Proč jsme v pondělí vždycky tak unavení? Pouze prohýřený víkend za to nemůže!

  • Proč jsme v pondělí vždycky tak unavení? Pouze prohýřený víkend za to nemůže!
    Také v pondělí ráno potřebujete kafe o trochu více, než jiné dny? • Autor: iStock
    31. července 2017 • 06:00

    Kdo by nerozuměl kocouru Garfieldovi a jeho vztahu k pondělkům. Už jen samotné vykopání se z postele je občas nadlidský úkol. A pak to takhle pokračuje celý den, kterým se víceméně prozýváme. Proč jsme tak unavení? Podle vědců a různých průzkumů to můžeme svádět na mnoho aspektů. 

  • Máte rozhozený cirkadiánní rytmus

    Tím, že si o víkendu rádi pospíme třeba i o pár hodin více, si rozhodíme cirkadiánní rytmus, což má stejný efekt, jako kdybyste si přivodili mini jet leg. Pokud se nehodláte své postele vzdát za žádnou cenu, tak si alespoň, jen se probudíte, roztáhněte žaluzie v ložnici. V případě, kdy byste měli stále zatemněno, by se vám dále vyplavoval hormon melatonin, který usnadňuje náš spánek. Prohodili byste si tedy cykly a tělo by si myslelo, že přes den je noc. Samozřejmě po vás nikdo nechce, abyste vstávali na minutu přesně jako během týdne. Budíček by vám měl zazvonit plus mínus jednu až dvě hodiny od toho, na co jste zvyklí během týdne. 
  • Předem jste z pondělí otrávení

    Když už v neděli večer uléháte do postele s tím, že až se probudíte, bude vás čekat hrozný den, který strávíte jen čekáním na to, až si zase lehnete do postele, tak se to skutečně stane. Je to totiž o nastavení mysli. Podvědomí je silnější věc, než si myslíte! A jestli usilovně své myšlenky soustředíte na to, jak je pondělí strašná věc, tak skutečně bude. Snažte si jej spojit s něčím pozitivním. Zkuste si vymyslet třeba nějakou příjemnou tradici, třeba že si každé pondělí ráno cestou do práce koupíte dobrou kávu, kterou začnete týden. Jde o nastavení mysli, které je nutné změnit. 
  • Jdete z extrémů do extrémů

    Jestli už v neděli večer myslíte na pracovní týden, který vás čeká, plný stresu a nepříjemností, zvýší se vám krevní tlak, což není úplně nejzdravější, navíc stres dlouhodobě vysiluje a unavuje. Pokud chcete přijít na jiné myšlenky a na nedělní odpoledne si naordinujete maraton seriálů na Netflixu a ze sofá se pak během méně jak dvanácti hodin akorát přesunete na kancelářskou židli, také to není pro vaše zdraví to nejlepší, co můžete udělat. Takže ráno, až vstanete, nejprve půl minuty zhluboka dýchejte, čímž si tlak snížíte.
  • Přehnali jste to se cvičením

    Celý týden nic neděláte a pak se o víkendu totálně zničíte. Dáte si pořádně do těla, což znamená, že v pondělí teprve začne organismus regenerovat, o slovo se přihlásí vaše bolavé svaly, které budou volat o odpočinek. Jestli nejste zvyklí se příliš hýbat, o víkendu byste neměli chodit do velkých extrémů. Nepřepínejte své síly, akorát docílíte toho, že se vám pak po zbytek týdne už nebude chtít dělat vůbec nic. Raději si rovnoměrně rozdělte pohyb do celého týdne a pak budete mít v pondělí energie dostatek. 
  • Neudrželi jste se

    Cítíte se v pondělí unavení, jste celí bolaví? A neměli jste takhle náhodou o víkendu nějaký bujarý večírek? Spalování alkoholu je pro tělo tak těžká disciplína, že na chvíli upozadí některé další činnosti v organismu, jako je třeba odbourávání bakterií a virů, čímž je ohroženější náš imunitní systém. Kdybyste měli být důslední, pak byste si už nikdy nesměli dát ani skleničku. Jenže upřímně řečeno, komu by se do toho chtělo? Lepší je spíše mít sebekontrolu a nepřehánět to do takové míry s alkoholem, raději vyrazit posedět už v pátek a hlavně každý drink prokládat sklenicí vody, která pomáhá hydratovat organismus vyprahlý alkoholem. 

 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.