemu se vyhnout před menstruací a během ní:

  • jablka, švestky, citrusové plody, borůvky, černé jeřabiny, meruňky, fíky
  • sušené brusinky
  • ústřice, ryby, rybí tuk
  • mandle, pistácie, vlašské ořechy, semínka
  • listová zelenina, červené zelí, papriky, olivy, rajčata, brokolice
  • klíčky, celozrnné pečivo

Vynechte cukr a sladkosti, tuky, bílé pečivo

Bylinky ženám pomáhají

Na potíže spojené s PMS a bolesti při menstruaci se tradičně doporučovaly bylinky. Prospěšný je například kontryhel obecný, konkrétně jeho nať a listy (ano, jsou to ty, které mají uprostřed listu vždycky kapičku rosy). „Kontryhelový čaj snižuje bolestivost a zmírňuje nadměrné krvácení. Při dlouhodobém a pravidelném užívání dokonce dokáže upravit nepravidelnost menstruačního cyklu. V období klimakteria pomáhá mírnit nepříjemné příznaky. U této bylinky nejsou známy žádné nežádoucí účinky, ani při jeho dlouhodobém užívání. Uvolnit křeče při menstruaci pomáhá také čaj z mochny husí, meduňky, majoránky či oregana,“ radí Petr Štěrba z pražského Bylinářství Kindl. 

Autor: Markéta Ostřížková
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.